kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷

تظاهرات علیه ناتو و تسلیح اوکراین در 120 شهر آلمان

 

سرویس خارجی-
ده‌ها هزار نفر در 120 شهر آلمان با برپایی تظاهرات ضد ناتو و تسلیح نظامی اوکراین از سوی آلمان خواستار شروع مذاکرات صلح با روسیه شدند. آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که با ورود به جنگ اوکراین، خسارات سنگینی در حوزه اقتصاد دیده است.
با طولانی شدن جنگ اوکراین و تشدید بحران اقتصادی در اروپا، مخالفت‌های مردمی نیز رفته رفته افزایش یافت. نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان حمایت مردم اروپا از ورود کشورشان به جنگ اوکراین نسبت به اوایل جنگ افت محسوسی داشته است. مخالفت‌ها با تسلیح اوکراین به کف خیابان‌ها نیز کشیده شده و هر چندی شهرهای بزرگ و کوچک اروپا شاهد اعتراض به ادامه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین می‌شود. در ادامه این اعتراضات روز شنبه ده‌ها هزار نفر در بیش از ۱۲۰ شهر آلمان در اعتراض به ارسال سلاح به اوکراین تظاهرات کردند. نشریه «پرنسا لاتین» در گزارشی به نقل از تلویزیون محلی آلمان نوشته است: «تظاهرات مسالمت‌آمیز شهروندان در ۱۲۰ شهر به مناسبت عید پاک کاتولیک با هدف رد کردن ارسال سلاح به اوکراین و مخالفت با این اقدام انجام شد.» سازمان مسئول هماهنگی اقدامات صلح‌آمیز در آلمان نیز گفته است: «تظاهرات در برلین در منطقه ودینگ انجام شد و در آن شهروندان دستنوشته‌هایی با شعار‌ «آمریکا و ناتو از اوکراین خارج شوند» حمل می‌کردند.» از دیگر شعار‌هایی که مردم با خود حمل می‌کردند «دیپلماسی و نه به جنگ» و «انرژی ارزان هم‌اکنون» بود. به گزارش خبرگزاری تاس، در شهر بُن آلمان، راهپیمایی صلح با شعار «حتی اگر اوکراین حق دفاع از خود را داشته باشد، ارسال سلاح‌های بیشتر راه‌حل نیست، بلکه به این جنگ دامن می‌زند» برگزار شد. «تورستن شلیب»، یکی از سازمان دهندگان تظاهرات گفت: «آتش‌بس فوری و آغاز مذاکرات بهترین راه‌حل به جای پمپاژ سلاح‌های بیشتر و تشدید درگیری هسته‌ای است.» خبرگزاری آلمانی DPA نیزگزارش داد که این اعتراضات به عنوان بخشی از راهپیمایی‌های صلح سازماندهی شده که هر ساله در آستانه عید پاک مسیحیان در کشور برگزار می‌شود. تظاهرکنندگان خواستار آغاز سریع مذاکرات درباره اوکراین، توقف عرضه تسلیحات آلمانی به کیف و برنامه توسعه ارتش آلمان شدند.
دوراهی دشوار
با تشدید بحران اقتصادی و افزایش تورم در کشورهای اروپایی زیر سایه جنگ اوکراین اتحادیه اروپا به نوشته «پولیتیکو» در پارادوکس عجیبی گرفتار شده و نمی‌تواند بین «مهار تورم» و «ایجاد ثبات اقتصادی» یکی را انتخاب کند: «آشفتگی در بازارهای اروپا و تورم صعودی ناشی از همه‌گیری کرونا که با آغاز جنگ اوکراین تشدید شده، به مهار نیاز دارد و این دو در کنار هم علاوه‌بر ایجاد اختلاف‌نظر میان تصمیم‌گیران بانک مرکزی اروپا، آنها را بر سر دوراهی دشوار ثبات اقتصادی یا مهار تورم قرار داده است.»
در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمریکایی آمده: «بانک مرکزی اروپا می‌تواند به منظور کنترل تورم، به افزایش نرخ بهره‌ بانکی ادامه دهد اما در عین حال خطر اینکه با ادامه این روند بر تنش‌ها در بازار مالی اروپا دامن بزند نیز وجود دارد؛ در مقابل کاهش سرعت افزایش نرخ بهره‌ها بازار را آرام‌تر می‌کند اما این بار بانک مرکزی اروپا خطر تداوم وضعیت نابسامان اقتصادی در منطقه را به جان می‌خرد. به عبارتی دیگر شرایط به گونه‌ای است که مقابله با یکی از این دو مسئله، ممکن است آتش دیگری را شعله‌ورتر کند. این مخمصه و دوراهی دشوار تصمیم‌گیران در بانک مرکزی اروپا را دچار دو‌دستگی کرده، تا جایی که این اختلاف عقاید در اظهارنظرهای عمومی آنها نیز نمود پیدا کرده است...» پولیتیکو می‌افزاید: «چالش پیش روی بانک مرکزی اروپا ایجاد یک تعادل مناسب است. اگر این اتفاق رخ ندهد، خطر تکرار مشکلات مالی مشابه سال ۲۰۰۸ یا بازگشت به دوره رکود تورمی که اروپا را در دهه ۱۹۷۰ میلادی درگیر کرده بود، وجود دارد. اگر بانک مرکزی اروپا با شدت زیادی نرخ‌های بهره را افزایش دهد، نتیجه آن ورشکستگی بانک‌ها و سپس رکود اقتصادی خواهد بود که آن را برای سومین بار [بحران‌های مالی سال ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱] ناچار به کاهش نرخ بهره می‌کند. اما برعکس، اگر این بانک نرخ بهره را به‌اندازه کافی افزایش ندهند، ممکن است کنترل تورم را که وظیفه اصلی آن است، از دست بدهد.
تشکیل نیروی ویژه برای نابودی‌ تانک‌های ناتو
از تحولات میدانی جنگ اوکراین نیز خبر می‌رسد، در روسیه رئیس‌مرکز آموزش رزمی اعلام کرده مسکو به دنبال تشکیل گروه‌های ویژه‌ای در ارتش روسیه برای نابودی‌ تانک‌های غربی ارائه شده به اوکراین است. ایرنا در این باره به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک نوشته است: «یوگنی آریفولین» روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور ایجاد گروه‌های ویژه‌ را آغاز کرده‌اند و وزارت دفاع وظیفه تخریب‌ تانک‌های غربی را به آنها محول کرده است. این کار به دستور «یونس بک یوکوروف» معاون وزیر دفاع روسیه صورت گرفته است. وی ایجاد چنین گروه‌های ویژه‌ای را یک کار نظام‌مند مهم خواند و افزود: ما تمام نقاط قوت و ضعف ‌تانک‌های غربی را می‌دانیم و در حال آماده ‌سازی کارکنان هستیم. طبق گفته این مقام ارشد مسکو، نیروهای روسیه به ویژه در حال بررسی ‌تانک‌های آبرامز آمریکا، لئوپارد ۲ آلمان، لوکلر فرانسه و چلنجر انگلیس هستند.
تلفات وحشتناک ارتش اوکراین
خبر دیگر این که سفیر اوکراین در لندن در اظهاراتی از تلفات بالای ارتش این کشور در جنگ کنونی خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «وادیم پریستایکو» دیروز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه دیلی اکسپرس خبر داد: اگر کیف آمار تلفات پس از درگیری مسلحانه با روسیه را فاش کند، این عدد وحشتناک خواهد بود. این دیپلمات اوکراینی گفت: « سیاست ما از همان ابتدا این بود که درباره ضرر و زیان بحث نکنیم. وقتی جنگ تمام شد درباره آنها صحبت خواهیم کرد و من فکر می‌کنم این رقم وحشتناکی خواهد بود.»