kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
بحران ترکیبی در سرزمین‌های اشغالی

رئیس رژیم صهیونیستی: اسرائیل مقابل چشمانم در حال فروپاشی است

وقوع تیراندازی در تل‌آویو در کنار تحولات بی‌سابقه این روزها در سرزمین‌های اشغالی نشان داد، صهیونیست‌ها با بحرانی ترکیبی و بن‌بست امنیتی رو‌به‌رو هستند و به‌دلیل اختلافات داخلی قادر به مدیریت اوضاع خود نیستند. از همین رو رئیس‌رژیم صهیونیستی برای چندمین بار نسبت به فروپاشی این رژیم هشدار داده است.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
وقتی در ساعات پایانی شامگاه پنجشنبه در مرکز شهر صهیونیست‌نشین تل‌آویو، عملیات تیراندازی جوان 23 فلسطینی علیه اشغالگران آغاز شد، همان زمان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم 3500 کیلومتر دورتر در رم، پایتخت ایتالیا آماده سخنرانی بود. نتانیاهو کنار میز سخنرانی نشسته بود که یکی از همراهان او تکه کاغذی به نخست‌وزیر داد که روی آن خبر تیراندازی جوان فلسطینی و زخمی شدن 5 صهیونیست را اعلام کرد.
هنگامی که خبر تیراندازی تل‌آویو به مراسم میزبانی از نتانیاهو در رم رسید، چهره نتانیاهو مانند چهره مبهوت جرج بوش در زمان اعلام خبر حمله به برج‌های تجارت جهانی نیویورک شد. هر دوی آنها در یک ویژگی مشترک بودند، و آن باورناپذیری این حملات بود.
گسترش میدان مبارزه به تل‌آویو
مدت‌هاست که کرانه باختری فلسطین درگیر ناآرامی و تنش است، اما این تنش‌ها عصر روز پنجشنبه به طرز غیرقابل انتظاری از کرانه باختری به تل‌آویو سرریز شد. تیراندازی شامگاه پنجشنبه در تل‌آویو که بر اثر آن پنج صهیونیست زخمی شدند، نشان داد که دیگر نه فقط کرانه باختری و یا نوار غزه، بلکه میدان نبرد مسلحانه جوانان فلسطینی به درون شهرهای رژیم صهیونیستی مانند تل‌آویو کشیده شده است.
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین هویت تیرانداز فلسطینی را «معتز الخواجه»، جوان 23 ساله فلسطینی اعلام کرد که فرزند «شیخ صلاح الخواجه» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی حماس است. ایتال بلومنتال روزنامه‌نگار صهیونیستی نیز تأیید کرد که الخواجه ساکن شهرک نعلین در شمال غرب رام‌الله و از اعضای جنبش حماس است که قبلا دو مرتبه به اسارت گرفته شده و با وجود سابقه اسارت و دستگیری باردیگر به عملیات استشهادی دست زده است. مشخص است که حتی اسارت‌ها و سختگیری‌ها نیز نتوانسته جوانان فلسطینی را از مبارزه با اشغالگران صهیونیستی منصرف کند و آنها حتی پس از آزادی نیز به‌دنبال انجام عملیات‌ علیه اشغالگرانند.
همزمان داود شهاب از رهبران جهاد اسلامی، عملیات تیراندازی در تل‌آویو را پاسخی طبیعی به جنایات اشغالگران صهیونیست عنوان کرد. عبداللطیف قانوع سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در اظهاراتی مشابه، تیراندازی تل‌آویو را پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها در شهادت 3 جوان فلسطینی در شهرک جبع در مجاورت جنین عنوان کرد. گروه عرین‌الاسود هم در بیانیه‌ای در واکنش به عملیات شهادت‌طلبانه تل‌آویو اعلام کرد: «اشغالگران آماده ‌باشند که از جایی ضربه بخورند که فکرش را نمی‌کنند.»
سایه ترس و وحشت بر سر صهیونیست‌ها
پس از تیراندازی در تل‌آویو ترس و وحشت بر سراسر شهر تل‌آویو و حتی دیگر مناطق اشغالی سایه افکند. سفیر آمریکا اعلام کرد که از این عملیات شوک زده شده است و گدعون ساعر عضو کنست رژیم صهیونیستی نیز گفت: «به ما وعده امنیت دادند، اما ترس و وحشت برایمان آوردند، ترس و وحشت در قدس، کرانه باختری و تل‌آویو ما را احاطه کرده است.» 
این ترس و وحشت به‌ویژه زمانی تشدید شد که فقط چند ساعت پس از تیراندازی در تل‌آویو پلیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک اتوبوس بمب‌گذاری شده را پیش از انفجار در جنوب قدس اشغالی کشف کرده است. اگر پلیس رژیم صهیونیستی کمی دیرتر رسیده بود، احتمالا پس از تیراندازی در تل‌آویو، صهیونیست‌ها در قدس نیز با انفجار مهیب یک اتوبوس شب را به صبح می‌رساندند.
بحران ترکیبی
وقوع تیراندازی در تل‌آویو حکایت از یک بحران ترکیبی در مناطق اشغالی دارد. صبح همان روزی که در تل‌آویو تیراندازی شد، ده‌ها هزار نفر از معترضان در خیابان‌های این شهر علیه کابینه تندرو نتانیاهو دست به تظاهرات زده بودند. البته اعتراضات اکنون بیش از دو ماه است که در تل‌آویو و دیگر شهرهای اشغالی جریان دارد، اما اعتراضات صبح پنجشنبه نشان داد که این اعتراضات از ساعات شب در حال گسترش به ساعات روز است و در صورت تداوم این وضعیت احتمالا تل‌آویو با اعتصابات داخلی و بحران رو‌به‌رو خواهد شد. از همین رو نیز وقتی در ساعات آخر شب، تیراندازی در تل‌آویو رخ داد، شهرداری این شهر دستپاچه شد و از ساکنان خواست تا از خانه‌ها بیرون نیایند تا پلیس بتواند امنیت برقرار کند. با وجود این به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی با مجموعه‌ای از بحران‌ها و یا بحران ترکیبی رو‌به‌روست. این بحران را شامل موارد ذیل می‌توان دانست:
بن‌بست امنیتی
با وجود اختلافات داخلی، بعید است که صهیونیست‌ها قادر به برقراری امنیت برای خود باشند. ایتمار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز پس از حادثه تیراندازی تل‌آویو، در اقدامی عجولانه رئیس‌پلیس تل‌آویو را اخراج کرد، اما این کار بن گویر، شکاف داخلی و اختلافات را برجسته کرد و «غالی بهارف میارا» مشاور قضایی کابینه «بنیامین نتانیاهو» تصمیم «بن گویر» را لغو کرد. پیش از این شماری از افسران صهیونیستی از جمله «یعقوب شبتای»، رئیس‌پلیس رژیم اسرائیل نیز به بن گویر به‌خاطر آن که وی از پلیس خواسته بود با معترضان با خشونت و شدت برخورد کنند، اعتراض کرده بودند. براین اساس وجود اختلافات داخلی میان صهیونیست‌ها باعث شده تا آنها حتی برای تامین شهرهای خود نیز با چالش رو‌به‌رو شوند. «بنی گانتس»، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی نیز که اکنون به یکی از اعضای برجسته اپوزیسیون تبدیل شده است، پنجشنبه شب از نتانیاهو خواست تا ایتمار بن گویر را برکنار کند، اما نتانیاهو به این خواسته هنوز تن نداده، چون می‌داند اگر بن گویر را برکنار کند، کابینه خودش از حد نصاب اکثریت خواهد افتاد و کابینه فروخواهد پاشید. در این صورت باردیگر صهیونیست‌ها مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام خواهند بود. لذا اختلافات داخلی بزرگ‌ترین سد تامین امنیت صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی است.
فرار سرمایه
همزمان با بحران امنیتی و سیاسی، فرار سرمایه‌ها از تل‌آویو نیز شدت گرفته و ایدو گال، یکی از بنیانگذاران و مدیرکل شرکت اسرائیلی ریسک فید (Riskified) که برنامه‌ای الکترونیکی را برای جلوگیری از تقلب در تجارت اینترنتی و بازیابی هزینه‌ها توسعه می‌دهد و سهام آن در بورس نیویورک معامله می‌شود، اعلام کرد که ثروت خود را به مبلغ نیم میلیارد دلار  به خارج منتقل خواهد کرد. گال در این زمینه ایمیل‌هایی را برای کارمندان شرکت خود ارسال کرده و گفته است که این شرکت به پرتغال نقل مکان خواهد کرد. هفته گذشته نیز 260 اقتصاددان در تل‌آویو طوماری منتشر کردند و در آن نسبت به عواقب برنامه‌های نتانیاهو برای تضعیف دستگاه قضایی این رژیم هشدار دادند و گفتند که نشانه‌های زیادی پدید آمده مبنی بر اینکه آسیب اقتصادی به تل‌آویو ممکن است با قدرت بیشتری و سریع‌تر از آنچه پیش‌بینی می‌کردند، تحقق یابد. همچنین اقتصاددانان صهیونیست در بیانیه‌های متعددی نسبت به کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی و سرمایه‌گذاری خارجی، متوقف شدن فعالیت شرکت‌های تکنولوژی بزرگ و خروج آنها از سرزمین‌های اشغالی، فرار مغزها، آسیب به رشد و توسعه اقتصادی و همچنین آسیب به معیشت صهیونیست‌ها هشدار داده‌اند. از جمله «اوری لیوین» مدیرعامل بانک صهیونیستی «دیسکونت» نیز تاکید کرد که اخیرا ارزش شِکل(هر سه و نیم ِشکل، یک دلار است) در مقابل دلار روند کاهشی داشته و از درآمدهای نهادهای رسمی نیز کاسته شده است.
شکاف سیاسی
در عین حال بحران سیاسی عمیق‌ترین بحران این روزهای رژیم صهیونیستی است. در یک سوی این بحران مخالفان نتانیاهو قرار دارند که حاضر به پذیرش طرح‌های و برنامه‌های کابینه تندرو او نیستند و در سوی دیگر کابینه تندرو نتانیاهو حاضر به عقب‌نشینی از طرح‌های جنجالی خود نیست. معترضان بیش از دو ماه است به اعتراضات خیابانی روی آورده‌اند و تهدید کرده‌اند که اگر نتانیاهو صدای مخالفان را نشنود، به اعتصاب سراسری روی خواهند آورد. از همین رو نیز «اسحاق هرتزوگ»، رئیس‌ رژیم صهیونیستی در سخنرانی که از تلویزیون این رژیم پخش شد، گفت: آنچه در حال وقوع است یک فاجعه واقعی است و سرزمین ما در برابر چشمان من در حال فروپاشی است.» وی افزود: «شرایط به سوی نقطه‌ای بدون بازگشت پیش می‌رود، اصلاحات قضایی پیشنهادی دولت باید کنار گذاشته شده و با چارچوب مورد توافق جایگزین شود.» هرتزوگ این اظهارات را پس از اعتراضات روز پنجشنبه اعلام کرد. براساس گزارش تایمز اسرائیل، روز پنجشنبه، معترضان علیه نتانیاهو، اختلال بی‌سابقه‌ای به‌راه‌انداختند و بزرگراه کلیدی مرکزی تل‌آویو موسوم به آیالون را به مدت دو ساعت مسدود کردند و در کنار تظاهرات، راهپیمایی، اعتصاب، انسداد جاده در سراسر مناطق اشغالی، راه‌های فرودگاه بن-گوریون را بند آوردند و این روز را «روز مقاومت» خواندند. آنها قرار است روز شنبه نیز در ساعات شب باردیگر تجمعات ده‌ها هزار نفری برپا کنند. ادامه این وضعیت حکایت از آن دارد که وضعیت مناطق اشغالی فلسطین قرار نیست رنگ آرامش به خود ببیند.