kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۴۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۵
رئیس ‌رژیم صهیونیستی:

اسرائیل درگیر خطرناک‌ترین بحران در تاریخ خود است

اعتراضات دامنه داري كه در چند ماه گذشته در تل‌آويو و ديگر شهرهاي ‌اشغالي در آستانه هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس رژيم صهیونيستي صورت گرفته است بيش از هرچيز نشان‌دهنده تفرقه و اختلافات داخلي ميان صهيونيست‌هاست و به نظر مي‌‍رسد كه رژيم اسرائيل هيچ‌گاه به مانند امروز تا بدين حد آشفته و درگير اختلاف داخلي نبوده‌ است. رئیس‌رژیم صهیونیستی نيز هشدار داده است كه بحران فعلي خطرناک‌ترین بحران داخلی در تاریخ تل‌آويو است.

 

سرويس خارجي-

صدها هزار معترض صهيونيستي علیه طرح اصلاحات قضایی نتانياهو شامگاه شنبه براي ‌شانزدهمین هفته پياپي دست به تظاهرات زدند. طرح‌های «بنیامین نتانیاهو»، برای تغيير قوانين قضايي و تضعیف دادگاه عالی خشم بسیاری از صهيونيست‌ها را برانگیخته و آنها چهارماه است كه همه عصرهاي شنبه دست به تظاهرات گسترده عليه مقامات تل‌آويو مي‌زنند. معترضان كه شمار آنها تا 380 هزار نفر هم اعلام شده، اقدامات كابينه تندرو و راست افراطی بنیامین نتانیاهو را تفرقه افکنانه و باعث سقوط اوضاع عادي در تل‌آويو مي‌دانند. آنها به فرار ده‌ها شركت مستقر در تل‌آويو طي سه ماه گذشته و روند نزولي ارزش شكل به عنوان پول رژيم صهيونيستي ‌اشاره مي‌كنند و معتقدند كه اگر نتانياهو با همين دست فرمان جلو برود، سقوط در دهه هشتم تاسيس رژيم صهيونيستي حتمي است. انبوه معترضان روز شنبه در تل‌آويو و ديگر شهرهاي‌اشغالي بنرهایی با عبارت «وزیر جنایتكار» به همراه داشتند و خواستار سقوط كابينه نتانياهو شدند. براساس گزارش الجزيره، «شیلا کاتز»، رئیس‌شورای ملی زنان یهودی در جريان تظاهرات مرکز تل‌آویو گفت: «این اصلاحات قضائی نیست، بلکه سقوط دموکراسی است.» اعتراضات گسترده هفتگي طي ماه‌هاي گذشته شهرهای‌اشغالي را به بن بست کشانده و برخي مشاغل تهديد به تعطیلی كارها کرد‌ه‌اند. همين هشدارها باعث شده تا نتانیاهو طرح خود براي تغيير قوانين قضائي را به تعويق ‌اندازد، اما اين طرح هنوز لغو نشده و از اين رو اعتراضات با وجود تعليق طرح نتانياهو اما همچنان ادامه دارد.
معترضان صهيونيستي شامگاه شنبه با شعار «شرمت باد نتانياهو!» خیابان‌ها را تسخير كرده و خواستار لغو کلی طرح تغيير قوانين قضايي شدند. طرح تغيير قوانين قضايي به نتانياهو كه داراي پرونده باز در دادگاه به‌دليل پرداخت رشوه است، این اختيار را خواهد داد كه قضات موردنظر خود را تعيين كند تا پرونده‌اش را مختومه كنند. اين طرح همچنین به پارلمان، که توسط تندروها کنترل می‌شود، اين اختیار را خواهد داد تا تصمیمات دیوان عالی را لغو کنند و توانایی دادگاه برای بررسی قوانین را محدود خواهد كرد.براساس گزارش‌ الجزيره، بسیاری از افرادی که با فرزندان خود به تظاهرات آمده بودند، نگران خود و نسل‌های آینده بودند و اعلام كردند با اقدامات نتانياهو چشم‌انداز آينده تيره و تار است.
هشدار درباره بزرگ‌ترين بحران
نكته قابل توجه آن است كه اعتراضات دامنه‌دار در تل‌آويو و ديگر شهرهاي‌اشغالي در آستانه هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس رژيم صهیونيستي صورت مي‌گيرد و چهره‌هايي مانند ايهود باراك، نخست وزير و وزيرجنگ پيشين رژيم صهيونيستي هشدار داده‌اند كه در صورت ادامه بحران داخلي فعلي، شايد دولت يهود نتواند دهه هشتم تاسيس خود را به پايان برساند. شنبه شب همچنين «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌رژیم صهیونیستی که از شرایط بحرانی در سرزمین‌های‌اشغالی به‌شدت نگران است، اعلام كرد كه اوضاع آن‌قدر بحراني است كه تاكنون چند پيشنهاد براي استعفا داشته، اما پيشنهاد استعفا را رد کرده است، چون در حال حاضر تل‌آويو در شرایط بحرانی به سر مي‌برد. هرتزوگ همچنين نسبت به اوضاع بحرانی در سرزمین‌های‌اشغالی هشدار داد و گفت: «بحران فعلي خطرناک‌ترین بحران داخلی در تاریخ اسرائیل است و بخش‌های مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.» «اسحاق هرتزوگ» که طی ماه‌های اخیر سخنان خود را درخصوص بحران در این رژیم تکرار کرده است، پیشتر هم گفته بود: «اختلافات جاری در اسرائیل بر سر اصلاحات قانونی برای ما خطرناک است.» وی در ادامه افزوده بود: «این اختلافات می‌تواند پیامدهای دیپلماتیک، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خطرناکی برای اسرائیل به دنبال داشته باشد.» هرتزوگ در هفته‌هاي قبلي هم اذعان کرده بود: «اسرائیل در شرایط بسیار بسیار بدی قرار دارد. درگیری‌های داخلی ما را تکه تکه می‌کند.» وی گفت: «من تمام تلاشم را برای دستیابی به یک توافق برای پایان دادن به این اختلافات به‌کار می‌گیرم.»
اوضاع بدتر می‌شود
از سوي ديگر،  نتایج یک نظرسنجی که از سوی پژوهشکده مستقل کانتر انجام و از سوی رادیو رژیم صهیونیستی منتشر شده، نشان می‌دهد که نیمی از صهیونیست‌ها معتقدند آینده این رژیم طی سال‌های آتی وخیم‌تر خواهد شد. در این نظرسنجی ۵۵۳ صهیونیست بالای ۱۸ سال شرکت کرده‌اند. این در حالی‌است که تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که آینده رژیم صهیونیستی طی سال‌های آتی بهتر خواهد شد. ۱۹ درصد نیز اعلام کرده‌اند که هیچ تغییری رخ نخواهد داد.
لغو سخنراني نتانياهو از ترس
همچنين در شرایطی که اعتراضات علیه کابینه بنیامین نتانیاهو خبرساز است، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مجبور شد تا سخنرانی روز يكشنبه خود در تل‌آویو را لغو کند. دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی لغو اين سخنرانی از قبل برنامه‌ریزی شده در شهر تل‌آویو را تايید كرد و گفت كه لغو اين سخنراني به‌دليل نامساعد بودن شرايط امنيتي محل سخنراني صورت گرفته است. بنا بر گزارش روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، سخنرانی نتانیاهو قرار بود در کنفرانس «فدراسیون یهودیان» در تل‌آویو انجام گیرد. طبق این گزارش، دلیل لغو سخنرانی نتانیاهو تهدید معترضان صهیونیست برای قطع سخنرانی نخست‌وزیر بوده است، معترضانی که مخالف طرح او برای اصلاح ساختار قضائی رژیم صهیونیستی هستند و ماه‌هاست اعتراضات خود را به كف خيابان‌ها كشانده‌اند.
حمله سایبری به فرودگاه بن‌گوریون و شرکت برق تل‌آويو
با تداوم ضعف زيرساخت‌هاي نظامي رژيم صهيونيستي، روز شنبه بارديگر حملات سايبري عليه اين رژيم تكرار شد. آن گونه كه منابع عبري زبان گفته‌اند، حمله‌ سایبری اخير توسط گروه هکری موسوم به «انانیموس سودان» انجام گرفت و باعث شد وبسایت فرودگاه بن گوریون اسرائیل مسدود شود. اين حمله ساعاتي پس از بسته شدن سایت شرکت برق رژيم اسرائیل در حمله‌ای مشابه انجام گرفت. شرکت برق رژیم صهیونیستی روز شنبه هدف حمله سایبری گسترده قرار گرفته و از دسترس خارج شده بود. طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر از جمله در روز جهانی قدس سایت‌های رسمي وزارت‌خانه‌هاي رژيم صهيونيستي و همچنين سایت بسیاری از بانک‌ها و مراکز دولتی هدف حملات سایبری گسترده قرار گرفتند. این حملات كه به نشانه همبستگی با ملت فلسطین انجام مي‌گيرد، تاكنون خسارت‌های زیادی را به صهیونیست‌ها وارد کرده است.