پانزدهمین نمایشگاه تلکام در بوته نقد
حضور مجموعه وزارت ارتباطات در سالن دولتیها در قالب غرفهسازی و طراحی سازه در نمایشگاه پانزدهم تلکام، برخلاف سالهای گذشته مدیران دولتی در غرفهها نایاب بودند یا اجازه مصاحبه نداشتند.
به گزارش خبرگزاری فارس، پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی صنایع مخابرات و اطلاعرسانی (ایران تلکام 2014) سرانجام پس از 4 روز برگزاری 17 مهر به کار خود پایان داد.
این نمایشگاه بزرگترین رویداد صنعت مخابرات کشور است و اپراتورهای تلفن همراه بازیگران اصلی و قدرتمند هر ساله تلکام هستند.
اما پانزدهمین دوره این نمایشگاه در حالی برگزار شد که در کنار حضور قوی بخش خصوصی از جمله اپراتورهای تلفن همراه، غبار کرختی بر سالن دولتی پاشیده شده بود.
یک سوی خیابان اصلی نمایشگاه بینالمللی تهران پر بود از هیاهوی اپراتورهای تلفن همراه و بازدید کنندگانی که سالنها را یکی پس از دیگری پشت سر میگذاشتند و سوی دیگر در سمت سالن 8 و 9 دولتیها، چهرههای دولتی پا به سن گذاشته در رفت و آمد بودند.
حضور کمرنگ و بیفروغ بخش دولتی به نمایندگی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پانزدهمین نمایشگاه تلکام را میتوان در حد غرفه سازی و جانمایی نمایشگاهی توصیف کرد.
در غرفههای زیرمجموعه این وزارت، از جمله غرفه نهاد وزارت ارتباطات، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پست بانک، پست و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در 4 روز برگزاری نمایشگاه به ندرت مدیر یا مسئولی دیده شد.
هزینه غرفهسازیهای بزرگ و وسیع در حالی صرف شد که حتی مسئولان و مدیران ارشد و میانی این سازمان ساعتی را در این غرفهها حضور نداشتند.
برخی مدیران این مجموعههای دولتی که یک بار برای بازدید به نمایشگاه سر زدند، اغلب وقت خود را به دید و بازدید از همکاران سابق و شاید آینده خود در اپراتورهای بزرگ خصوصی اختصاص دادند و تنها زمان صرف نهار در غرفههای خود حضور داشتند.
حتی وعده برخی مدیران به خبرنگاران برای حضور در غرفه پس از بازدید، حقیقت نداشت؛ زیرا بعد این مدیران اعلام کردند که روابط عمومی سازمان اجازه صحبت به معاون را نمیدهد.
خلوتی غرفههای دولتی که میتواند نمودی از کندی کار و بلاتکلیفی فعالیتها در بدنه این مجموعهها باشد، تا آنجا ادامه داشت که در چند غرفه وسیع دولتی تنها 2 تا 3 نفر کارشناس برای راهنمایی مراجعه کنندگان حضور داشتند.
در کمرنگی و بیهدفی دولتیها، مرکز تحقیقات مخابرات ایران و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، حداقل با برگزاری کارگاههای آموزشی برای متقاضیان تلاش داشتند جنبههای دیگر حضور خود را نمایان کنند.
علاوه بر این، یکی از معاونین وزیر که روزهای بعد برای بازدید آمده بود، حتی به غرفه سازمان متبوع خود سر نزد و پس از بازدید از غرفه وزارت ارتباطات راه سالن خصوصیها را در پیش گرفت.
این در حالی است که در تجربه سالهای گذشته تلکام، در غرفه تمام سازمانهای دولتی هر روز یک مدیر پاسخگوی سؤالهای خبرنگاران بود و فضای باز نمایشگاهی زمینه مناسبی برای ارتباط بین مدیر و نماینده رسانهها را فراهم میکرد.
امسال در نمایشگاه تلکام صحبتهای خبرنگاران با مدیران ارشد و معاونین وزارت ارتباطات که سکان هدایت مرجع حاکمیتی حوزه ICT را برعهده دارند، به صورت بسیار محدود و موردی تنها به روز نخست و افتتاح نمایشگاه توسط وزیر ارتباطات، محدود شد که انبوه جمعیت مدیران و معاونین به دنبال وزیر حرکت میکردند و برای جانماندن در قاب تصاویر رسانههای تصویری از یکدیگر پیشی میگرفتند، جمعیت خبرنگاران نیز برای مصاحبههای سرپایی و در حال حرکت هیأت همراه وزیر را از سالنی به سالن دیگر دنبال میکردند. البته در آن شرایط نیز بودند معاونانی که اعلام کردند سرشان بسیار شلوغ است و در آینده در دفتر کار پاسخگوی سؤالات خواهند بود.
مجموعه این عوامل باعث شد همچنان عنوان رسانهایترین چهره وزارت ارتباطات به محمود واعظی وزیر ارتباطات تعلق گیرد که کاش رسم پاسخگویی به افکار عمومی و اصحاب رسانه را به همکاران خود نیز آموخته بود.
در نهایت به نظر میرسد اگر در تفکر وزارت ارتباطات حضور نمایشگاهی به معنی اجاره غرفه و هدر رفت منابع برای نمایش قابلیت غرفهسازی است، بهتر است وزارت ارتباطات نمایشگاه تلکام را به اهلش بسپارد و ارائه بروشور و کاتالوگهای مورد نظر خود را به نمایشگاه هفته دولت منتقل کند.