kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۴۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
در اعتراض به شرایط بد اقتصادی آغاز شد

اعتصاب بزرگ در انگلیس راهپیمایی میلیونی در فرانسه

 
سرویس خارجی-
همزمان با روز جهانی کارگر میلیون‌ها نفر در فرانسه و انگلیس در اعتراض به شرایط بد اقتصادی دست از کار کشیدند و راهپیمایی کردند. فقط در فرانسه یک میلیون و پانصد هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند.رسانه‌ها از فرانسه گزارش دادند که پلیس در پاریس و برخی شهرهای دیگر به شدت معترضان را سرکوب کرد.
طی یک سال گذشته بحران اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین تقریباً اروپا را به خاک سیاه نشانده است. بحران انرژی‌، افزایش شدید تورم و رکوردزنی چند باره آن که در چند دهه گذشته در اروپا، بی‌سابقه بوده است، رکود اقتصادی، اخراج کارمندان و کارگران، ورشکستگی هزاران شرکت، قدرت‌گیری دوباره راست افراطی، تشدید وابستگی امنیتی به آمریکا، بروز اختلاف و چند دستگی سیاسی در اروپا بر سر ادامه تحریم‌ها و نوع مواجهه با روسیه، اعتصاب و اعتراضات روزانه‌، تنها بخشی از تبعات اقتصادی، سیاسی جنگ اوکراین بوده که کشورهای اروپایی متحمل آن شده‌اند. کارشناسان بر این باور هستند سال جاری میلادی نیز بحران اقتصادی در اروپا همچنان ادامه خواهد داشت. دیروز نیز به بهانه روز اول ماه می ‌که روز جهانی کارگر بود بار دیگر شهرهای مختلف فرانسه صحنه اعتراضات گسترده علیه طرح‌های ریاضتی دولت ماکرون بود. در انگلیس نیز مردم در اعتراض به وضعیت وخیم اقتصادی دست از کار کشیدند. به گزارش ایرنا در فرانسه نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بالغ بر نیمی از مردم فرانسه با ادامه یافتن اعتراض چهار ماهه به اصلاحات قانون بازنشستگی و افزایش سن آن موافق هستند و همین امر مراسم دیروز جهانی کارگر را به چالشی دیگر برای دولت امانوئل ماکرون تبدیل کرد. نظرسنجی موسسه «بک بون» به سفارش روزنامه فرانسوی «لوفیگارو»، نشان می‌دهد 70 درصد از مردم نیز می‌گویند رویه جدید اعتراضات یعنی ایجاد سر و صدا با وسایل آشپزخانه که به «کنسرت قابلمه‌ها» شهرت یافته را درک می‌کنند. این در حالی است که هفته گذشته امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به الیزابت بورن نخست‌وزیر دستور داد تا ظرف ۱۰۰ روز آرامش را به کشور بازگرداند. اتحادیه‌های کارگری از فرصت روز جهانی کارگر برای نشان دادن عزم خود به ادامه اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی استفاده و ۳۰۰ منطقه در سراسر فرانسه را به صحنه برگزاری تظاهرات «تاریخی» علیه دولت ماکرون تبدیل کردند. راهپیمایی دیروز سیزدهمین فراخوان اعتراض عمومی به افزایش سن بازنشستگی در فرانسه از ماه ژانویه (دی ماه) تاکنون محسوب می‌شود. اتحادیه‌های کارکنان و کارگران در واکنش به اقدام دولت برای ارائه پیشنهاد اصلاح قانون بازنشستگی، متحد شدند و نخستین روز اعتصاب سراسری و اعتراضات خیابانی را در ۱۹ ژانویه (۲۹ دی) ترتیب دادند که به یکی از پرشمارترین اعتراضات سال‌های اخیر در فرانسه تبدیل شد. با وجود ۱۲۰ روز اعتصاب و اعتراض عمومی، دولت امانوئل ماکرون از طرح اصلاحات کوتاه نیامد و سرانجام این طرح با توسل دولت به بندهای استثنایی قانون اساسی تصویب و با امضای ماکرون برای ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) اجرایی شد.
سرکوب معترضان
در راهپیمایی دیروز به گفته «لوران برگر»، دبیرکل کنفدراسیون دموکراتیک کارِ فرانسه که بزرگ‌ترین تظاهرات در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته در فرانسه بود بیش از ۱.۵ میلیون نفر شرکت داشتند. به گزارش مهر به نقل از الجزیره پاریس شاهد اعتصابات کارگری بود و زباله‌ها در میادین اصلی پاریس رها شده بودند و بوی نامطبوع زباله‌ها فضای شهر را در بر گرفته بود.از سوی دیگر، سیستم حمل‌ونقل دریایی مسافران در بخشی از رود «راین» در شرق فرانسه با اعتصاب کارگران تعطیل شد. همچنین، معترضان با حمله به مرکز پلیس در شهر «رن» درب ورودی آن را آتش زدند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها نیز نشان می‌دهد که پلیس فرانسه با حمله و یورش به سمت معترضان و به خصوص زنان، آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد پلیس در «پاریس» پایتخت و «نانت» در غرب فرانسه برای سرکوب معترضان گاز ‌اشک‌آور پرتاب کرد.ویدئوهای منتشر شده از اعتراضات دیروز فرانسه نیز از سرکوب شدید معترضان از سوی پلیس حکایت دارد. در سایر نقاط اروپا نیز به مناسب روز کارگر اعتراضاتی برگزار شد. در ایتالیا، سه اتحادیه اصلی تظاهراتی در شهر «پوتنزا» در جنوب این کشور در اعتراض به دولت راست‌گرای «جورجیا ملونی» نخست‌وزیر ایتالیا برگزار کردند.در «تورین» معترضان ضد دولتی با عروسک ملونی که بازوی او را به نشانه سلام فاشیستی بالا گرفته بود، راهپیمایی کردند.در شهر «زوریخ» در سوئیس نیز راهپیمایی بدون حادثه بزرگ برگزار شد. تظاهرکنندگان بادکنک‌های حاوی آب را به سمت خودروهای امدادی پرتاب کردند. شیشه‌های دست‌کم دو بانک شکسته و برخی از املاک با اسپری رنگ‌آمیزی شدند.
اعتصاب بزرگ انگلیسی‌ها
در انگلیس نیز کمتر از یک هفته مانده به مراسم پرهزینه تاج‌گذاری «چارلز سوم »به‌عنوان پادشاه جدیداین کشور و همزمان با روز جهانی کارگر‌، هزاران تن از کارکنان بخش‌های عمومی این کشور، از نظام آموزشی و درمان تا حمل‌ونقل و خدمات شهری، موج جدیدی از اعتراضات به شرایط نامطلوب کاری، دستمزدهای پایین و کار زیاد به راه‌انداخته‌اند. به گزارش ایرنا، ‌پرستاران بیش از نیمی از بیمارستان‌ها و موسسات درمانی انگلیس از روز شنبه دست از کار کشیده‌اند. برای نخستین بار در این حرکت اعتراضی،‌پرستاران بخش‌های اورژانس، سرطان و مراقبت‌های ویژه نیز مشارکت کرده‌اند. این سومین اعتصاب‌پرستاران انگلیس از ابتدای سال جاری میلادی به‌شمار می‌رود اعتصاب‌پرستاران برای یک دوره طولانی‌تر برنامه‌ریزی شده بود اما با رای‌ دادگاه کوتاه شد. این درحالی ‌است که کارکنان آمبولانس‌ها نیز دیروز به جمع معترضان ملحق شده و تا فردا اعتصاب خواهند کرد. بر اساس گزارش سازمان ملی خدمات درمان انگلیس، دور جدید اعتصاب کارکنان این بخش را بزرگ‌ترین حرکت اعتراضی حوزه بهداشت و درمان نامیده و به بیماران هشدار داده که انتظار تاخیر و اخلال در خدمات درمانی را داشته باشند. به گفته این نهاد انگلیسی، شمار کارکنان در برخی از مناطق«به طور استثنایی پایین‌تر از اعتصاب‌های قبلی» است و بالغ بر نیم میلیون نوبت پزشکی هم باید دوباره تعیین شود. رؤسای بیمارستان‌ها و مقامات دولت انگلیس هم درباره تبعات اعتصاب کادر درمان انگلیس هشدار داده‌اند« استیو بارکلی» وزیر بهداشت انگلیس در این باره گفت: «این اعتصاب‌ها فشار بیشتری را بر سرویس سلامت ملی انگلیس وارد کرده و اختلالاتی شدید را برای بیماران موجب می‌شود.» «جاکوب ماشلین»، یک مقام سرویس درمان انگلیس نیز عنوان کرد که« غیبت ‌پرستاران باعث تأخیر و کاهش استاندارد درمان در این بیمارستان و سراسر کشور خواهد شد». وی گفت: «پرستاران خدماتی حیاتی ارائه می‌کنند که نمی‌توان آن را با سایر کارکنان جایگزین کرد» هفته پیش نیز ده‌ها هزار تن از کارکنان بخش‌های دولتی دست از کار کشیده و مقابل دفتر نخست‌وزیر انگلیس در اعتراض به وضع موجود تجمع کردند. آموزگاران هم امروز (سه‌شنبه) برای دومین بار طی یک هفته گذشته دست از کار می‌کشند. همچنین کارکنان بخش ریلی، شهری و دانشگاهی قصد دارند تا روزهای آینده اعتصاب کنند. دولت «ریشی سوناک» پیشنهادهایی را برای افزایش حقوق معترضان مطرح کرده که به گفته معترضان با تورم دو رقمی، افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها و بحران هزینه‌های زندگی تناسبی ندارد. معترضان خواستار افزایش پنج درصدی حقوق‌ پرستاران علاوه‌بر نرخ تورم و جذب نیروهای بیشتری در این بخش هستند، اما دولت غیر از برگزاری جلسات صوری و مخالفت با درخواست معترضان، اقدام ملموسی را صورت نداده است. «پت کالن»، دبیرکل اتحادیه کالج سلطنتی‌پرستاری انگلیس درباره احتمال اعتصاب‌پرستاران تا کریسمس امسال هشدار داده و گفته که آنها «به دنبال یک توافق عادلانه هستند» به گفته وی، دولت لندن باید نشان دهد که حرفه‌پرستاران را درک کرده و برای آن ارزش قائل است. این درحالی است که نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام درمانی این کشور ناراضی‌اند. یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو و نشریه تایمز لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و 80درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر وخیم‌تر شده است.