kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۴۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
ترکیه

آخرین آمار تلفات زلزله

 
 
 
وزیر کشور ترکیه شمار تلفات زلزله اخیر در این کشور را ۴۵ هزار و ۹۶۸ نفر اعلام کرد و گفت: در جریان این فاجعه، چهار هزار و ۲۶۷ نفر از پناهجویان سوری ساکن در ۱۱ استان جنوبی ترکیه نیز جان باختند. 
به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تی.آر.تی خبر، «سلیمان سویلو» در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به نجات ۲۶ هزار و ۳۲ نفر از زیر آوار زلزله افزود: یک میلیون و ۶۵۲ هزار نفر از زلزله زدگان در چادر اسکان یافته و دو میلیون و ۱۴۵ هزار نفر نیز با مساعدت دولت به شهرهای دیگر منتقل شده‌اند.
وی از وقوع ۱۳ هزار و ۷۲۲ پس لرزه پس از زلزله شدید سه هفته پیش در جنوب ترکیه خبر داد و بیان داشت: تاکنون ۱۵ درصد از مناطق زلزله‌زده آوار برداری شده و روند آواربرداری و اسکان زلزله زدگان در شهرک‌های کانتینری ادامه دارد.
سویلو همچنین از مهاجرت بیش از یک میلیون و ۲۸۲ هزار نفر از جمعیت زلزله زده جنوب ترکیه به سایر مناطق کشور خبر داد و گفت: دولت ترکیه با کسانی که درصدد تشویش اذهان عمومی اطلاعات نادرستی از مناطق زلزله زده منتشر کنند، برخورد می‌کند. دستگاه قضایی ترکیه تاکنون علیه ۶۱۳ کاربر شبکه‌های اجتماعی اقدام کرده که ۱۵۱ نفر از آنها بازداشت شده‌اند. تاکنون ۷۹۱ مظنون به کوتاهی در انجام وظیفه قانونی و اهمال در ساخت مسکن ایمن شناسایی شده‌‎اند که ۲۴۹ نفر از آنها دستگیر شده‌اند.
وی درباره کمک‌های نقدی به زلزله زدگان گفت: تاکنون به حدود ۲۶۰ هزار خانواده نیز هزینه جا به جایی و نقل مکان به استان دیگر ترکیه پرداخت شده است.
بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی‌خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.
هر چند که خسارت دقیق این زلزله که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، هنوز مشخص نشده؛ ولی برخی نهادهای اقتصادی برآوردهای خود را از میزان خسارت این زلزله اعلام کرده و گفته‌اند که اقتصاد ترکیه به سختی می‌تواند از زیر بار خسارت این رویداد کمر راست کند.