kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۳۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۶

تأکید بر تقویت همکاری‌های اقتصادی تهران- مسکو در تماس تلفنی رؤسای جمهور دو کشور

رؤسای جمهور ایران و روسیه در گفت وگویی تلفنی آخرین وضعیت تقویت همکاری‌های اقتصادی فیمابین را مورد بررسی قرار دادند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بعد از ظهر دیروز دوشنبه با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفت وگو کرد.
در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دو طرف آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی را بررسی و بر تقویت آنها بخصوص در حوزه ترانزیت بین‌الملل تاکید کردند.
پیگیری مسئله مسمومیت برخی دانش‌آموزان
با اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع
رئیس‌جمهور همچنین در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت، با اشاره به گزارش وزیر اطلاعات از بررسی و پیگیری مسئله مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در برخی شهرها، اظهار داشت: توطئه جدید دشمن برای ایجاد دلهره در دل دانش‌آموزان، فرزندان عزیز و والدین آنها جنایت و اقدامی ضد بشری است.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم پیگیری این موضوع و اطلاع‌رسانی دقیق و بموقع دستگاه‌های مربوطه برای رفع نگرانی‌های مردم، گفت: این اقدام حلقه‌ای دیگر از زنجیره‌ توطئه‌های دشمن است که برای التهاب‌آفرینی در جامعه و تشویش اذهان عمومی و هراس‌افکنی در میان فرزندان این مرز و بوم انجام گرفته و باید ریشه‌یابی و با آن برخورد جدی شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیرش به استان بوشهر و اهمیت نقش دریا در توسعه اقتصادی و ظرفیت‌‌های کشور در این زمینه، درآمد فعلی کشور از اقتصاد دریا را غیرقابل قبول دانست. رئیسی همچنین بر لزوم تشکیل کارگروهی برای رصد و هماهنگی فعالیت دستگاه‌ها در اجرای سیاست‌های مربوط به فعال کردن اقتصاد دریا زیر نظر معاون اول تاکید کرد.
اهتمام جدی برای تحقق وعده‌های دولت و تسریع در ارائه لایحه قانون برنامه هفتم توسعه به منظور ارسال به مجلس شورای اسلامی از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت وزیران بود.
تشکیل کارگروه تحقیق و بررسی اتفاقات اخیر
در برخی مدارس
همچنین به دستور رئیس‌جمهور کارگروه تحقیق، بررسی و ارزیابی وقایع مربوط به سلامت دانش‌آموزان تشکیل شده است.
در این کارگروه علاوه‌بر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی برای شناسایی عوامل احتمالی، وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آزمایشگاه‌های تخصصی منتخب کشور عضویت دارند و مأمور بررسی دقیق موضوع شده‌اند.
غرس نهال گردو توسط آیت‌الله رئیسی
در باغ گیاه‌شناسی
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز دوشنبه همزمان با آغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری با حضور در باغ ملی گیاه‌شناسی یک اصله نهال گردو در این مجموعه کاشت. با حضور رئیس‌جمهور همچنین از ۱۱۵ گونه گیاهی جدید کشاورزی رونمایی شد.
این ارقام گیاهی جدید که محصول تلاش‌های موسسات، اعضای هیئت علمی و محققین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است موجب افزایش بهره‌وری در سطح تولید و همچنین اقتدار و ارتقای امنیت غذایی کشور و کاهش واردات محصولات کشاورزی خواهد شد. این ارقام، در سال زراعی جدید مورد استفاده کشاورزان قرار خواهد گرفت.
تعداد ارقام گیاهی معرفی شده در یک قرن گذشته حدود هزار رقم بوده، اما طی یک سال و نیم اخیر و به همت محققان وزارت جهادکشاورزی ۱۱۵ رقم گیاه جدید با هدف جهش تولید، اصلاح الگوی کشت و تقویت امنیت غذایی کشور معرفی شده است.
همزمان با کاشت این نهال به دستان رئیس‌جمهور طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در سراسر کشور نیز رسما آغاز شد.
رئیسی همچنین از بانک ژن باغ ملی گیاه‌شناسی و محل نگهداری ۴۷ هزار نمونه بذری از ۴ هزار گونه گیاهی ذخایر ژنتیکی کشاورزی کشور بازدید کرد.
طرح کاشت ۱ میلیارد درخت در ۴ سال
اقدامی ارزنده در راستای حفظ محیط زیست
و توسعه پایدار کشور است
رئیس‌جمهور در حاشیه مراسم روز درختکاری در سخنان کوتاهی حفظ منابع طبیعی، غنی‌‌سازی جنگل‌ها و ایجاد پارک‌های جنگلی را سه اقدام مهم در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار در کشور خواند و گفت: طرح کاشت ۱ میلیارد درخت طی ۴ سال در سراسر کشور و شعار سهم هر ایرانی سه درخت در این طرح از جمله اقدامات بسیار خوب و ارزنده در این زمینه است.
رئیس‌جمهور همچنین اقدامات انجام شده در باغ ملی گیاه‌شناسی و اصلاح و ذخیره ژنتیکی گونه‌های مختلف گیاهی را از جمله اقدامات ماندگار و تاثیرگذار در افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و دستیابی به خودکفایی کشور در زمینه بذر دانست و از پژوهشگران، محققان و متخصصین کشاورزی در این مرکز قدردانی کرد.