kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
رئیس ‌سیا پیش‌بینی کرد

سرنوشت جنگ اوکراین طی 4 تا 6 ماه آینده معلوم می‌شود



سرویس خارجی-
ویلیام برنز رئیس ‌سازمان سیا پیش‌بینی کرده
4 تا 6 ماه دیگر برای جنگ اوکراین حیاتی خواهد بود. همزمان آکادمی علوم نظامی پکن نیز پیش‌بینی کرده جنگ
در تابستان آینده با دست برتر روسیه به پایان می‌رسد.
با ادامه جنگ اوکراین و ورود آن به دومین سال خود تردیدها در خود اوکراین نیز درباره ادامه این جنگ ویرانگر افزایش پیدا کرده است. دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در این باره گفته تعداد اوکراینی‌هایی که حامی گفت‌وگو برای صلح با روسیه هستند، افزایش پیدا کرده و این خطرناک است. اما پیش‌بینی‌ها در چین و آمریکا نشان می‌دهد که چند ماه آینده برای جنگ چین حیاتی خواهد بود.
آکادمی علوم نظامی پکن در این باره گفته این درگیری حدوداً تابستان ۲۰۲۳ با دست برتر روسیه پایان می‌یابد زیرا در بین دلایل مختلف، اقتصاد هر دو طرف روس و اوکراین بسیار تهی‌تر از آن خواهد بود که بعد از تابستان درگیری‌ها بتواند ادامه پیدا کند. رئیس‌سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز اعلام کرده  چهار تا شش ماه آینده برای جنگ در اوکراین حیاتی است. ویلیام برنز در کمیته اطلاعاتی منتخب دائمی مجلس نمایندگان آمریکا گفته: «در چارچوب یک ارزیابی اطلاعاتی، چند ماه آتی چهار تا پنج یا شش ماه آینده برای وضعیت میدان نبرد در اوکراین حیاتی خواهد بود.» رئیس ‌سیا همچنین گفته
«ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه آماده مذاکرات صلح نیست و چشم‌انداز مذاکرات جدی میان مسکو و کیف به پیشرفت در میدان جنگ بستگی دارد.» این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد، روسیه برای مذاکره درباره جنگ اوکراین جدی باشد، گفته: «پوتین معتقد است فرسودگی سیاسی غرب را فرا‌خواهد گرفت.»
ادامه اعتراضات سراسری در فرانسه
همزمان با گمانه‌زنی‌ها درباره تعیین تکلیف سرنوشت جنگ اوکراین تا چند ماه دیگر گزارش‌ها از ادامه اعتراضات به بحران اقتصادی کنونی در کشورهای اروپایی حکایت دارد. در فرانسه روز پنجشنبه مردم این کشور برای سومین روز پیاپی در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه طرح ریاضتی دولت ماکرون برای اصلاح سن بازنشستگی تظاهرات کردند. این اعتراضات با اعتصاب گسترده اتحادیه‌های کارگری نیز همراه بود.
به نوشته خبرگزاری فرانسه اعتصاب‌های‌ گسترده‌ در بخش‌های مختلف اعم از پالایشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و پروژه‌های مربوط به المپیک 2024 پاریس به اجرا درآمد. «سباستین منپلیه»، دبیرکل کارگران بخش انرژی در اتحادیه تجاری بزرگ «سی.جی.تی» فرانسه گفت: «ما در مواجهه با دولتی که نمی‌خواهد از موضعش کوتاه بیاید، کوتاه نخواهیم آمد» این اتحادیه فرانسوی روز پنجشنبه اعلام کرد، اعضای معترض آن برق چندین پروژه ساخت‌وساز مربوط به المپیک 2024 پاریس را قطع کردند.
اعتصاب‌کننده‌های بخش انرژی از روز سه‌شنبه در اقدامی خودجوش برق چندین مکان در سراسر فرانسه را قطع کرده و آنها را در تاریکی فرو بردند.
«اولیویه وران»، سخنگوی دولت فرانسه روز چهارشنبه گفت در ضمن احترام به حق ابراز مخالفت در خیابان‌ها این قطع کردن برق را محکوم می‌کند.اعتصابات و اقدام معترضان در مسدود کردن پالایشگاه‌ها سبب شد صدها پمپ بنزین در سراسر فرانسه به کمبود سوخت
دچار شوند.
به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تظاهرات شهر پاریس به خشونت کشیده شد و گروهی از جوانان معترض ایستگاه‌های اتوبوس را تخریب کرده و یک خودرو را به آتش کشیدند. همزمان با این اعتراضات و اعتصاب‌های سنای فرانسه بدون توجه به نارضایتی گسترده مردمی با 201 رای مثبت در برابر 115 رای منفی، به تصویب بند مهم افزایش سن بازنشستگی رای داد.
حمله گسترده روسیه به اوکراین
از تحولات میدانی جنگ نیز خبر می‌رسد در حالی که جنگ در شهر باخموت اوکراین به‌شدت بین دو طرف ادامه دارد و این شهر تقریباً به محاصره کامل نیروهای روسی درآمده است؛ روسیه حملات گسترده‌ای را نیز روز پنجشنبه به مناطق مختلف اوکراین انجام داد. به گزارش فارس مقام‌های اوکراینی اعلام کردند، حملات موشکی روسیه صبح روز پنجشنبه به کیف و حداقل هفت منطقه اوکراین باعث تلفات و خسارت شده است. «ویتالی کلیچکو» شهردار کیف پایتخت اوکراین نیز خبر داده که در نتیجه حملات روز پنجشنبه روسیه، برق حداقل ۱۵ درصد از پایتخت اوکراین قطع شده است. به گفته «والری زالوژنی» فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، روسیه از شب چهارشنبه تا پنجشنبه
۸۱ موشک از انواع مختلف به اوکراین شلیک کرده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد حملات موشکی اخیر به اوکراین، پاسخ به حمله تروریستی در منطقه «بریانسک» بود و افزود همه اهداف منهدم شد.