kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
در حضور وزیر نیرو

نیروگاه تجدیدپذیر تهران به بهره‌برداری رسید

واحد نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران دیروز با حضور وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، واحد تولید برق و حرارت از نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران صبح دیروز با حضور وزیر نیرو به افتتاح رسید. این واحد نیروگاهی توان اسمی دو و چهار دهم مگاوات را داراست و توان تأمین برق یک شهر 20 هزار نفری را در دستورکار دارد. 
همچنین همزمان با افتتاح این واحد نیروگاهی از انتشار سالانه 75 هزار تن کربن به هوای تهران جلوگیری می‌شود و با توجه به اینکه این واحد تولید از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کند زمینه صرفه‌جویی سالانه چهار میلیون دلار در سوخت فسیلی را دارد.
‌ایران پیشرو غرب آسیا در نیروگاه‌های زیست‌توده
علی‌اکبر محرابیان؛ وزیر نیرو، در مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز فاضلاب تهران با بیان اینکه ما در حوزه برق ناترازی منابع و مصارف را داریم، افزود: از ابتدای دولت برنامه توسعه نیروگاهی تقدیم مجلس شد و تا امروز منطبق زمان‌بندی تعیین‌شده‌ پیش می‌رود.
او در تشریح اهمیت توسعه نیروگاه‌های زیست توده گفت: در نیروگاه‌های بادی و خورشیدی ما از یک منبع طاهر، برق پاک می‌گیریم اما در نیروگاه زیست‌توده ما از یک منبع آلوده برق با ارزش استخراج می‌کنیم که این مسئله اهمیت توسعه این بخش را مشخص می‌کند.
وزیر نیرو افزود: هم اکنون 13 مگاوات نیروگاه زیست‌توده از ابتدای فعالیت در کشور وجود دارد و با همت همکاران تلاش می‌کنیم در سال 1402 ظرفیت را دو برابر کنیم.
محرابیان در تشریح سه محدودیت موجود در کشور گفت: ما در حوزه سوخت فسیلی، منابع آبی و محیط‌زیست محدودیت داریم و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر معتبرترین پاسخ به این سه محدودیت در کشور است.
او ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تمرکز روی نیروگاه‌های تجدیدپذیر، افزود: برنامه داریم در سال 1402 تابلوی برق سبز را به بورس انرژی اضافه کنیم تا نرخ نیروگاه‌های تجدیدپذیر مطابق یک بازار رقابتی تعیین شود.
وزیر نیرو در تشریح جزئیات خرید برق از تابلوی بورس سبز گفت: مطابق قانون مانع‌زدایی صنعت برق و همچنین مصوبه هیئت دولت، صنایع باید یک‌درصد و ادارات 20 درصد از نیاز برق خود را از تابلوی بورس سبز و منابع تجدیدپذیر تأمین کنند.
مشمولان آب و برق رایگان
همچنین به گزارش ایسنا، وزیر نیرو با اشاره به آئین‌نامه تعرفه‌های آب و برق سال ۱۴۰۲ گفت: بر اساس مصوبه هیئت دولت، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگوی مصرف، هزینه‌های آب و برق‌شان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد.
محرابیان در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه بیوگاز واحدهای ۵ و ۶ تصفیه‌خانه جنوب تهران در جمع خبرنگاران تصریح کرد: آئین‌نامه تقریباً همان آئین‌نامه سال ۱۴۰۱ است منتها با یک تفاوت اساسی و آن این که افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در صورت رعایت الگو هزینه‌های آب و برقشان به صورت کاملاً رایگان محاسبه خواهد شد. این در سال گذشته در صورت رعایت الگوی کم‌مصرف بود که معادل ۵۰ درصد الگوی شرایط عادی است.
برق غیریارانه‌ای برای مصارف بالا
وی تأکید کرد: همچنین طبق آئین‌نامه مکلف هستیم مصارف بالای الگو را به صورت غیریارانه‌ای و پلکانی محاسبه کنیم و این امر در آئین‌نامه امسال هم پیش‌بینی شده است که درباره جزئیات آن به‌زودی صحبت خواهیم کرد.
محرابیان با بیان اینکه برای رفع ناترازی برق در کشور باید در بخش توسعه و مدیریت مصرف کارهای زیادی را انجام دهیم، اظهار کرد: در تابستان ۱۴۰۱ شاهد اجرای برخی اقدامات در این زمینه بودیم و طرح‌های توسعه صنعت نیروگاهی نیز به خوبی پیش می‌رود.
او درباره عبور از دوره اوج بار مصرف برق سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: برای تابستان سال ۱۴۰۲ از مهرماه سال ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی شده و ۱۴۰ اقدام را پیش‌بینی و طراحی کردیم و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم با کمترین مشکل از دوره اوج بار مصرف عبور کنیم. درباره تعرفه‌های آب و برق هم طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۲ آئین‌نامه‌هایی تقدیم دولت شده که هفته گذشته تصویب شد.
بنابراین گزارش محمد کمانی؛ معاون وزیر نیرو‌ هم اظهار داشت: با تعرفه‌های جدید توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده، سرمایه‌گذاری در این بخش برای بخش خصوصی جذاب شده است.
وی ادامه داد: اولویت توسعه نیروگاه‌های زیست‌توده برای ما در شهرهای شمالی و کلان‌شهرهای کشور است و برنامه داریم تا 18 مگاوات دیگر به ظرفیت این بخش اضافه کنیم و تبدیل به پیشروترین کشور این حوزه در غرب آسیا شویم.