kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۷۱۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
در دیدار امیرعبداللهیان و سرپرست وزارت خارجه ازبکستان مطرح شد

تأکید بر همکاری و مساعدت کشورهای همسایه برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان

در دیدار سرپرست وزارت خارجه ازبکستان با وزیر امور خارجه ایران بر لزوم همکاری و مساعدت کشورهای همسایه برای تقویت صلح و ثبات در افغانستان تأکید شد.
 
 
 
 
بختیار سعیداف، سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان، دیروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره اهمیت مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف خصوصا ابعاد مرتبط با همکاری‌های اقتصادی، حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک و با توجه به خواست رؤسای جمهور دو کشور برای ارتقای روابط، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای این مهم تأکید کرد.
بختیار سعیداف سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های فیمابین خصوصا در زمینه‌های ترانزیت، همکاری‌ها در حوزه اکو، حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی، از برنامه‌ریزی برای برگزاری سران کشورهای عضو اکو در تاشکند خبر داد و بر لزوم تقویت هماهنگی بین دو کشور در این خصوص تأکید کرد.
در این دیدار همچنین طرفین درخصوص آخرین وضعیت مناسبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند. 
شرایط افغانستان به‌عنوان همسایه مشترک دو کشور و تأکید طرفین بر لزوم همکاری و مساعدت کشورهای همسایه برای تقویت صلح و ثبات در این کشور، کریدورهای بین‌المللی حمل‌ونقل از جمله کریدور شمال- جنوب، موافقت‌نامه جدید تعرفه ترجیحی و تأکید بر لزوم ارتقای حجم تبادلات تجاری، از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و بختیار سعیداف در این دیدار بود.
وزیر حمل‌ونقل ازبکستان نیز که برای دیدار و گفت‌وگو با همتای ایرانی خود در جمع هیئت سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان به کشورمان حضور داشت، در این نشست هیئت ازبکستان را همراهی می‌کرد.