kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۳۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۲
مردم اسیر سوءمدیریت شدند

وضعیت آشفته بلیت‌فروشی قطارهای نوروزی و عدم پاسخگویی مسئولان راه‌آهن

 
 
 
 
در حالی که بلیت‌فروشی قطارهای نوروزی راه‌آهن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و بسیاری از مردم موفق به تهیه بلیت نشده‌اند، مسئولان راه‌آهن در برابر این آشفتگی و سوءمدیریت پاسخگو نیستند.
به گزارش خبرنگار ما؛ فروش بلیت قطارهای نوروزی برای کل مسیرها غیر از مسیر مشهد مقدس از روز گذشته آغاز شد. طبق اعلام راه‌آهن قرار بود عرضه بلیت‌ها به صورت حضوری و مراجعه به آژانس‌های مسافرتی از ساعت ۸ صبح و عرضه اینترنتی هم از ساعت ۱۴ روز‌های مذکور انجام شود؛ اما مشاهدات خبرنگار ما به همراه گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که فروش بلیت‌ها با مشکلات متعددی همراه بوده است و بسیاری از مردم نتوانسته‌اند هیچ بلیتی دریافت کنند.
‌این در حالی است که سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن پیش از این مدعی شده بود که «برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای نوروز 1402 میزان 10 درصد افزایش قطارها نسبت به نوروز 1398 (پیش از کرونا) داشته باشیم.»
بر اساس این گزارش، برخی از مردم که از 7 و 30 دقیقه صبح و حتی قبل از آن در مقابل دفاتر آژانس مسافرتی حضور داشته‌اند، نتوانستند بلیت خریداری کنند. یکی از این افراد به خبرنگار ما گفت: روز یکشنبه ساعت 7 و 20 دقیقه در مقابل یک آژانس مسافرتی در خیابان مجاهدین اسلام حضور یافتم و چند نفر هم قبل از من آمده بودند. دو سه نفر اول توانستند بلیت خود را دریافت کنند، اما نفرات بعدی ناراضی از دفتر بیرون آمدند و نوبت من هم که رسید، متصدی اعلام کرد برای قطار اهواز- تهران ظرفیت تکمیل شده است.
فرد دیگری هم تجربه خود را از خرید اینترنتی چنین بیان می‌کند: وقتی صبح نتوانستیم از دفاتر بلیت تهیه کنیم، منتظر فروش اینترنتی ماندیم. از ساعت 13 چند بار به سایت شرکت رجا مراجعه کردیم، اما امکان ورود به حساب کاربری را پیدا نکردیم. دقایقی قبل از ساعت 14 بالاخره موفق به ورود به حساب کاربری شدیم، ولی تقریباً ظرفیت همه مسیرها تکمیل شده بود و نتوانستیم بلیت خریداری کنیم. این مخاطب می‌پرسد مگر مدیرعامل راه‌آهن نگفته بود ظرفیت‌ها افزایش یافته، پس چرا این‌قدر زود ظرفیت‌ها تکمیل شد؟
هموطن دیگری درباره تکمیل زودهنگام ظرفیت قطارها به خبرنگار ما گفت: از سال‌های گذشته این‌طور بوده که دلالان در همان ثانیه‌های ابتدایی اقدام به خرید انبوه بلیت‌ها می‌کنند تا در آستانه شب عید، با قیمت گزاف به مردم بفروشند. در این بین باید محدودیتی برای خرید هر فرد تعیین شود؛ ولی با شرایط موجود معلوم نیست چنین تدبیری صورت گرفته باشد.
راه‌آهن پاسخگو نیست!
این موضوع را از روابط‌عمومی راه‌آهن پیگیری کردیم، اما تلاش‌ها برای برقراری تماس با مسئولان روابط عمومی تا لحظه تنظیم این گزارش با هیچ پاسخی مواجه نشد.
در نهایت از مسئولان ستادی وزارت راه و شهر‌سازی این مشکل را پیگیری کردیم که در کمال تعجب اظهار کردند مدیران راه‌آهن به ما هم پاسخگو نیستند و پیش از این برخی گلایه‌هایی که در نتیجه سوءمدیریت آنها به ما منتقل شده بود را بی‌پاسخ گذاشته‌اند!
به گفته این منبع، شخص وزیر راه و شهر‌سازی نیز از عملکرد راه‌آهن راضی نیست.
گفتنی است مشکل مدیریت راه‌آهن و اختلاف با مسئولان وزارتخانه، منحصر به دوره فعلی نیست و در زمان حضور مرحوم رستم قاسمی- وزیر خوشنام دولت سیزدهم- نیز این حواشی وجود داشت. تیرماه امسال پس از آنکه شرکت راه‌آهن از حذف واگن‌هایی با عمر بالای ۴۸ سال از شبکه سیر خبر داده بود، صفحه توئیتر منتسب به وزیر راه خطاب به صالحی، مدیرعامل راه‌آهن نوشت: «با حذف چند رام قطارِ بالای ۳۰ سال، گزارشی مبنی بر تعدیل پرسنل شرکت‌های ریلی به بنده رسید! همان‌طور که نگران جان مردم عزیز هستیم، باید نگران معیشت کارکنان زحمتکش این قطارها نیز بود. با همکاری مدیران شرکت‌ها به جای پاک‌کردن صورت ‌مسئله، سریعاً راهی برای حل موضوع پیدا کنید.»
مدیران راه‌آهن خود را
از رئیس‌جمهور هم بالاتر می‌بینند؟
عدم پاسخگویی مدیران راه‌آهن به افکار عمومی و نمایندگان آنها یعنی رسانه‌ها در حالی است که شخص رئیس‌جمهور نیز خود را موظف به پاسخگویی در برابر مردم می‌داند. رئیس‌جمهور تاکنون بارها در برابر دوربین تلویزیون و سؤالات خبرنگاران حاضر شده و همین دو هفته قبل در محل مرکز ارتباطات مردمی ریاست‌جمهوری حاضر شد و پای درد دل‌ها و دغدغه‌های برخی شهروندان نشست، اما مدیران راه‌آهن چنین شأنی برای خود قائل نیستند.
به نظر می‌رسد باید مدیرانی که با سوء کارکرد و عدم پاسخگویی با آبروی دولت مردمی بازی می‌کنند پاسخگو شوند و بهانه‌هایی مانند فشارهای بیرونی برای این موضوع قابل پذیرش نیست.