kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷
رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران:

ثبت معاملات سکه در سامانه جامع تجارت الزامی است

 
 
 
رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: مطابق با قانون، اطلاعات خرید و فروش تمامی فلزات گرانبها توسط کسبه بازار طلا و جواهر باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود.
نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از الزام کسبه این بازار به ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت خبر داد و افزود: مطابق با قانون، اطلاعات خرید و فروش تمامی فلزات گرانبها توسط کسبه بازار طلا و جواهر باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود. البته فاز اول این پروژه فقط برای سکه اجرا می‌شود و در ادامه، کسبه رسته‌های دیگر نظیر شمش و طلای آب شده نیز باید اطلاعات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند. 
او تأکید کرد: پس از اجرای قانون، در صورتی‌که میان داده‌های ثبت شده در سامانه جامع تجارت و موجودی تفاوت وجود داشته باشد؛ مطابق با قانون، سکه‌های اضافی تخلف شناخته می‌شود و جرایمی در نظر گرفته خواهد شد.
رئیس ‌اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در حال حاضر آموزش اعضای اتحادیه به‌منظور آشنایی با نحوه درج اطلاعات صورت پذیرفته است. البته به‌منظور اجرای قانون فوق باید فرهنگ‌‌سازی نیز صورت گیرد. با این وجود اتحادیه طلا و جواهر تهران در راستای اجرای این قانون، اعضا را با معرفی‌نامه کتبی، پیامک و تماس تلفنی فراخوانده تا آموزش صورت گیرد. بذرافشان تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد کسبه در این کلاس‌های آموزش شرکت کرده‌اند و برخی اعضا نیز گلایه‌هایی درخصوص ثبت اطلاعات داشته‌اند. برای اجرای ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت باید زمان و وقت بیشتری اختصاص داد، همچنین همراهی کسبه و مردم نیاز به فرهنگ‌‌سازی و درعین‌حال برگزاری همایش‌های متعدد دارد.
گفتنی است، هرچند آمار دقیقی از تقلب و کلاهبرداری در بازار سکه و طلا وجود ندارد، اما پرونده‌های قضایی حکایت از آن دارد که برخی از مردم سرمایه خود را در این بازار از دست داده‌اند. مطابق با دستورالعمل تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها، تمامی فروشندگان باید اطلاعات معاملات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.