kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۳۱۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
با امضای اسناد جدید

ایران، مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی ونزوئلا را نو‌سازی می‌کند

همکاری نفتی ایران و ونزوئلا در زمینه‌های مختلف با امضای اسناد و تفاهم‌نامه‌های تازه، گسترش یافت.

به گزارش ایسنا جواد اوجی، وزیر نفت در جریان سفر به کاراکاس با هدف تقویت و گسترش همکاری‌های دوجانبه ایران و ونزوئلا در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، در حضور «دلسی رودریگرز»؛ معاون اول رئیس‌جمهوری ونزوئلا اسناد و تفاهم‌نامه‌های پرشماری با همتای ونزوئلایی خود امضا کرد.
توسعه میدان‌های نفت و گاز، باز‌سازی و نو‌سازی پالایشگاه‌های نفت ونزوئلا با هدف به حداکثر رساندن ظرفیت این مجتمع‌ها از موارد مطرح‌ شده تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین اوجی و «پدرو رافائل تله‌چیا»؛ وزیر نفت ونزوئلا به‌شمار می‌آیند.
در این اسناد درباره باز‌سازی و نو‌سازی مجتمع‌های پتروشیمی ونزوئلا با خدمات فنی، مهندسی و تجهیزات ایرانی، باز‌سازی و نو‌سازی اسکله بارگیری، پایانه نفتی، تجارت و صادرات نفت، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی توافق‌هایی انجام شد.
ایران و ونزوئلا پیش از این و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم توافق‌هایی در حوزه نفت و انرژی داشته‌اند که بخش مهمی از این توافق‌ها عملیاتی و اسناد تازه برای توسعه و تقویت همکاری‌های مؤثر دو کشور امضا شده‌اند.
توسعه روابط نفتی چین و ایران
روابط نفتی ایران و چین نیز روز به روز بهتر می‌شود. «جانگ هوآ»؛ سفیر چین در تهران هم در سخنانی که سایت خبری نود اقتصادی منتشر کرده درباره افق تجاری چین و ایران گفت: مشکلاتی از جمله مشکلات مالی بین دولت چین و ایران مشترک هست و باید تلاش کنند تا راه‌های حل و فصل را پیدا کنند. بزرگ‌ترین مانع همکاری دو کشور، واحد پولی دو کشور نیست.
او افزود: همه ما می‌دانیم که مشکل از طرف تحریم‌های ناعادلانه یک کشور دیگر علیه ایران و چین اعلام شده است. من با آقای فکری؛ معاون وزیر اقتصاد ایران دیدار کردم و همان‌طور که ایشان هم اشاره کردند، ایران و چین در حوزه‌های مختلف تجاری هیچ مشکلی ندارند. هم برای فروش نفت ایران به چین و هم برای واردات ایران از چین مشکلی نداریم.
سفیر چین در تهران تصریح کرد: ما چینی‌ها مثل بعضی کشورهای دیگر سرمایه و ارزهای ایران را بلوکه نمی‌کنیم و تحت تسلط کشور دیگری نیستیم. ما با کشورهای دیگر که سرمایه ایران را مسدود می‌کنند فرق داریم. اکنون ما در حال تجربه تغییرات جهانی تاریخی هستیم اما من فکر می‌کنم که این تغییرات برای هر دو کشور چین و ایران فواید زیادی دارد و روز به روز شرایط توسعه بین دو کشور بهتر خواهد شد.