kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

بیانیه ضدایرانی پارلمان جمهوری آذربایجان

در ادامه اقدامات غیرسازنده و تنش‌آفرینی باکو در روابط با تهران، مجلس ملی این کشور در بیانیه‌ای ضدایرانی به اتهام‌زنی پرداخت.
 
 
 
پارلمان جمهوری آذربایجان در بیانیه خود، بیانیه مجلس ایران درباره افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در فلسطین اشغالی را «مداخله در امور داخلی و اقدام تحریک‌آمیز سیاسی دیگر» علیه باکو خواند. 
«صاحبه غفاراوا» رئیس ‌پارلمان جمهوری آذربایجان هم در نشست این پارلمان، بدون اشاره به مواضع ضدایرانی اخیر باکو، مدعی شد: از ایران می‌خواهیم از اقداماتی که به روابط دوجانبه با (جمهوری) آذربایجان آسیب می‌زند، خودداری کند.
وی مدعی شد: متاسفانه ایران هرگز علیه ارمنستان که به مدت ۳۰ سال اراضی (جمهوری) آذربایجان را در اشغال خود داشت و ثروت آن را به طرزی وحشیانه غارت کرد، اعتراض نکرده است. برعکس، به هر نحو ممکن از ارمنستان حمایت می‌کند.
رئیس ‌پارلمان جمهوری آذربایجان در ادامه این ادعاها، با بیان این که «ایران اکنون نگران افتتاح سفارت (جمهوری) آذربایجان در اسرائیل است»، افزود: «همه باید بدانند که (جمهوری) آذربایجان یک کشور مستقل است و نحوه برقراری روابط با سایر کشورها فقط به خود آن مربوط است.»
او سپس آنچه «اتهامات بی‌اساس» از سوی مجلس شورای اسلامی علیه جمهوری آذربایجان خواند را رد کرد و در ادامه اتهام‌زنی خود افزود: «از مجلس ایران می‌خواهیم از تحریکات این‌چنینی علیه (جمهوری) آذربایجان دست بردارد و از اقداماتی که می‌تواند به روابط دوجانبه آسیب بزند، خودداری کند.»  وی در پایان مدعی شد «در برخی کشورها نیروهای خاص تلاش می‌کنند به درگیری در منطقه دامن بزنند و تلاش‌ها برای برقراری صلح بلندمدت بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را ناکام بگذارند.» 
روز پنجشنبه نیز در ادامه اقدامات سؤال‌برانگیز جمهوری آذربایجان در قبال ایران، وزارت خارجه باکو خواستار خروج چهار کارمند سفارت ایران شد. در تاریخ ۱۵ فروردین، سید عباس موسوی سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد.
بنابر ادعای وزارت خارجه باکو، در دیدار مقام‌های جمهوری آذربایجان با عباس موسوی «به دلیل اقدامات تحریک‌آمیز اخیر کشورش در رابطه با (جمهوری) آذربایجان، نارضایتی شدید به سفیر ایران ابراز شد.»