kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۲

سخنگوی وزارت خارجه: گروهک‌های مسلح در خاک عراق باید خلع‌سلاح و به ایران تحویل داده شوند

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه رابطه ما با عراق بسیار نزدیک و برادرانه است، تاکید کرد: انتظار داریم از خاک عراق هیچ تهدیدی علیه امنیت ملی ایران نشود.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص تهدیدهای مرزی ایران و عراق گفت: مذاکرات فنی و سطح‌بالای امنیتی میان دو کشور منجر به تشکیل کمیته عالی امنیتی تهران و بغداد شد. ما در ارتباط با مباحث مرزی در عراق تأکید می‌کنیم که برای ما حمایت از وحدت عراق یک اصل است. احترام به تمامیت ارضی این کشور یک اصل جدی است. رابطه ما با عراق بسیار نزدیک و برادرانه است. همان‌طور که تأکید کردیم انتظار داریم از خاک عراق هیچ تهدیدی علیه امنیت ملی ایران نشود. دولت عراق مسئول حفاظت از مرزهای خود با ایران است. درخصوص حضور نیروهای مسلح در خاک این کشور تأکید کردیم که باید خلع‌سلاح شوند و این مجرمان به ایران تحویل داده شوند. در سفر آقای وزیر به بغداد هم اجرای توافقات مورد تأکید قرار گرفته است و همه هم می‌دانند که ایران در حمایت از شهروندان خودش با کسی مسامحه نمی‌کند.
از نقش میانجیگری‌ها در ارتباط با ایران استقبال می‌کنیم
وی درخصوص نقش میانجیگری‌ها در ارتباط با روابط ایران و عربستان و مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در موضوع ایران و آمریکا بحث صرفاً بازگشت به توافق و رفع تحریم‌ها موضوعیت دارد، نقش طرف اروپایی از سوی آقای بورل صورت می‌گیرد، در طول مذاکرات گذشته از نقش ایشان استقبال کردیم، همچنین درخصوص دیگر کشورها هر طرفی که در این زمینه ظرفیتی داشت برای میانجیگری، ما استقبال کردیم. در ارتباط با عربستان دولت عراق این نقش را ایفا کرده است و ما با حسن‌نیت به نقش عراق نگاه می‌کنیم.
درخواست ایران برای سفر هیئتی از آذربایجان به ایران
کنعانی درخصوص پیشنهاد ایران به باکو و دیدار صفری با مقامات آذربایجان گفت: سفر آقای صفری به باکو به‌منظور شرکت در نشست سران گروه تماس جنبش عدم‌تعهد انجام شده است. این سفر فرصت خوبی بود. دیدار دوجانبه با مقامات آذربایجان و وضعیت جاری فی‌مابین انجام شود. ایشان سه دیدار مهم با وزیر خارجه آذربایجان، دستیار رئیس‌جمهور و دیدار با معاون وزیر خارجه این کشور داشتند. در این نشست‌ها وضعیت سفارت آذربایجان در تهران مورد بحث قرار گرفت. با آنکه ضارب اعلام کرده با انگیزه شخصی این اقدام را انجام داده، ایران بررسی دقیق موضوع را در دستور کار خودش قرار داده است. در نشست‌های انجام‌شده گزارشی درخصوص اقدامات انجام‌شده به مقامات آذربایجانی ارائه شد. ما اعلام کردیم که آمادگی همکاری مشترک را درخصوص ارتباط با حادثه تلخ سفارت آذربایجان در ایران داریم. ایران درخواست کرده است که هیئتی از آذربایجان به ایران بیایند، اخیراً هم گفت‌وگوی تلفنی میان دادستان‌کل دو کشور صورت گرفته است. توافق شده چارچوب قضایی برای همکاری دو کشور در این رابطه فراهم شود، این مسئله از دیدگاه سیاسی به‌دور است و توافق شد طرفین در این رابطه مشورت‌های خودشان را ادامه دهند.
راه برای اجرای توافق‌نامه تبادل زندانیان با بلژیک
«باز» است
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحویل آقای اسدالله اسدی زندانی ایرانی در بلژیک گفت: در ارتباط با بلژیک من لازم است اشاره کنم موافقت‌نامه بین ایران و بلژیک از مدت‌ها قبل در جریان بوده و روند قضایی خودش را طی کرده بود، متأسفانه با تحولات درونی بلژیک ما شاهد تعلیق اجرای موافقت‌نامه بودیم. موافقت‌نامه تبادل محکومان بین دو کشور یک موافقت‌نامه عمومی است و میان ایران و خیلی از کشورها این موافقت‌نامه تنظیم شده است. با اتفاق خوبی که در بلژیک شاهد بودیم اکنون می‌شود گفت راه برای اجرای موافقت‌نامه باز شده است و ایران هم استقبال می‌کند، این موافقت‌نامه حتماً می‌تواند راجع به پرونده آقای اسدی اثرگذار باشد. ما در ارتباط با دیپلمات بازداشت‌شده بارها اعلام کردیم مراحل بازداشت و روند قضایی غیرقانونی بوده و نقض فاحش کنوانسیون وین است. در مذاکرات رسمی هم اعلام کردیم که ایشان باید به‌زودی آزاد شود و جبران حیثیت شود.
رژیم صهیونیستی نقشی مخرب در منطقه دارد
وی درخصوص مواضع رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد: مواضع رژیم صهیونیستی امر جدیدی نیست و نقش این رژیم درخصوص ایران و منطقه نقش مخرب است، از رژیمی که بنیادش بر اساس بحران‌آفرینی بنا شده است انتظار صلح دور از واقعیت است.
رژیم صهیونیستی با بحران‌های عدیده‌ای مواجه است
وی درباره تنش‌های سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی اظهار کرد: تنش‌های سیاسی مستمر و بی‌ثباتی و تزلزل دولت‌های تشکیل‌شده و بحران اقتصادی همچنین تنش‌های اجتماعی که روز به روز دارد خودش را نشان می‌دهد و با مقاومت مردم غزه، رژیم صهیونیستی با بحران‌های عدیده‌ای مواجه است، آنچه مشخص است رژیم با بحران‌های متراکم روبه‌رو است.
غرب مدرک مستندی درباره پهپادهای ایرانی ارائه نکرد
وی درباره ادعای تکراری استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین گفت: از نظر ما مسئله وجود ندارد بلکه مسئله‌‌سازی وجود دارد. همکاری ایران و روسیه محدود به همکاری نظامی نیست. تمرکز بر موضوعات نظامی تقلیل دادن سطح همکاری‌های دو کشور است. روابط ایران و روسیه جزو روابط عرفی است و امر جدیدی نیست. کسی نمی‌تواند ایران را به‌دلیل داشتن رابطه با روسیه مؤاخذه کند. درخصوص پهپادها ادعای غربی‌هاست و آقای وزیر هم توضیح دادند تعدادی پهپادهای ارسال‌شده برای قبل از جنگ اوکراین است، دولت روسیه هم اعلام کرده که از پهپادها در جنگ اوکراین استفاده نکرده است، در این خصوص هم طرف‌های غربی هیچ مدرک مستدلی ارائه نکردند. نکته بعدی نشست فنی بین ایران و اوکراین که در مسقط برگزار شد، طرف اوکراینی نتوانسته است مدرکی برای ادعای خودش ارائه کند، از سوی ما مسئله نیست بلکه مسئله‌‌سازی است.
تکذیب خبر بسته‌شدن سفارت انگلیس در ایران
کنعانی درخصوص ادعای بستن سفارت انگلیس در تهران توسط رسانه‌های غربی گفت: بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم.
ایران در امنیت مرزهای خود با افغانستان
اقدام جدی صورت می‌دهد
کنعانی درخصوص مشکلات مرزی با افغانستان گفت: در ارتباط با افغانستان ما متأسفانه شاهد دو رخداد تلخ مرزی بودیم، در این خصوص مقامات ذی‌ربط ورود کردند و موضوع جمع شد. ما رابطه مشترک میان دو طرف داریم و دستگاه دیپلماسی در این‌گونه موارد هرجا که اقتضا کند اقدام خواهد کرد، ما در این زمینه به وظایف خودمان واقف هستیم. طبیعتاً با توجه به شرایط افغانستان مشکلاتی را در پیگیری‌ها ایجاد می‌کند، از نظر ما این اتفاقات مرزی پسندیده نیست و ایران در ارتباط با امنیت مرزهای خود اقدام جدی صورت می‌دهد.
وی درخصوص ادعای حمایت ایران از القاعده گفت: پرورش‌دهنده‌های القاعده که سالیان متمادی در افغانستان جرم مرتکب شده‌اند فرافکنی می‌کنند و این اتهامات به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد.
ترکمنستان به حساسیت‌های ایران در ارتباط با رژیم صهیونیستی واقف است
وی درخصوص انتقال سفارت رژیم صهیونیستی به 20کیلومتری مرز ایران و ترکمنستان گفت: رابطه میان ترکمنستان و رژیم صهیونیستی چیز جدیدی نیست و رابطه آنان به دهه نود میلادی برمی‌گردد. رابطه ایران با ترکمنستان خوب است و در ارتباط با رژیم صهیونیستی هم دولت ترکمنستان به حساسیت‌های ایران اشراف دارد و این دولت وعده داده که به حساسیت‌های ایران واقف است و ملتزم.