kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

صادرات ایران به عراق امسال از 9 میلیارد دلار عبور می‌کند

 
 
 
عضو هیئت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به رکوردشکنی صادرات ایران به عراق در سال جاری گفت: صادرات ایران به عراق امسال از 9 میلیارد دلار عبور می‌کند.
سیدحمید حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با آخرین وضعیت تجارت ایران و عراق، اظهار کرد: اگرچه در یک بازه زمانی در سال جاری صادرات ما به عراق دستخوش اتفاقاتی شد اما آمارها حاکی از آن است در حال حاضر وضعیت صادرات ایران به عراق مساعد است.
وی با اشاره به فراهم شدن دوباره امکان صادرات گاز و برق به عراق، افزود: میزان صادرات ما به کشور عراق حدود 30 میلیون دلار است که نیمی از آن مربوط به صادرات نفت و گاز و نیمی دیگر مربوط به صادرات کالایی است.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار کرد: با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، خرید عراق افزایش می‌یابد و لذا کالاهای صادراتی ما نیز به این کشور افزایش خواهد یافت.
حسینی ادامه داد: با توجه به وضعیت مساعد صادرات به عراق در سال جاری پیش‌بینی می‌شود رکورد صادرات ما به این کشور شکسته شود و از مرز 9 میلیارد دلار عبور کند. وی در رابطه با بدهی عراق به ایران بیان کرد: بانک مرکزی میزان بدهی عراق به ایران را بیش از 10 میلیارد دلار عنوان کرده است که به تازگی مقرر شده تا بخشی از این بدهی پرداخت شود.
آزاد‌سازی ۵۰۰ میلیون دلار از طلب ایران
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در این باره به تسنیم گفت: در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت 500 میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی داده شد.
حسینی در ارتباط با پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشور عراق توضیح داد: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیر واریز می‌کند اما این به‌معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست.
وی افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به‌طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از همین محل پرداخت شد.
دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: وزارت خارجه عراق به آمریکا اعلام کرده است که «حدود 18 میلیارد دلار به ایران بدهکار هستیم» البته رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران رقم کمتری را اعلام کرده است، و رقم 10 میلیارد دلار در گذشته اعلام شده بود. حسینی در ارتباط با دلایل اختلاف آمار موجود درباره میزان بدهی عراق به ایران ابراز کرد: این رقم بدهی به ایران توسط عراق، شاید به‌دلیل پول‌های برق و گازی جدیدی است که اضافه شده است. وی یادآور شد: از راه‌هایی که می‌توان با سرعت بیشتری پول‌های خود را در عراق آزاد کنیم سرمایه‌گذاری در خود این کشور است که منجر به بهره‌وری نیز می‌شود یا اینکه با تجار عراقی برای واردات کالا باید هماهنگی شود.