kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۲۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۲
با بهره‌برداری از فاز دوم پالایشگاه آبادان

ظرفیت پالایشی کشور بدون برجام و FATF - دویست و ده هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد

فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان در اوج تحریم‌های اقتصادی با طراحی، ساخت و نصب بزرگ‌ترین واحد تقطیر در منطقه غرب آسیا و ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، فردا با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.
 
 
 
در حالی که اقتصاد کشورمان تحت شدید‌ترین تحریم‌های خارجی قرار دارد، اما متخصصان داخلی با استفاده از ظرفیت‌های موجود فنی و مالی هر روز افتخار تازه‌ای می‌آفرینند. در همین زمینه پروژه‌های نیمه‌کاره متعددی در دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ انجام شده که از مهم‌‌ترین آنها فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی بوده است. برخلاف ادعاهای برخی مسئولان قبلی و رسانه‌های حامی آنها، پیشرفت‌های اخیر با وجود تحریم و بدون توجه به محدودیت‌های FATF به دست آمده و در جدید‌ترین مورد هم فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت دیروز با اشاره به سالروز ملی شدن صنعت نفت، خبر داد: دو هفته پیش افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی را داشتیم که ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز کمک می‌کند و روز جمعه با افتتاح فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه آبادان روزانه ۲۱۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین فرآورش می‌شود.
به گزارش ایسنا،‌ وی با بیان اینکه در پالایشگاه آبادان فاز دو با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: این پالایشگاه در شروع دولت سیزدهم ۶۴ درصد پیشرفت داشته و اکنون این پتروپالایشگاه که تولید سوخت بنزین و گازوئیل و تولید محصولات خوراک پتروشیمی‌های آبادان و بندر امام را برعهده ‌دارد، تکمیل شده است. این پالایشگاه صددرصد دولتی است و هفت هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.
افزایش 4 میلیون لیتری بنزین
اوجی گفت: با شروع این پالایشگاه تولید بنزین از 10 به ۱۴ میلیون لیتر و گازوئیل هم از ۱۵ به ۱۸ میلیون لیتر خواهد رسید. همچنین با راه‌اندازی این پالایشگاه شاهد کاهش نفت کوره و مازوت خواهیم بود.
وی ادامه داد خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار و سواحل مکران آماده بهره‌برداری است که در چند روز آتی تا قبل از عید نوروز افتتاح می‌شود. ۲۷۰ کیلومتر طول این خط لوله بوده است و ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در آن انجام شده است. این پروژه در استان سیستان و بلوچستان ۳۹ هزار و ۲۰۰ خانوار شهری و بیش از ۴۸۰ روستا را پوشش می‌دهد.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما ۱۲ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌کاره در دولت سیزدهم را در سال ۱۴۰۱ انجام دادیم که از مهم‌‌ترین آن فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی بود، ۳۱ پروژه نیمه‌تمام در ۱۴۰۱ را تکمیل کردیم.
پالایشگاهی با ویژگی‌های خاص
گفتنی است پالایشگاه آبادان به‌عنوان نخستین پالایشگاه نفت خاورمیانه با قدمت ۱۱۰ ساله یکی از قطب‌های مهم پالایشی کشور به‌شمار می‌آید اما به علت قدمت و فرسودگی روی برخی از واحدهای آن، نو‌سازی و به‌روزرسانی با استفاده از تکنولوژی‌های روز ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود.
به همین منظور جایگزینی و نو‌سازی این پالایشگاه در دو مرحله صورت گرفته است که مرحله اول با احداث مجموعه جدید پالایشی ۱۵۰ هزار بشکه در روز در فاز یک سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید. مرحله دوم با احداث مجموعه جدید پالایشی با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز با عنوان طرح توسعه و تثبیت ظرفیت به پالایشگاه آبادان در فاز دو از تیرماه ۱۳۹۶ شروع شد و بخش نخست آن در آذرماه ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت نهایی پالایشگاه در ۳۶۰ هزار بشکه در روز تثبیت شد.
استفاده از توان مهندسان داخلی
میزان سرمایه‌‌گذاری فاز دو مبلغی حدود 
دو میلیارد و 600 میلیون یورو تعیین شده بود اما به‌دلیل عدم تحقق کل مبلغ فاینانس فاز ۲ به دو بخش تقسیم شد و از اعتبار اولیه آن بالغ بر یک میلیارد یورو به بخش نخست فاز دو اختصاص یافت اعتبار اسنادی مرحله نخست فاز دو در تاریخ ۲۰ مهرماه سال ۱۳۹۶ گشایش یافت اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی پرداخت منابع مالی طرح به مدت ۱۳ ماه به تاخیر افتاد.
بخش نخست این طرح در فاز دو با انعقاد قراردادی با مشارکت کنسرسیوم شرکت طراحی و ساخت نفت و یک شریک خارجی به کارفرمایی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران آغاز شد. این فاز شامل ۱۸ واحد فرآیندی است که به علت بیماری کرونا و عدم حضور شریک خارجی طراحی، ساخت و نصب بخش عمده تجهیزات این طرح توسط متخصصان، سازندگان و پیمانکاران ایرانی صورت گرفت.
اشتغالزایی برای 7000 بومی
برای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز۲) در بخش نهایی معادل ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، نو‌سازی و تثبیت واحد پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، احداث یک ردیف جدید پالایشی به ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه در روز، ارتقای کیفیت محصولات تولیدی براساس استاندارد یورو ۵ و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش درصد تولید مازوت از ۴۵ درصد به ۲۶ درصد، افزایش تولید ۵۳ درصد گازمایع و ۲۳ درصد نفت گاز و ۶ درصد بنزین و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰۰۰ نفر از بومیان محلی جزو ماحصل این طرح بوده است.
هدف از اجرای این طرح تکمیل زنجیره ارزش، کاهش آسیب‌پذیری کشور در برابر تحریم‌ها از طریق تبدیل نفت خام و میعانات گازی به فرآورده‌های نفتی و با توجه به روند مصارف داخلی فرآورده‌های نفتی، موضوع توسعه ظرفیت پالایشی کشور و نیز ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی در اولویت‌های وزارت نفت است و بر این اساس فاز دوم طرح نو‌سازی و تثبیت پالایشگاه آبادان با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.