kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران:

درب اتاق بازرگانی به روی اغلب فعالان اقتصادی بسته است

 
 
 
 
رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران گفت: ایران دارای ده‌ها هزار فعال اقتصادی است اما اتاق بازرگانی فقط به اعضا حق تردد می‌دهد و درب آن به روی مراجعه‌کننده باز نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور به بهانه انتخابات 20 اسفندماه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به اوضاع این اتاق‌ها و عملکرد ضعیف و سؤال‌برانگیز مسئولین فعلی آنها پرداخت و گفت: چند سالی است که دیگر اتاق بازرگانی ایران، اتاق قدرتمند و تأثیرگذار نیست و به سازمانی تقریباً خنثی مبدل شده است. به‌طوری‌که از اتاق بازرگانی، فعلاً چند ساختمان باقی مانده با خدماتی ناچیز ولیکن با تعداد زیادی رئیس. 
او افزود: آقایان می‌فرمایند که با هیئت‌های خارجی جلسه می‌گذارند. این خدمت هم سودی به فعالان اقتصادی نمی‌رساند بلکه عده‌ای خاص با آن هیئت‌ها می‌نشینند و درخصوص موضوعات مورد علاقه خودشان صحبت می‌کنند. رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران تصریح کرد: ایران دارای ده‌ها هزار تاجر و فعال اقتصادی است اما اتاق بازرگانی که باید به همه فعالان اقتصادی ایران مشاوره بدهد و در جهت رفع مشکلات اقتصادی آنان از هیچ کوششی دریغ نکند فقط به اعضا، حق تردد به اتاق را می‌دهد و اگر هم اجازه دهند درب اتاق مسئولی به روی مراجعه‌کننده باز نیست تا دردش را درمیان بگذارد. 
سبزعلیپور افزود: چرا باید درصدی از مالیات فعالان اقتصادی سراسر کشور به حساب اتاقی واریز شود که هرگز مسئولین آن طی سال‌های اخیر، پاسخگوی هیچ‌کسی نبوده و اطلاعات درست و شفافی از نحوۀ عملکرد و هزینه‌کردشان به فعالان اقتصادی ارائه نداده و نمی‌دهد؟ 
لزوم پاسخگویی مسئولان فعلی و قبلی اتاق
رئیس ‌مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه کسانی‌ که در ایام انتخابات اتاق‌های بازرگانی نامشان مطرح می‌باشد به چهار دسته تقسیم می‌شوند، افزود: سه دسته کسانی هستند که از گذشته تا امروز به عنوان رئیس ‌یا عضو هیئت‌رئیسه یا هیئت نمایندگان اتاق در حال فعالیت بوده‌اند و چه کاندیدا شوند و چه نشوند باید پاسخگوی عملکرد خود، پول‌های واریز شده به اتاق‌ها و همچنین هزینه‌کرد در اتاق‌های بازرگانی باشند. سبزعلیپور ادامه داد: افرادی که عضو هیچ دوره‌ای از هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی نبوده و برای اولین بار کاندیدای حضور در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شده‌اند هم هیچ سابقه‌ای ندارند. بنابراین، رأی‌دهندگان عزیز باید راجع به شخصیت، خوشنامی، شجاعت، توان مدیریتی و تسلط آنان بر امور سیاسی و اقتصادی بررسی‌های لازم را انجام بدهند و از انتخاب افراد فاقد شرایط مذکور، خودداری کنند. وی تاکید کرد: تغییر و تحول اساسی در ساختار، وظایف و نحوه انتخابات اتاق‌های بازرگانی بسیار ضروری است. در این راستا به همه اعضای بزرگوار اتاق‌ها توصیه می‌کنم که از انتخاب چشم‌بسته و احساسی هیئت نمایندگان اتاق‌های بازرگانی خودداری کرده و فقط به افراد توانمند، لایق، دلسوز و کاردان رأی دهند.