kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹

رشد 11/6 درصدی بخش صنعت در پائیز امسال

 
 
معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد ۱۱ و شش دهم درصدی بخش صنعت در پائیز امسال، از پیش‌بینی صادرات ۵۲ میلیارد دلاری غیرنفتی تا پایان امسال خبر داد.
به گزارش کیهان، محمدمهدی برادران در نشست خبری پایان سال 1401 تصریح کرد: رشد تولید ناخالص ملی در سه ماهه سوم امسال پنج و سه دهم درصد شده است اما سهم صنعت بیش از متوسط اقتصاد ایران و به میزان هشت درصد به ثبت رسیده است.
او خاطرنشان کرد: این رشد همراه با رشد اشتغال بوده، به طوری که در تابستان 1400 نرخ بیکاری کشور 9 و شش دهم درصد بوده که در پائیز امسال به هشت و دو دهم درصد کاهش یافته است.
وی همچنین تعداد شاغلان بخش صنعت در فصل پائیز امسال را هشت میلیون و 329 هزار و 100 نفر اعلام کرد.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی گفت: در حالی که صادرات غیرنفتی در پایان دولت قبل به 37 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده بود اما سال گذشته این رقم به 47 میلیارد و 500 میلیون دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود امسال به 52 میلیارد دلار افزایش یابد.
برادران با اشاره به گزارش شاخص بهمن ماه که توسط اتاق بازرگانی منتشر می‌شود، خاطرنشان کرد: بررسی وضعیت صنایع مختلف نشان می‌دهد بیشترین رشد مربوط به صنعت نساجی با شاخص 65 و سه دهم درصد بود و پس از آن ماشین ‌سازی و لوازم خانگی 64 و 9 دهم و چوب و کاغذ 56 و هفت دهم، صنایع فلزی 56 و سه دهم، صنایع غذایی 54  و چرم 52 و هفت دهم درصد رونق قابل توجهی در کسب و کار‌ها نشان می‌دهد.
رشد تولیدات صنعتی مختلف
معاون صنایع عمومی وزارت صمت با استناد به گزارش‌های سامانه جامع تجارت به رشد تولید در صنایع مختلف پرداخت و گفت: رشد 300 درصدی تولید الیاف اکریلیک، رشد 30 درصدی تولید نخ اکریلیک، رشد 14 درصدی در تولید موکت و پتو، شش درصدی مقوا، 182 درصدی کاغذ تحریر، 20 درصدی نوشت‌افزار، 10 درصدی فرش دستباف، 80 درصدی کولر گازی، 40 درصدی ماشین ظرفشویی، 59 درصدی تلویزیون، 21 درصدی یخچال، 20 درصدی پوشک بچه، 61 درصدی توپ، چهار درصدی فرش ماشینی، 35 درصدی مصنوعات و فلزات گرانبها و 21 درصدی تولید اسباب‌بازی به ثبت رسید. برادران خاطرنشان کرد: امسال موفق شدیم برای نخستین ‌بار لوح صادرکننده نمونه را با امضای رئیس‌جمهوری به یک تولید‌کننده انیمیشن بدهیم.
او به شفافیت کالا در حوزه قطعات یدکی خودرو اشاره کرد و افزود: درحالی‌که ابتدای امسال 80 میلیون کالای دارای شناسه در این حوزه داشتیم، اکنون به بیش از 530 میلیون قطعه یدکی خودروی اصلی و قابل اطمینان رسیده است و دغدغه مردم در این زمینه کاهش یافته است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت از کشف یک محموله جدید سرسیلندر‌های تقلبی در هفته‌های اخیر با تلاش نیروهای انتظامی خبر داد و گفت: هرچند حجم بالایی از شبکه‌های نظام یافته را در این زمینه شاهد بودیم که به جعل هولوگرام، جعبه بسته‌بندی و غیره می‌پرداختند اما در این زمینه شاهد کاهش کالای قاچاق و تقلبی هستیم.
برادران درباره ترکیب واردات کشور تصریح کرد: در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات کالاهای سرمایه‌ای با رشد 85 درصدی، واردات کالاهای واسطه‌ای با رشد 16 درصدی و واردات کالای مصرفی با افت 21 درصدی همراه بوده است.
او درباره طرح‌های توسعه‌ای گفت: در سال 1401 تعداد 27 طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل 10 خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و شش خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: در سال 1401 تعداد 27 طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در کشور اجرایی شد که شامل 10 خط تولید یخچال فریزر جدید، چهار خط ماشین ظرفشویی، سه خط ماشین لباسشویی، یک خط تولید ماژول تلویزیون، سه خط تولید کولر و شش خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک بوده است.
برادران خاطر نشان کرد: رضایت عمومی از تولیدکنندگان لوازم خانگی با بهبود کیفیت تولیدات و همچنین افزایش زمان ضمانت‌نامه‌های آنها از 18 ماه به 24 ماه افزایش یافته است. ضمن اینکه ارزبری لوازم خانگی 22 درصد کاهش یافته که به دلیل افزایش عمق تولید محصولات است. البته در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400 رشد 18 درصدی صادرات لوازم خانگی هم محقق شده است.
وی با بیان اینکه قاچاق سازمان یافته بسیار بیش از نوع کولبری و ته لنجی است، تصریح کرد: در موضوع مبارزه با قاچاق در سال جاری تمرکز بر لوازم خانگی، دخانیات و لوازم یدکی خودرو بود به طوری که فقط در محصولات دخانی کاهش شش میلیارد نخی سیگار قاچاق را شاهد بودیم و برای سال آینده تمرکز بر مواد بهداشتی و غذایی، اسباب بازی و پوشاک خواهد بود. ضمن اینکه سیاست کلی ما عدم انجام واردات کالاهای کامل است که مشابه تولید داخلی دارند.