kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰
همزمان با نیمه شعبان و با حضور رئیس‌جمهور انجام شد

افتتاح بیمارستان حضرت مهدی(عج) به عنوان بزرگ‌ترین پروژه نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب

همزمان با ولادت حضرت بقیهًْ‌الله(عج)، بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج)،که به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه نظام سلامت، در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی است، با حضور آیت‌الله رئیسی، به شکل رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
 
 
 
 
 
کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی(عج) به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) که از دیرباز ملجأ بیماران از سراسر کشور بوده است، با امکانات کم‌نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲ تخت بستری، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به‌روز در ۱۸ طبقه و با متراژ ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ مترمربع است تا یاری‌گر بیماران از سراسر میهن اسلامی باشد.
این کلان بیمارستان که با عنوان «مهدی کلینیک» نیز از آن یاد می‌شود، طرحی در تراز و استانداردهای جهانی، اوج مشارکت خیرین، دولت و بخش خصوصی است در بیست‌وسوم آبان سال ۱۳۹۰ به‌عنوان یک مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی در محوطه مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره)، آغاز شد.
در این طرح، الگویی از مشارکت خیرین و دانشگاه علوم پزشکی تهران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان نمایندگان دولت در تامین اعتبار، فرصت جدیدی را برای خیرین عرصه سلامت فراهم کرد که به جای تامین منابع کل طرح، هزینه درصدی از پیشرفت طرح را تقبل کند. برای تسریع در ساخت این طرح آبان سال ۱۳۹۵ با توافق وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، شرکتی تاسیس شد که در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری بیاتی منابع مورد نیاز، این طرح ملی را تامین کند.
از ابتدای سال ۱۴۰۱، تقریبا ۹۰ درصد فضای فیزیکی تکمیل شده و با تلاش شبانه‌روزی نصب و راه‌اندازی تجهیزات بیمارستانی و پذیرش بیمار شروع شد و اکنون طبقه اول اورژانس با ۱۱۰ تخت بستری و نصب تجهیزات سرمایه‌ای مانند ام‌آرآی، سی‌تی اسکن و رادیولوژی پذیرای بیمار است.
باید در حوزه پزشکی 
به مرجعیت علمی در منطقه و جهان دست یابیم
رئیس‌جمهور در آئین افتتاح این طرح عظیم بهداشتی درمانی کشور با اشاره به عزم دولت مردمی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام گفت: برخی می‌گفتند که تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به نام چه کسی ثبت خواهد شد، اما این مسئله به هیچ وجه برای ما اهمیت نداشت و صرفا به این می‌اندیشیم که خروجی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خدمت به مردم بوده و به سبد خدمات و افتخارات نظام جمهوری اسلامی اضافه می‌شود.
رئیسی همچنین بار دیگر از خدمات کادر درمانی، پزشکی و‌پرستاری کشور که در مواجهه با کرونا، با مجاهدت و از خودگذشتگی از جان مردم و سلامت عمومی صیانت کرده و در این مسیر حرکتی ماندگار ثبت کرده و افتخار آفریدند، قدردانی کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه به اقدامات و دستاوردهای دانش‌بنیان کشور در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: دستاوردهای کشور در حوزه تولید تجهیزات پزشکی دانش‌بنیان افتخارآمیز است و اگر در گذشته مسئولان کشور هنگام سفرهای خارجی فرش و امثال آن را به‌عنوان محصولات کشور با خود می‌بردند، امروز بنده با افتخار تجهیزات پزشکی و اتاق عمل تولیدشده توسط متخصصان جوان شرکت‌های دانش‌بنیان کشور را با خود به کشورهای خارجی می‌برم.
آیت‌الله رئیسی همچنین تولید ۹۷ درصد نیازهای دارویی در داخل را از افتخارات کشور توصیف و تصریح کرد: چندی قبل که برای بازدید به یکی از پارک‌های علم و فناوری رفته بودیم، مسئول یکی از شرکت‌های دارو‌سازی دانش‌بنیان به ما اعلام کرد که می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم که امروز این ظرفیت را داریم که مهاجرت نخبگان این حوزه معکوس شود چرا که ظرفیت بسیار خوبی برای تولید دانش‌بنیان در حوزه دارو‌سازی در کشور فراهم شده است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت ۳۸۰ عضو هیئت علمی در بیمارستان حضرت مهدی(عج)، آن را باعث افتخار نظام سلامت عنوان کرد و گفت: این بیمارستان ظرفیت پرورش دانشجویان، کاربردی کردن دانش پزشکی و کارورزی دانشجویان را دارد.
رئیسی تاکید کرد: تلاش کنید تا کیفیت کار و خدمت‌رسانی به بیماران در این مرکز درمانی با تلاش هیئت علمی و کادر درمان حفظ شود و روزبه‌روز مطابق استانداردهای بهداشتی و درمانی ارتقا یابد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات پزشکی کشور نه تنها در منطقه، بلکه در دنیا نام‌آور است، خاطرنشان کرد: در گذشته شهرهایی مانند شیراز، مشهد، یزد و کرمان قطب سلامت کشور بودند و از کشورهای همسایه برای درمان به این نقاط سفر می‌کردند، اما امروزه شاهد گسترش قطب‌های پزشکی در کشور هستیم که این امر حاصل تلاش کادر درمانی متخصص و دلسوز و حساسیت‌های ویژه آنها در این زمینه است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تاکید کرد: دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی با دلسوزی فراوان به‌دنبال اجرای عدالت در حوزه سلامت هستند و تلاش می‌کنیم پروژه‌های عقب‌مانده حوزه سلامت که برخی از آنها بیش از ۱۵ سال قدمت دارند، با سرعت به نتیجه برسند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: با کمک خیّران، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان تلاش می‌کنیم که طرح‌های نیمه‌تمام حوزه سلامت را سریع‌تر به سرانجام برسانیم و شاهد بهره‌برداری از مراکز درمانی نیمه‌تمام در تهران و سایر شهرهای کشور باشیم.
رئیسی با تاکید بر اینکه احداث بیمارستان از جمله اقدامات ضروری در ارتقای نظام سلامت کشور محسوب می‌شود، گفت: باید سرمایه‌گذاری در حوزه بهداشت و درمان نسبت به گذشته افزایش یابد و علاوه‌بر آن با اقدامات پیشگیرانه برای کنترل بیماری‌ها در کشور تلاش کرد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروی انسانی مبتکر و خلاق، سرمایه ارزشمندی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: علاقه‌مندی جوانان به انتخاب رشته پزشکی در دانشگاه‌ها نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است و باید از این فرصت برای ارتقای علم و دانش پزشکی در کشور استفاده کنیم؛ در حوزه پزشکی باید به مرجعیت علمی در منطقه و جهان دست پیدا کنیم.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خود پزشکان باید حوزه طب سنتی را مدیریت کنند تا جلوی سوءاستفاده افراد غیرمتخصص در این عرصه گرفته شود، گفت: یافته‌های طب سنتی باید از مسیر علمی و آزمایشگاهی به نیازهای مردم پاسخگو باشد و دستاوردهای آن باید با استفاده از کرسی‌های نظریه‌پردازی به تایید نظام سلامت برسند و سپس پاسخگوی نیازهای مردم باشند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید نسبت به ارتقای علم با تکیه بر آرا و اندیشه‌های نو تلاش کنیم و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب درباره سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین فرمودند، دانایی‌ها ضمیمه توسعه توانایی‌ها در کشور شود تا محصول نهایی این اقدامات رضایتمندی مردم را ارتقا دهد.
شناخت دقیق و کامل داشته‌های کشور شرط لازم برای صیانت صحیح
از آنها است
آیت‌الله رئیسی در دیدار با مدیران و کارکنان وزارت اطلاعات، ضمن تبریک ولادت حضرت بقیهًْ‌الله(عج) و تبریک روز سربازان گمنام به مجموعه نیروهای اطلاعاتی کشور، از اهمیت زمان‌شناسی برای مجموعه نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور گفت و اینکه اقدام براساس توکل، تدبیر و زمان‌شناسی همان اقدام و تصمیم صالح است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز کشور به گستره همه توانمندی‌ها و داشته‌های خود مورد تهدید است، شناخت دقیق و کامل این داشته‌ها را شرط لازم برای صیانت صحیح از آنها دانست.
رئیسی با اشاره به جنگ ترکیبی اخیر و ایجاد اغتشاش و ناآرامی در کشور، هدف دشمن را القای تغییرات موردنظر خود در ادراک و شناخت مردم دانست و افزود: داشتن نگاه تحولی و اشراف به دانش و اطلاعات روز، در کنار شناخت دقیق ماهیت این تهدیدات، از ضروریات مقابله با دشمن در عرصه جنگ ترکیبی اخیر است.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه تهدیدهای امنیتی ممکن است در هر حوزه‌ای رخ بدهد به موضوع تهدید سلامت عمومی در برخی مدارس اشاره و بر اهمیت شناخت دقیق ابعاد مسائل، پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم و بهنگام برای مقابله موثر با جنگ ترکیبی دشمن تاکید کرد.
رئیسی جایگاه وزارت اطلاعات را رصد و دیده‌بانی از همه بخش‌های کشور دانست و اظهار داشت: انتظار از وزارت اطلاعات این است که علاوه‌بر ارائه گزارش و راهکار به سایر بخش‌ها، نظارت خود را تا رسیدن به نتیجه ادامه داده و خروجی عملکرد آن رفع آسیب‌ها، ایجاد رضایت، امید و اعتماد برای مردم و در نتیجه ارتقای سرمایه اجتماعی نظام باشد.
رئیس‌جمهور با اشاره به اهمیت آینده‌نگری در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، همگرایی و همکاری در این مجموعه‌ها را نیز بسیار ضروری دانست و خاطرنشان کرد: جنگ امروز بر پایه و اتکای رسانه‌ها و فضای مجازی رخ می‌دهد، لذا نیروهای وزارت اطلاعات باید در عرصه مقابله با ادراک‌‌سازی و ایجاد گره‌های ذهنی و همچنین رفع این گره‌ها به‌خصوص در میان نسل جوان نقش‌آفرینی کنند.
آیت‌الله رئیسی در بخش ابتدایی سخنان خود با بیان اینکه نیروهای وزارت اطلاعات مفتخر به‌عنوان سرباز گمنام امام زمان هستند، اخلاص را شرط موفقیت نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دانست و خاطرنشان کرد: شما تحت لوای نظامی کار می‌کنید که به‌دنبال اجرای احکام الهی بوده و از همین رو نظامی مقدس است، لذا شما هم باید قدسی بیندیشید و قدسی عمل کنید و با همه نیروها و مجموعه‌های اطلاعاتی دیگر دنیا متفاوت باشید.
دبیرخانه سازمان شانگهای و مسئولان ایرانی عقب‌ماندگی‌ها در زمینه همکاری‌های طرفین را جبران کنند
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در دیدار «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی شانگهای، با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای علاوه‌بر تحرک بیشتر در همکاری‌های منطقه‌ای، روابط تجاری با کشورهای عضو را نیز تقویت خواهد کرد.
رئیسی با بیان اینکه ایران برای همکاری و تعامل با کشورهای عضو سازمان شانگهای اهمیت زیادی قائل است، افزود: برخورداری کشورهای عضو سازمان شانگهای از نیروی انسانی و جمعیت قابل توجه، منابع و ذخایر غنی و گستره جغرافیایی وسیع، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این سازمان ایجاد کرده تا در مقابله موثر با یک‌جانبه‌گرایی و ایجاد همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی به شکل موثر ایفای نقش کند.
رئیس‌جمهور تبادل تجربه و تعامل هرچه بیشتر کشورهای عضو سازمان شانگهای را عاملی در جهت تقویت بنیه اقتصادی و گسترش همکاری‌های تجاری اعضا دانست و اظهار داشت: با توجه به رسمی شدن عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای تلاش‌های دبیرخانه این سازمان و همکاری مسئولان جمهوری اسلامی باید به‌گونه‌ای باشد که عقب‌ماندگی‌ها در زمینه اجرایی و عملیاتی شدن توافق‌ها جبران و همکاری‌های طرفین به سطح قابل قبولی برسد.
«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از روند پیوستن ایران به سازمان شانگهای و روابط خوب جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو، بر اهمیت نقش و جایگاه ایران در صلح، ثبات و توسعه منطقه تاکید و از عضویت کشورمان در این سازمان استقبال و ابراز خوشنودی کرد و افزود: پیشنهادهای ایران برای ارتقای ساختار سازمان شانگهای در دبیرخانه در دست پیگیری است.
ژانگ مینگ گفت: اطمینان داریم ایران با توجه به پیشینه تمدن و تاریخ غنی خود می‌تواند عضوی فعال و سازنده در امر گسترش حوزه عمل و اقتدار سازمان شانگهای برای دستیابی به اهداف باشد.
روابط گرم و تاریخی ایران و عراق ریشه در فرهنگ، تمدن
و باورهای عمیق مشترک دارد
آیت‌الله رئیسی در ادامه در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت صاحب‌الزمان(عج) اظهار داشت: روابط دو ملت ایران و عراق گرم و تاریخی است و ریشه در فرهنگ، تمدن و باورهای عمیق مشترک دارد.
رئیس‌جمهور با مرور آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور به‌ویژه توافقات سازنده صورت‌گرفته در سفر اخیر نخست‌وزیر عراق به تهران، بر لزوم تقویت همکاری‌ها به‌خصوص در حوزه‌های انرژی، صنعتی، تجاری، مالی و بانکی تاکید کرد.
«محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق نیز در این گفت وگوی تلفنی با تبریک متقابل سالروز ولادت بقیهًْ‌الاعظم(عج) به دولت و ملت ایران تصریح کرد: دولت و ملت عراق همواره قدردان حمایت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود به‌ویژه در روزهای سخت بوده و خواهد بود.
انقلاب اسلامی تمدنی نوین
و سبکی جدید از زندگی
برای انسان‌های معاصر ارائه داد
آیت‌الله رئیسی در دیدار با جمعی از دختران نوجوان شرکت‌کننده در برنامه «بی‌نهایت شو» نیز که از سوی موسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شده، گفت: انقلاب اسلامی تمدنی جدید و نوین با عنوان مردم‌سالاری دینی ارائه کرد که در آن سبک جدیدی از زندگی برای انسان‌های معاصر ارائه شد.
رئیسی با بیان اینکه امام خمینی(ره) جمهوری اسلامی را با نگاه به نیازهای انسان معاصر بنا نهاد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی با برخورداری انسان‌ها از لذت و رفاه مخالف نیست و آن را سرکوب نمی‌کند، بلکه به آن جهت می‌دهد تا انسان‌ها بدانند که هدف از زندگی آنها چیست.
رئیس‌جمهور ترویج فرهنگ اباحه‌گری و رفتارهای غیرانسانی از جمله همجنس‌گرایی در غرب و تبلیغ آن به‌عنوان مظاهر تمدن و پیشرفت را سقوط از مرتبه انسانیت به خود فراموشی دانست و افزود: غربی‌ها در فضای نوین جهانی با قدرت رسانه‌ای و اتکا به روش‌های قهری درصدد ترویج فرهنگ خود به مردم دنیا به‌ویژه ایران اسلامی هستند که مقابله با این تهاجم دقت و ظرافت زیادی را می‌طلبد.
رئیس‌جمهور آینده کشور را متعلق به نوجوانان و جوانان دانست و با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های زیادی در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد، گفت: باید با بازنگری مسیر طی شده، ضعف‌ها و کاستی‌ها را شناسایی و تلاش کنیم آهنگ تربیتی کشور با روند توسعه یکسان باشد.
تصویب سند راهبردی اصلاح نظام بانکی
با هدف هدایت نقدینگی
به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌آفرین
همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، سند راهبردی اصلاح نظام بانکی به تصویب رسید.
در این سند که با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی تدوین شده، افزایش دسترسی خانوارها و فعالان اقتصادی به تسهیلات و اعتبارات بانکی و هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد و اشتغال‌آفرین مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین در این جلسه پس از ارائه گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات انجام شده برای پرداخت مستمری و عیدی بازنشستگان صندوق‌های مختلف بازنشستگی، راهکارهای پیشنهادی این وزارتخانه برای تامین نقدینگی لازم جهت پرداخت به موقع موارد مذکور در اسفندماه به تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رسید.