kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۱۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۴
خشم غربی‌ها از سفر بشار اسد به روسیه

 آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس بیانیه ضدسوری صادر کردند

 
 
 
 
 
مقامات آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس که از سفر رئیس‌جمهور سوریه به مسکو خشمگین هستند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگز روابط خود را با نظام «بشار اسد» عادی نخواهند کرد و هرگز تحریم‌ها را تا زمان پیشرفت به سمت راه‌حل سیاسی برنخواهند داشت.
با وزیدن بادِ واقعیت‌ها و پیدا شدنِ طلیعه پیروزی دولتِ نزدیک به مقاومتِ سوریه، گویا ورق برگشته و سرهای به سنگ خورده دُوَلِ عربی و دولت عثمانی‌ِ ترکیه به فکر باز‌سازی روابط خود با دولتِ «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه، افتادند. اما دولت‌های غربی که طرف دیگر جنگ با دولتِ مرکزی در دمشق بودند به نظر – حداقل تاکنون – قصد پذیرش واقعیت را ندارند. مقامات آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس که از سفر رسمی رئیس‌جمهور سوریه به مسکو، که خود نشانه دیگری از عادی شدن حضور دیپلماتیک رئیس‌جمهور سوریه در روابط جهانی است، خشمگین هستند، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هرگز روابط خود را با رژیم بشار اسد عادی نخواهند کرد و هرگز تحریم‌ها را تا زمان پیشرفت به سمت راه‌حل سیاسی برنخواهند داشت. این کشورها در حالی این بیانیه را منتشر کردند که رئیس‌جمهوری سوریه روز سه‌شنبه به مسکو سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ملاقات داشت، این اولین سفر رسمی اسد به خارج از منطقه خاورمیانه از زمان زلزله ماه گذشته میلادی است. آن‌طور که ایسنا نوشته، در این بیانیه مشترک مداخله‌جویانه، آن‎‌ها مدعی شدند: «نظام اسد دست به ارتکاب جنایت در حق مردم سوریه زده و به تروریست‌ها اجازه داده ‌امنیت منطقه‌ای را تهدید کنند.» البته در این بیانیه توضیحی داده نشده است که چطور گروه‌های تروریستی مثل داعش، جبهه النصره و... در این سال‌ها در جبهه‌ای که واشنگتن و همپیمانانش بودند، حضور داشتند و مشغول جنگ علیه دولت دمشق بودند!
گفتنی است، قانون سزار که کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۰ صادر کرد در واقع یک‌سری تحریم‌های اقتصادی و حقوقی بود که شامل ۳۹ شخصیت دولتی سوریه در رأس آنها بشار اسد و همسرش «اسماء اسد» می‌شد. این قانون هر فرد غیرسوری را که با نظام اسد همکاری کند، یا به هر شکلی از آن حمایت نماید، تحت تحریم قرار می‌دهد. این قانون به طور مشخص روسیه، چین و ایران را به دلیل همکاری با نظام سوریه تحت تحریم قرار می‌دهد.
گفتنی است، پیش از این نیز سفر اسد به عمان بود که توجه‌ها را به بازگشت قدرتمندانه اسد جلب کرد. اسد در سال‌های اخیر تنها به تهران و مسکو سفر کرده بود و بعد در سفر سال گذشته خود به امارات طلسم انزوا را شکست. پس از ۱۲ سال او راهش را به یک کشور عربی دیگر هم باز کرد. رئیس‌جمهور سوریه در ابتدای اسفند راهی مسقط شد تا با سلطان عمان به بحث و گفت‌وگو بنشیند. این سفر اولین سفر برنامه‌ریزی شده اسد در ۱۲ سال اخیر است که با شکل و شمایلی کاملاً رسمی صورت گرفت و از حیثی با سفر به امارات متفاوت بود و نشان از قدرت گرفتن بیشتر دولت دمشق داشت. همچنین نخستین بار بود که یک کشور عربی پس از جنگ در سوریه؛ به استقبال کاملاً رسمی از رئیس‌جمهور این کشور می‌رفت. حالا سفر مجدد به مسکو اما به صورتی رسمی‌تر و با اهدافی متفاوت نشان از بازگشت مجدد اسد به عالم رسمی دیپلماسی دارد.
اسد: سیاست غرب بر پایه دروغ است
خبر دیگر آن‌که رئیس‌جمهوری سوریه که در حال حاضر در روسیه به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای جدید به مسائل مهم مختلف و در رأس آنها تحریم‌های غرب علیه کشورش و موضوع دیدار احتمالی با همتای ترکیه‌ای خود پرداخت. او روز پنج‌شنبه در مصاحبه با شبکه «روسیاالیوم» با اشاره به ادعاهای اروپا و آمریکا مبنی بر توقف تحریم‌های سوریه در پی زلزله ویرانگر اخیر اظهار کرد: «سیاست اروپا در همه چیز و در همه پرونده‌ها بر پایه دروغ بنا شده است و پرونده سوریه یکی از پرونده‌های دروغ آنهاست، امروز اگر دروغ نگویید، غربی نخواهید بود.»
بشار اسد همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اختلافات با ترکیه نیز تأکید کرد: «هیچ اختلافی میان ملت‌های سوریه و ترکیه وجود ندارد و مشکل با سیاستمداران ترکیه است، چراکه آنها جاه‌طلبی‌های خاصی دارند که می‌خواهند در سوریه به آن دست یابند.» وی ادامه داد: «تنها زلزله‌ای که سیاست ترکیه را تغییر می‌دهد، انتخابات ریاست جمهوری آن است، این زلزله اصلی برای آن‌هاست.» اسد درباره احتمال دیدار با اردوغان نیز تأکید کرد: «اولویت خروج نیروهای خارجی غیرقانونی است، منظورم ترکیه و آمریکاست. برای دیدار با اردوغان شروطی ارائه نکردیم و طرح موضوع عقب‌نشینی از خاک سوریه یک موضوع ملی است نه سیاسی. ما اصرار داریم که دستور کار مشخصی وجود داشته باشد، یا سوریه مسئله عقب‌نشینی را تأیید کند.» این سخنان در حالی مطرح شده است که «آمور گادجف»، پژوهشگر امور ترکیه در مرکز پژوهش‌های شرق وابسته به آکادمی علوم روسیه گفته است: «به نظر من آنکارا اقداماتی برای کاهش نیروهای مسلح خود در سوریه اتخاذ خواهد کرد. اما احتمالا فورا این اتفاق نیفتد. احتمالا بعد از موعد انتخابات ترکیه این اتفاق بیفتد. احتمالا ترکیه برخی مشاوران خود را در سوریه نگه دارد. این یک سناریوی کاملا واقعی است. باید مکانیسم مشترکی برای کاهش نگرانی‌های ترکیه و خارج کردن نیروهایش از سوریه ایجاد شود. برای ترکیه حفظ نیروهایش در سوریه بسیار هزینه‌بردار است.»