kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۹
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی:

حساب‌های مشکوک را با کنترل تراکنش‌ها شناسایی می‌کنیم

رئیس ‌سازمان امور مالیاتی اعلام کرد حساب‌های مشکوک را با کنترل تراکنش‌ها شناسایی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود منظور در حاشیه همایش فراخوان سومین گروه مودیان در مسیر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، درخصوص درآمد مالیاتی سال جاری اظهار کرد: رشد مالیات امسال از رشد تورم بالاتر رفته است. حدود 43 درصد تورم داشتیم و سه درصد نیز بخش واقعی اقتصاد رشد کرده است. از سوی دیگر مالیات وصولی رشد 55 درصدی داشته است. در نتیجه حدود 9 درصد جلوتر از رشد اسمی تولید ناخالص داخلی بوده‌ایم.
وی درخصوص فراخوان سومین گروه مودیان در مسیر اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی هم گفت: سومین فراخوان در قانون پایانه‌های فروشگاهی انجام شده و پس از شرکت‌های بورسی و دولتی، شرکت‌های حقوقی غیر‌دولتی را فراخوان کردیم. حدود 400 هزار شرکت را در این حوزه فعال هستند.
رئیس‌ سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سؤالی در مورد وضعیت اتصال شرکت‌ها گفت: از شرکت‌های دولتی 14 شرکت آمده‌اند و روند اتصال آنها در حال انجام است. تلاش می‌کنیم تا سایر شرکت‌ها نیز بیایند. علاوه‌بر شرکت‌های دولتی و بورسی 175 شرکت نیز به صورت داوطلبانه وارد سامانه مودیان شده‌اند.
منظور یادآور شد: در سامانه گزارش‌های فصلی که اطلاعات خرید و فروش را دریافت می‌کردیم گلایه‌های زیادی وجود داشت و فعالان اقتصادی معتقد بودند که بخشی از صورت حساب‌ها برای آنها نیست، اما در سامانه مودیان، صورت حساب‌ها انکارناپذیر است. در مجموع فضای پایانه‌های فروشگاهی یک فضای شفافی است.
بررسی حساب‌های مشکوک به تجاری
رئیس ‌سازمان امور مالیاتی درخصوص تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: در کنار سامانه مودیان که جریان اطلاعات مالی را کنترل می‌کند با ارتباط با بانک مرکزی تلاش می‌کنیم تا اطلاعات پولی و بانکی را نیز دریافت کنیم. برای خرید و فروش‌هایی که خارج از پذیرنده انجام می‌شود، ساماندهی حساب‌ها را انجام می‌دهیم که همان تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است. افرادی که فعالیت اقتصادی دارند باید از طریق حساب تجاری این کار را انجام دهند. بانک مرکزی ضوابط حساب‌های تجاری را تعیین و مشوق‌هایی را اعلام کرده است.
منظور بیان کرد: مبنای حساب تجاری، اعلام مودیان است. در نتیجه حساب‌هایی که به نظام مالیاتی معرفی شده‌اند تجاری و واریزی به آنها به معنای فروش است. البته قطعا نظام مالیاتی کنترل می‌کند تا کسانی از حساب شخصی خود یا دیگران برای عملیات تجاری استفاده نکند. ما با کنترل تراکنش‌ها حساب‌های مشکوک را شناسایی می‌کنیم.
تعیین 900 هزار شناسه اختصاصی برای کالا
وی درخصوص شناسه‌دار شدن کالاها و خدمات به عنوان یکی از زمینه‌های اجرای قانون گفت: شناسه‌دار کردن همه کالاها و خدمات در نظام اقتصادی در پایانه‌های فروشگاهی در حال انجام است. این شناسه همان شناسه یکتا است. با وزارت صمت به خوبی کار را جلو برده‌ایم به طوری که تعداد شناسه‌های اختصاصی به شدت افزایش یافته است. اما در مواردی که هنوز شناسه اقتصادی تعریف نشده، شناسه عمومی تعریف شده است؛ این شناسه کمک می‌کند تا فعلا جریان صورت حساب‌ها ادامه پیدا کند. برای حوزه خدمات نیز صدور شناسه اختصاصی در حال انجام است.
این مسئول تاکید کرد: شناسه اختصاصی صادر شده حدود 900 هزار مورد و شناسه‌های عمومی نیز 37 هزار مورد است. در نتیجه به طور مثال در گروه نوشابه یک شناسه عمومی وجود دارد اما در صورت تمایل می‌توان درخواست شناسه اختصاصی را داد. 1500 شناسه اختصاصی برای حوزه خدمات صادر شده است؛ البته وزارت صمت برای صدور شناسه اختصاصی نیاز به زمان دارد.