کد خبر: ۲۶۳۹۶۸
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
از سوی فعالان توزیع محصولات باغی مطرح شد

عوامل گرانی میوه

صادرات بی‌موقع، مالیات کاذب و تخلفات صنفی از عوامل گرانی میوه از سوی فعالان توزیع میوه عنوان شد.

فصل گرم سال در پیش است و عرضه و تقاضای میوه رو به افزایش. ایران در تولید انواع میوه، رتبه تک‌رقمی جهانی دارد و همواره تولید بیش از تقاضاست اما مردم ایران میوه را گران خریداری می‌کنند؛ حال آن‌که باغدار و کشاورز محصول خود را بسیار ارزان‌تر از بازار می‌فروشند. معضل همیشگی نقش دلالان و سودجویان چندلایه هر سال مطرح می‌شود اما برای رفع آن اقدام موثری صورت نگرفته است.
دامغانی؛ عضو اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران درباره عوامل گرانی میوه تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات گرانی میوه، صادرات بی‌موقع میوه به کشورهای دیگر است. در زمانی که در تهران گرانی و کمبود پیاز داریم می‌شنویم که به کشورهای دیگر پیاز صادر می‌شود.
نقش میادین میوه و تره‌بار
اسدالله کارگر؛ رئیس ‌اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی- نیز به مالیات کاذب ‌اشاره کرد و گفت: بایستی مالیات از سود مغازه‌داران گرفته شود نه از سرمایه در گردش آنها. موضوع دیگر میادین میوه و تره‌بار است. قرار بود میادین محلی باشد که کشاورزان به صورت مستقیم محصولات خود را عرضه کنند اما این‌گونه نشد و میادین رقیب مغازه‌ها شدند. همچنین این میادین به صورت مجزا فعالیت می‌کنند و هیچ هماهنگی‌ با اتحادیه ندارند و شهرداری نیز زمین‌های رایگان در اختیار آنها قرار داده است.
او با ‌اشاره به اینکه مخالف صادرات نیستیم، افزود: ولی می‌گوییم کارشناسان در راس کار نیستند و در این بین ناهماهنگی وجود دارد.
در ادامه مرادیان؛ معاون اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران گفت: پنج تا ۳۰ درصد گرانی میوه مرتبط به میدان مرکزی میوه و تره‌بار است. زیرا در میدان پول کارگر دریافت می‌شود یا ناخالص فروشی اتفاق می‌افتد. ناخالص فروشی به این معناست که به همراه میوه هزینه کارتن، سبد، پوشال و... حساب می‌شود. اگر این موضوع حذف شود ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت میوه در مغازه‌ها کاهش می‌یابد.
در ادامه غلامحسین رضوانی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی- وی افزود: اینکه گفته می‌شود دلیل گرانی میوه مربوط به صادرات است، درست نیست زیرا همواره در محصولات کشاورزی عرضه بیش از نیاز است. صادرات باید انجام شود ولی قاعده‌مند باشد. معتقدیم وقتی بیش از نیاز تولید شود امکان صادرات وجود دارد. البته در گرانی‌ میوه‌ها اصناف نیز بی‌تقصیر نیستند.
راهکار ایجاد ثبات در بازار محصولات کشاورزی
گفتنی است، در سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی بر توانمند‌سازی سه دهک کم درآمد از راه ایجاد یک تعاونی فراگیر ملی تاکید شده است. اغلب کشاورزان و باغداران روستایی جزو سه دهک کم درآمد هستند و لازم است ارائه خدماتی چون بذر، کود، سم و... و از آن طرف خرید تضمینی محصولات و توزیع آن در بازار به تعاونی فراگیر ملی واگذار شود تا به جای اینکه گوجه را یک‌هزار تومان از کشاورز بخرند و 20 هزار تومان در بازار بفروشند قیمتی تعیین شود که به نفع کشاورز و مصرف‌کننده باشد و دلالان را حذف کند.
نکته دیگر سودجویی دلالان محصولات کشاورزی و باغی از اخبار صادرات است به‌طوری که با انتشار خبر صادرات یک نوع میوه و بدون اینکه کمبودی ایجاد شده باشد قیمت آن محصول به شدت گران می‌شود که مسئولان اصناف باید با این سوءاستفاده‌ها برخورد کنند.
صادرات به یک سوم قیمت داخل!
به گزارش ایسنا، طبق آمارهای گمرک در ۱۲ ماه سال گذشته بیش از ۶۲۵ هزار و ۹۵۶ تن سیب تازه و سیب خشک کرده به ۲۹ کشور مختلف صادر شده که از نظر وزنی با کاهش حدود ۳۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه شده است. با این‌حال این میزان صادرات ۲۱۵ میلیون و ۹۰ هزار و ۲۰۳ دلار ارزآوری برای ایران داشته است. اگر چه صادرات سیب تازه و خشک کرده در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با کاهش قابل توجهی مواجه شده است اما هر کیلوگرم سیب صادراتی در سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تومان به صورت میانگین فروخته شده است که معادل ۳۴ سنت می‌شود. در حالی که همین محصول صادراتی در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ سنت معادل ۶۶۷۹ تومان صادر می‌شد. این در حالی است که قیمت سیب در نوروز امسال در کشور به بیش از 30 هزار تومان هم رسید!