kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
با حضور سرلشکر سلامی

ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به نیروی دریایی سپاه الحاق شد

 
 
 
ناو اقیانوس پیمای شهید نادر مهدوی به همراه ۹۹ فروند شناور تندرو به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی الحاق شد.
دهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی و مقامات و مسئولین کشوری در بندرعباس برگزار شد.
به گزارش فارس، در این مراسم شناور اقیانوس پیمای شهید مهدوی و ۹۹ شناور جدید در کلاس‌های مختلف رونمایی و به توانمندی‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه الحاق شد.
همچنین، شناور موشک‌انداز سلمان فارسی مجهز به موشک‌های برد بلند با سرعت ۶۵ نات و شناورهای عملیاتی دارای سرعت بالای ۹۰ نات در کلاس طارق همراه با شناورهای آمبولانسی با مأموریت امداد و انتقال و شناور آتش نشان با مأموریت اطفای حریق از جمله تجهیزات الحاق شده به نیروی دریایی سپاه در این مرحله بود.
سامانه موشکی عمودپرتاب «نواب»
کابوس جدید شناورهای تندرو سپاه برای پرنده‌های دشمن
در جریان الحاق 95 شناور تندرو موشک‌انداز به نیروی دریایی سپاه، برای اولین بار شناوری به نمایش درآمد که قابلیت جدیدی را به ناوگان دریایی سپاه افزود. در این مراسم شناوری نمایش داده شد که قابلیت شلیک سامانه پدافندهوایی «نواب» را داشت.
به گزارش تسنیم، نکته قابل توجه در این سامانه، عمود پرتاب بودن آن است که برای اولین بار بر روی شناورهای تندرو سپاه نصب شده است. این سامانه قابلیت مقابله و انهدام انواع بالگردها و پرنده‌های دشمن را داراست و دیگر هیچ پرنده دشمن قادر نیست به راحتی به شناورهای تندرو سپاه نزدیک شود.
سرلشکر سلامی: دشمن هرچه تلاش می‌کند از مسیر خود دور می‌شود
سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی (شناوری) به نیروی دریایی سپاه، گفت: خداوند بزرگ را صمیمانه سپاسگزاریم که برای دهمین بار در این چهار سال متوالی این فرصت و امکان و قدرت و تعالی اقتدار را به مجموعه دفاعی کشور و خصوصاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی عزیز، فداکار وفادار و مقتدر سپاه عنایت فرمود تا زنجیره قدرت دفاعی و تهاجمی نیروی دریایی سپاه بر اساس اهداف راهبردی انقلاب اسلامی یک تکامل و تکوین قابل توجهی را تجربه کند.
وی افزود: ما در عرصه انباشتگی همزمان تهدیدات و مخاطرات در جهان امروز به سر می‌بریم. این واقعیت که همه آرایش ممکن سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، اطلاعاتی و عملیات روانی دشمن در حداکثر ظرفیت ممکن برای مواجهه با امواج در حال پیشروی انقلاب اسلامی با هم در یک نقطه تمرکز شکل گرفته‌اند و در حال عمل هستند، یک واقعیت واضح و آشکار است.
سرلشکر سلامی بیان کرد: دشمنان ما با همه امکان و موقعیت قدرتی به شکل واضح و رسمی وارد میدان تولید مخاطره و تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. شاید تفاوتی که سطوح مخاطرات و تهدیدات فعلی با گذشته آن دارد، همزمان ‌سازی همه عناصر تهدید‌کننده در موضوع، جغرافیا و آرایش سیاسی صحنه باشد.
فرمانده کل سپاه با اشاره به تحرکات دشمن در اغتشاشات پائیز امسال بیان کرد: هم تجربه تاریخ نزدیک به ما نشان داده است و هم رخدادهای چند ماهه اخیر، این واقعیت را اثبات کرده است که هرگاه دشمن با شدت در هر عرصه‌ای علیه انقلاب پرشکوه این ملت اقدام می‌کند، واکنش مردم به شکل شگفت‌انگیز و خارج از قاعده‌ تصور عادی در مقابل دشمن، تمام‌کننده است.
وی افزود: هرچه دشمن بر فشار خود می‌افزاید، مردم قوی‌تر ظاهر می‌شوند، تعیین کنندگی نسبت مردم با مخاطراتی که دشمن تولید می‌کند بسیار جالب و دیدنی است.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه من در ذهن خود همه اقداماتی که آرایش گسترده جهانی قدرت علیه اسلام، انقلاب و ملت عزیز ایران می‌تواند اعمال کند را برشماری کرده‌ام، تصریح کرد: تلاش برای منزوی‌کردن کشور در عرصه سیاست جهانی و به تعبیر خود دشمنان سلب مشروعیت بین‌المللی نظام، پناه دادن به همه افراد فراری از این کشور که در یک تناقض آشکار می‌خواهند به اصطلاح خودشان کنار مردم باشند اما به دامان دشمن این مردم پناه می‌برند و می‌خواهند مبارزه علیه نظام را از دامان و آغوش دشمنانمان انجام دهند.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد:‌ وقتی به اقدامات دشمن نگاه می‌کنیم، ابعاد اعمال آنها خبیث و این نیرنگ‌ها و حقه‌های آنان چقدر مرموز و پیچیده و در عین حال چه میزان زشت و چقدر از دید ملت ایران منفور است تا استمرار تحریم و فشار بیش از حد برای تشدید تحریم‌ها تا یک جنگ روانی برای ترویج شایعه و دروغ و سلب اعتماد ملی، همه توانایی‌هایی است که دشمنان می‌توانند اعمال کنند.
وی ادامه داد:‌ غیر از آن متهم‌‌سازی به اتهام زدن و حتی رحم نکردن به جوانان و نوجوانان معصوم ما در مدارس، یک زنجیره کامل از تمام مخاطرات، توطئه‌ها و تهدیدات در حد ممکن آن، یعنی دشمن با تمام قدرت به صحنه آمده است. اما هرچه عمل می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد و از اهداف خود دورتر می‌شود.
سرلشکر سلامی تأکید کرد: حرکت دشمن، حرکت روی یک مسیر دایره‌ای شکل است، به مرور که از مبدأ خود دور می‌شود به همان نقطه نزدیک‌تر می‌شود. یعنی حرکت روی یک منحنی بسته بدون هیچ نتیجه‌ای.
فرمانده کل سپاه با اشاره به شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دشمن، بیان کرد: در دنیای ذهن دشمن نسبت به پیامد ترور و به شهادت رساندن فرمانده بزرگ و شکوه‌بخش انقلاب و نظام ما، سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، چه می‌گذشت؟ این طراحی براساس فروپاشاندن قائمه مقاومت بود تا منطق، اراده و ایمان مقاومت در اثر شهادت سمبل و مظهر آن فرو بپاشد.
وی افزود: این خیال‌پردازی دشمن از این واقعه و رویداد بزرگ بود. اما پس از آن‌چه اتفاقی رخ داد؟ قاسم بر روی دستان مردم تا عرش بدرقه شد و مقاومت به واسطه این خون‌های ریخته شده جان گرفت و دشمن عقب‌نشینی کرد، یعنی قوی‌تر از زمانی که قاسم در حیات ظاهری بود.
فرمانده کل سپاه تصریح کرد: امروز سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک شهید در شکست‌دادن دشمن قوی‌تر از حیات ظاهری خود عمل می‌کند.
سرلشکر سلامی با بیان اینکه دشمن باید این تجربه را بیاموزد که شهادت حاج قاسم سلیمانی، این فرمانده عزیز ما رویش‌های بی‌شماری را ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: پس از شهادت او، جوانانی آمدند تا برای آینده این کشور یک قاسم سلیمانی باشند، او تکثیر شد و امتداد پیدا کرد، از یک فرد به یک امت تبدیل شد. او به یک مکتب تبدیل شد، مقاومت از یک تفکر به یک مکتب، آرمان و هدف بزرگ تبدیل شد. ما دشمنانمان را این‌گونه شکست می‌دهیم، ما را بکشند آن‌گاه ما در کشته شدن خود آنها را شکست می‌دهیم چراکه مؤمن عزیز است.
فرمانده کل سپاه با اشاره به اغتشاشات طراحی شده اخیر توسط دشمن تصریح کرد: دشمن تلاش‌های وسیعی را صورت داد تا به خصوص جوانان ما را به خیابان‌ها بکشاند و آنها را مضطرب کند، ذهن آنها را ناآرام و اعتماد آنها را سلب کرده و آنها را در مقابل نظام قرار دهد.
وی ادامه داد: هنگامی که دقت کنید، چه رویدادی رخ داد؛ شما جوانان ما را در ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن در میدان مشاهده کردید؛ نه دانش‌آموزان ما، نه دانشجویان ما و نه سایر جوانان ما نه تنها به این صداهای شیطانی دشمن پاسخ ندادند، بلکه برعکس در میدان ظاهر شدند و فریاد اسلام، انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب و یک روح فداکاری بی‌انتها را از خود نشان دادند.
تبدیل شناورهای راکت‌انداز به موشک‌اندازهای نقطه‌زن با برد بیش از ۱۸۰ کیلومتر
توسط جوانان در نیروی دریایی سپاه
سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در این آیین، گفت: با الحاق این تجهیزات تخصصی دریاپایه، نیروی دریایی سپاه با هدایت فرمانده ولایی، رشید، بصیر و شجاع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرلشکر حسین سلامی و تلاش دانشمندان و مهندسان جوان و متعهد انقلابی توانسته گام مهم و مؤثری در ارتقای سطح توان رزم دریایی بردارد.
وی افزود: تبدیل شناورهای راکت‌انداز در کلاس شناورهای عاشورا و طارق به موشک‌اندازهای نقطه‌زن که برد موشکی حداقل ۱۰ و حداکثر بیش از ۱۸۰ کیلومتر دارد، به نوعی در جهان بی‌سابقه است و برای اولین بار توسط جوانان ما در نیروی دریایی سپاه دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه بیان کرد: در این مرحله الحاق تجهیزات، شناور پشتیبان رزم به نام «شهید عبدالله قربانی» و ناو اقیانوس پیمای «شهید نادر مهدوی» که شناوری سنگین، چند منظوره و دوربرد با قابلیت حمل و عملیاتی کردن انواع بالگردها، پهپادها، شناورهای تندرو موشک‌انداز و سامانه‌های موشکی، پدافندی و راداری است، به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه انجام شده است.
سردار تنگسیری افزود: ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی به نوعی یک پایگاه دریایی متحرک است به طول ۲۴۰ متر، عرض ۳۲ متر، تناژ سبک ۱۴ هزار تن، ظرفیت بارگیری ۴۱ هزار تن، تجهیزات و ادوات قابلیت پیمایش دریانوردی ۱۸ هزار هزار مایل دریایی، سرعت ۱۸ گره، مجهز به تجهیزات رزم دریایی و هوایی، دارای رادار آرایه فازی سه بعدی، موشک‌های سطح به سطح، سطح به هوا، سامانه‌های مخابراتی یکپارچه بسیار پیشرفته جنگال و موشک کروز دریایی با برد بیش از ۷۰۰ کیلومتر، قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگردها، پهپادها و آبگیری و به آب‌اندازی شناورهای مختلف که باز‌سازی و تغییر کاربری جدید آن توسط جوانان متخصص، مؤمن و انقلابی کشور عزیزمان طراحی و عملیاتی شده است.
فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: ناو اقیانوس پیمای رزمی، اطلاعاتی و پشتیبانی شهید مهدوی به مثابه یک شهر دریایی متحرک است که با تمام تجهیزات و امکانات لازم آماده انجام مأموریت‌های اقیانوسی برای ایجاد امنیت پایدار در خطوط مواصلاتی دریایی، حفاظت و صیانت از منابع و منافع جمهوری اسلامی و ملت قهرمان ایران، امدادرسانی به ناوگان تجاری و صیادی جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه‌ و درخواست‌کننده و حضور در آب‌های دور دست است.