kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۱
فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

دستاورد بزرگ در صنعت نفت و گاز با وجود تحریم‌ها

در میان تحریم‌ها، به برکت تفکر و مدیریت انقلابی و کار جهادی فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی که از سال 92 متوقف مانده بود، با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
 
 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
 
اگرچه دشمن نمی‌خواست اما هر کجا تفکر انقلابی و مدیریت جهادی و باور «ما می‌توانیم» وجود داشت، رشد کردیم. تحریم و جنگ ترکیبی و اغتشاش توسط دشمن هیچ‌گاه نتوانست روند پیشرفت کشور را متوقف کند. در میان تحریم‌ها با تفکر انقلابی، تلاش‌های بومی و کار جهادی پیش رفتیم و به دستاوردها رسیدیم. تولید قدرت کردیم و دشمن را خیره گذاشتیم. این روند افتخارآمیز ادامه دارد.
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه در سومین مقصد از دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی با استقبال نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه بوشهر و استاندار از طریق فرودگاه بین‌المللی عسلویه وارد استان بوشهر شد.
افزایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور
 با افتتاح و بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی
آیت‌الله دکتر رئیسی در نخستین برنامه خود در این سفر با حضور در منطقه پارس جنوبی در عسلویه، پالایشگاه فاز ۱۴ این مجتمع عظیم گازی را به‌صورت رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار داد.
با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۴۰۰ تن گوگرد، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان و یک میلیون تن LPG جهت خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.
طراحی و مهندسی‌، نصب و اجرا و راه‌اندازی فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی ۱۰۰ درصد ایرانی و با محوریت شرکت‌های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت در شرایط سخت تحریمی اجرایی شده است.
آیت‌الله رئیسی: بهره‌برداری از فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار «ما می‌توانیم» است
رئیس‌جمهور در آیین افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به‌عنوان ایرانی‌‌ترین فاز این مجموعه ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان به‌ویژه سالروز ولادت صاحب‌الزمان(عج) گفت: امروز، روز بسیار خوشحال‌کننده‌ای است چرا که شاهد بهره‌برداری رسمی از یکی از جلوه‌های اراده قوی و کار و تلاشی ماندگار در این منطقه هستیم.
وی گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار ما می‌توانیم است که با همه وجود اجرایی شده است؛ مجموعه‌ای که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.
آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: شرکت‌های خارجی که برای احداث فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به ایران آمده بودند، با تصور اینکه بعد از رفتن آنها کار این فاز بر زمین می‌ماند، ایران را ترک کردند، اما متخصصان جوان کشورمان اجازه ندادند کار روی زمین بماند و فاز ۱۱ این مجموعه نیز به‌زودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس‌جمهور بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ فاز ۱۴ پارس جنوبی به همت متخصصان ایرانی را نماد و نمود عینی تحقق شعار تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و تصریح کرد: ساخت این پالایشگاه ۱۰۰ درصد ایرانی از مولفه‌های اقتدارآفرین در راستای تحقق ایران قوی است.
دکتر رئیسی گفت: تحت هیچ شرایطی نباید حق کارگران نادیده گرفته شود و حتی یک ماه حقوق آنها به تعویق بیفتد. اگر در اعتبارات پروژه‌ها کاستی وجود دارد نباید در حقوق و دستمزد کارگران لحاظ شود.
وی توجه وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی در استان‌های نفت و گازخیز را قابل تقدیر دانست و بیان داشت: مردم مناطقی که لوله‌های گاز و نفت از آنجا عبور می‌کند، انتظار دارند از مواهب استخراج و انتقال انرژی در زمینه محرومیت‌زدایی و ایجاد جاده، مدرسه و خانه بهداشت بهره‌مند شوند.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از تلاش‌های هشت شرکت همکار با وزارت نفت و بنیاد مستضعفان در تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، از بانک‌ها و بخش‌های مهم اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دعوت کرد و گفت: اگر نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید به‌ویژه در حوزه انرژی هدایت شود، برای توسعه اقتصادی بسیار موثر خواهد بود چرا که هم باعث سرمایه‌گذاری مفید و خودکفایی شده و هم جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی در کشور است.
آیت‌الله رئیسی پیش از آغاز سخنان خود در این مراسم ۴ طرح مجتمع پتروشیمی پارس گلایکور، مخازن نه‌گانه پتروشیمی سبز عسلویه، پست برق پتروشیمی دماوند و واحد دوم طرح سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی را نیز به‌صورت ویدئوکنفرانسی افتتاح کرد.
وزیر نفت: فاز 11 پارس جنوبی تا دو ماه آینده
به بهره‌برداری می‌رسد
جواد اوجی، وزیر نفت نیز در آیین افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، این فاز را آخرین پالایشگاه خشکی پارس جنوبی عنوان کرد و اظهار داشت: از توان متخصصین در اجرای این فاز ۱۴ پارس جنوبی استفاده کردیم.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: به همت دولت سیزدهم آخرین طرح دریایی پارس جنوبی (فاز ۱۱) نیز ظرف یکی دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
وزیر نفت: هزینه 2/7 میلیارد دلاری فاز ۱۴ پارس جنوبی
کمتر از یک‌سال بازخواهد گشت
به گزارش ایرنا، جواد اوجی همچنین در حاشیه آغاز عملیات اجرایی طرح PDH/PP پلیمر کنگان در جمع خبرنگاران گفت: ۲.۷ میلیارد دلار در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است که این مقدار هزینه براساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یک‌سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.
بازدید رئیس‌جمهور از پروژه «ایران ال‌ان‌جی»
 در پارس جنوبی
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های اولین روز سفر، از فرآیند تکمیل پروژه «ایران ال‌ان‌جی»، پروژه مایع‌‌سازی گاز طبیعی ایران بازدید کرد و با توضیحات مدیران این پروژه در جریان آخرین وضعیت احداث آن قرار گرفت.
این پروژه در ۲۰۰ هکتار مساحت با۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، شامل دو ردیف عملیاتی تولید ال‌ان‌جی و به ظرفیت کل سالیانه ۱۰,۸ میلیون تن می‌باشد که علاوه‌بر ال‌ان‌جی محصولات دیگری از قبیل ال‌پی‌جی، میعانات گازی و سولفور نیز تولید می‌کند. خوراک کارخانه ایران ال‌ان‌جی از میدان گازی پارس جنوبی تامین خواهد شد.
در این پروژه همچنین پیش‌بینی افزایش ظرفیت تا چهار ردیف عملیاتی نیز وجود دارد.
به گفته مدیران این پروژه ۵ مخزن ال‌ان‌جی و ال‌پی‌جی آن تا پایان تابستان سال آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری از سال ۹۲ تا قبل از شروع به کار دولت سیزدهم راکد مانده بود.
رئیس‌جمهور در جریان بازدید از این پروژه به‌صورت بی‌واسطه و صمیمی با تعدادی از کارگران شاغل در آن گفت‌وگو کرد و وضعیت کاری و معیشتی آنان را جویا شد.
احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره پروژه «ایران ال‌ان‌جی» پارس جنوبی نوشت: «دهه تعطیل ۱۳۹۰؛ مورد مطالعاتی بوشهر! تکمیل پروژه LNG که از سال ۹۲ متوقف شد، شهریور ۱۴۰۰ راه افتاد. پروژه انتقال آب به جم که از سال ۹۰ متوقف شد، ظرف ۸ ماه اجرایی شد. مشکل قانون دستمزد نفتی‌ها که از سال ۹۲ بلاتکلیف بود، حل شد. ظرفیت آب شیرین بوشهر از ۳۵ هزار مترمکعب به ۱۰۲هزار رسید.»
علی نادری، مدیرعامل ایرنا نیز نوشت: «امروز علاوه‌بر گشایش گره کورِ افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی، پروژه راهبردی تولید LNG با بیش از دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیز وارد فاز مهمی شد. به گفته مدیر این پروژه، سالانه ۵میلیارد دلار عدم‌النفع، خسارت تعطیلی ۸ساله این پروژه و بی‌توجهی به تولید ماده راهبردی گاز مایع بوده است.»
رئیس‌جمهور در اجتماع مردم بوشهر: 
در برابر تلاش دشمن برای متوقف کردن رشد اقتصادی 
امروز شاهد افتتاح یک پروژه ۲ میلیارد دلاری تماما ایرانی بودیم
آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت مردمی به استان بوشهر، در اجتماع مردم بوشهر به ایجاد اغتشاش اقتصادی و ارزی دشمن پس از ناکامی در اغتشاشات خیابانی اشاره و تصریح کرد: دشمن وقتی در اغتشاشات خیابانی با حضور و بصیرت مردم ناکام ماند، تلاش می‌کند با ایجاد التهاب در بازار و عرصه اقتصاد تولید و فعالیت‌های علمی و فنی و فناوری را در کشور کند یا متوقف کند اما در عسلویه فقط در یک فقره شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ای عظیم بودیم که با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد دلاری و تماما ایرانی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه فاز ۱۱ پالایشگاه عظیم پارس جنوبی نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواست رشد اقتصادی ما منفی، تجارت و روابط کشور با همسایگان و دیگر کشورها متوقف و تراز تجاری کشور منفی شود، اما امروز می‌بینند که رشد اقتصادی و تراز تجاری کشور مثبت و تجارت ما با همسایگان با رشد ۴۰ درصدی مواجه شده و با عضویت در سازمان شانگهای ارتباط ما با همه زیرساخت‌های آسیا برقرار شده است.
ذخایر ارزی کشور کافی و در شرایط مناسب است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمنان می‌خواهند با ایجاد انتظارات تورمی، التهاب در بازار و دروغ‌پردازی در رسانه‌هایشان اهداف خود را به پیش ببرند، گفت: دشمنان هر بار دروغی می‌گویند و این‌بار مدعی شده‌اند که ذخایر ارزی کشور کافی نیست، اما این جا اعلام می‌کنم که به برکت حضور مردم، تولید و به برکت کار شبانه‌روزی جوانان خوب ما ذخایر ارزی کشور کافی و در شرایط مناسب است.
مردم دست دشمن را خوانده‌اند
و همانند اغتشاشات خیابانی، اغتشاشات اقتصادی دشمن را نیز ناکام می‌گذارند
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مردم دست دشمن را خوانده‌اند و همان‌گونه که دشمن را در اغتشاشات خیابانی ناکام گذاشتند در اغتشاشات ارزی نیز ناکام خواهند گذاشت.
امروز کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران 
رغبت دارند
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز کشورهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری در ایران رغبت دارند و زمینه‌های رشد بالای اقتصادی در کشور قابل مشاهده است، اظهار داشت: روند حرکت و پیشرفت ملت ایران با توطئه‌های دشمن متوقف نشده و نخواهد شد.
آمارها نشان‌دهنده کاهش بیکاری
و افزایش آمار ایجاد اشتغال است
وی با اشاره به آمارهایی که نشان‌دهنده کاهش بیکاری و افزایش آمار ایجاد اشتغال است، تصریح کرد: آمار نشان می‌دهد با راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل شاهد رشد اشتغال و کاهش بیکاری هستیم، اما این در برابر ظرفیت‌های فراوان ایران کفایت نمی‌کند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه فقط بوشهر ظرفیت‌های فراوان در عرصه اقتصاد دریا، گردشگری، انرژی، کشاورزی، فضای سایبر و دیجیتال دارد، خاطرنشان کرد: در استانی مثل بوشهر و نیز در دیگر نقاط این سرزمین پرظرفیت نباید جوانی فاقد شغل داشته باشیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به مصوبه واگذاری ۱۳۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو به جوانان آماده به کار و تولید در سفر اول دولت به استان بوشهر گفت: ۷۰۰ هکتار از این میزان زمین واگذار شده و ۶۰۰ هکتار دیگر نیز با انجام مقدمات لازم به‌زودی واگذار خواهد شد.
دکتر رئیسی همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای رفع مشکل آب شرب در بوشهر، جم و دشتستان در سفر اول دولت مردمی به استان بوشهر افزود: امروز شاهدیم که گله به حق مردم در زمینه آب شرب با راه‌اندازی آب شیرین‌کن و دیگر اقدامات لازم و با تامین ۳۵ میلیون مترمکعب آب شرب رفع شده و رفع این مشکل در باقی بخش‌های استان نیز پیگیری خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین حضور مردم در این مراسم را نه مربوط به خود، بلکه اعتقاد مردم به انقلاب و ادای احترام آنان به رهبر معظم انقلاب و شهدای انقلاب اسلامی دانست.
دکتر رئیسی: بنای دولت مردمی 
میدان‌ دادن به بخش خصوصی با هدف رونق اقتصادی است
رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان بوشهر، عصر پنجشنبه در نشست طلایه‌داران پیشرفت ایران، ویژه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی استان بوشهر که با حضور فعالان اقتصادی این استان برگزار شد، خاطرنشان کرد: وظیفه دولت در حوزه اقتصاد، هدایت، حمایت و نظارت است و بنای دولت مردمی میدان‌ دادن به بخش خصوصی با هدف رونق اقتصادی است.
پیچیدگی‌های اداری و سازمانی از جمله نقاط تمرکز دشمن
برای ایجاد یأس در تولیدکنندگان و کارآفرینان است
وی بوروکراسی اداری و پیچیدگی‌های سازمانی را از جمله نقاط تمرکز دشمن برای ایجاد یأس در تولیدکنندگان و کارآفرینان توصیف و بر تلاش وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای برداشتن این موانع تاکید کرد.
تأکید رئیس‌جمهور بر اقدامات لازم 
جهت توانمند‌سازی و حمایت از بخش خصوصی
دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی اولین گام درخصوصی‌‌سازی است نه آخرین گام، بر اقدامات لازم جهت توانمند‌سازی و حمایت از بخش خصوصی تاکید کرد.
رئیس‌جمهور در اواسط جلسه، به‌دلیل همزمانی با اذان مغرب، جلسه را دقایقی برای ادای فریضه نماز مغرب و عشاء ترک کرد.
آیت‌الله رئیسی همچنین مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی برخی فعالان اقتصادی در این جلسه را بسیار مهم دانست و به‌دلیل ضیق وقت و در پیش داشتن جلسه دیدار با جمع دیگری از اهالی بوشهر، به معاون اجرایی خود ماموریت داد، جلسه را با فعالان اقتصادی ادامه دهد و موانع و مشکلات پیش‌روی آنها را به‌صورت جزئی و دقیق احصا کرده و برای رفع آنها تدابیر لازم را پیش‌بینی کند.
در این نشست همچنین با حضور رئیس‌جمهور ۵۳ تفاهم‌نامه میان استانداری بوشهر با هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ سکاف، پالایشگاه لیان، هلدینگ بُنسا، شرکت فاتح کیمیا، شرکت فراز صنعت فرشاد و شرکت شایا روبیان در زمینه زیرساخت، آبزی‌پروری، گردشگری، آموزش و فناوری، احداث پالایشگاه، نیروگاه برق و آب شیرین‌کن و صنایع پایین دست پتروشیمی با اشتغالزایی برای حدود ۲۵ هزار نفر به امضا رسید.
جشن ازدواج ۳۱۳ زوج بوشهری 
با حضور دکتر رئیسی برگزار شد
در جریان سفر آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به استان بوشهر در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، جشن وصال و آئین ازدواج ۳۱۳ زوج جوان بوشهری با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.
رئیس‌جمهور در این مراسم ضمن تبریک ولادت حضرت علی‌‌اکبر‌(ع) و روز جوان و همچنین شادباش جشن ازدواج ۳۱۳ زوج بوشهری، بر اهمیت زمینه‌‌سازی برای ازدواج آسان جوانان تاکید کرد.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به تلاش نظام سلطه برای تضعیف نهاد خانواده و ترویج مفاهیم غیرانسانی در این حوزه به‌عنوان شاخص‌های جعلی مدنیت، توجه به ترویج فرهنگ «تشکیل خانواده» را امری مهم و تسهیل ازدواج جوانان را از اولویت‌های دولت مردمی برشمرد.
افتتاح و آغاز بهره‌برداری رسمی
 از ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر
رئیس‌جمهور در آغاز برنامه‌های خود در روز دوم این سفر طی مراسمی از ۱۵طرح بزرگ آب شیرین‌کن‌های مپنا و وحدتیه، خط آبرسانی سیراف جم، آبگیری سدهای اخند و باغان و همچنین پروژه‌های انتقال برق به‌صورت رسمی بهره‌برداری کرد.
در این مراسم از آب شیرین‌کن گروه مپنا در شهرستان بوشهر با ظرفیت ۳۵۰۰ مترمکعب، آب شیرین‌کن وحدتیه و دالکی شهرستان دشتستان با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرستان جم با خط انتقالی به طول ۴۲ کیلومتر با حضور دکتر رئیسی رسماً بهره‌برداری شد.
پروژه آب شیرین‌کن ۳۵۰۰ مترمکعبی بوشهر، پروژه‌ای ۱۰۰ درصد ایرانی است که با سرمایه‌گذاری، طراحی نصب و اجرای گروه صنعتی مپنا احداث شده است. فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم نیز پس از ۱۵سال توقف، تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است. همچنین دو پروژه سد مخزنی باغان با ظرفیت ۳۲ میلیون متر مکعب و پروژه سد مخزنی اخند با ظرفیت ۲ میلیون مترمکعب با دستور رئیس‌جمهور افتتاح و آبگیری شد.
در این مراسم ۱۰ طرح انتقال برق در بخش‌های مختلف استان بوشهر از جمله احداث پست برق ۶۳,۲۰ کیلو ولتی شهید ماهینی در شهرستان بوشهر نیز با حضور رئیس‌جمهور به‌صورت رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
۴ طرح برق‌رسانی دیگر نیز در سطح استان بوشهر شامل خط ۲۳۰ کیلو ولتی، پست منطقه ویژه اقتصادی دیلم و شرکت برنامه‌ریزی نیرو‌رسانی، توسعه و بهسازی تاسیسات برق به‌صورت همزمان و با دستور رئیس‌جمهور کلنگ‌زنی شد.
دکتر رئیسی: پایان جیره‌بندی آب در استان بوشهر 
از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است
آیت‌الله رئیسی در آیین افتتاح و بهره‌برداری رسمی از ۱۵ طرح بزرگ آب و برق در استان بوشهر، احداث این طرح‌ها به دست توانمند متخصصان و کارگران ایرانی را اقدامی بزرگ و افتخارآمیز دانست و گفت: این طرح‌های چندساله که با همت وزارت نیرو و متخصصان توانمند داخلی طی چند ماه به سرانجام رسیده است، از جمله کارهای بسیار بزرگ و افتخارآمیز در جهت گره‌گشایی از مشکلات مردم است.
وی همچنین عملکرد و اقدامات گروه صنعتی مپنا به‌عنوان یکی از مجریان این پروژه‌ها را قابل تقدیر دانست و گفت: گروه صنعتی مپنا با ضمیمه کردن دانش به توانایی، منشأ اقدامات و خدمات بسیار بزرگی در کشور بوده است.
اجرای پروژه‌های آب‌رسانی جهت رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب 
از برنامه‌های محوری دولت است
رئیس‌جمهور اجرای پروژه‌های آب‌رسانی جهت رفع تنش‌های آبی در استان‌های کم‌آب کشور را از برنامه‌های محوری دولت عنوان کرد و بیان داشت: رفع مشکل آب شرب مردم بوشهر و پایان جیره‌بندی آب در این استان از نتایج توجه دولت به رفع مشکلات ناشی از تنش آبی در کشور است.
آیت‌الله رئیسی همچنین از اقدامات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در اجرای پروژه‌های دولت تقدیر و بر ضرورت تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام در استان تاکید کرد.
افتتاح و آغاز ساخت ۶ هزار و ۹۲۱ واحد نهضت ملی مسکن در بوشهر
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دو روزه خود به استان بوشهر در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، با حضور در پروژه نهضت ملی مسکن شهرستان خورموج، به‌صورت همزمان از ۲۲۲۱ واحد مسکن شهری و روستایی بهره‌برداری و دستور آغاز عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را در استان صادر کرد.
همچنین با حضور رئیس‌جمهور عملیات اجرایی فاز یک توسعه بندر گناوه آغاز و طرح‌های دیگری از جمله تاسیسات دریایی پایانه بین‌المللی مسافری والفجر، ۱۱ کیلومتر از باند دوم جاده اهرم- برازجان و قطعه سوم کنار گذر چهار خط گنگانگ- دوراهک به طول ۱۳,۵ کیلومتر افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
رئیس‌جمهور: پیام استقبال مردم از دولتمردان این است که
 با وجود حاشیه‌آفرینی دشمنان، گرفتار حاشیه نشوند
آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های روز دوم این سفر با حضور در نماز جمعه شهرستان برازجان تلاش خستگی‌ناپذیر و گرفتار حاشیه نشدن را از مهم‌‌ترین دستور کارهای دولت برشمرد و تصریح کرد: دشمنان در تلاش هستند با حاشیه‌‌سازی خدمت به مردم و تلاش برای پیشرفت کشور را به حاشیه ببرند، از این رو یک روز با اغتشاشات خیابانی، روز دیگر با اختلال در بازار ارز و امروز با ایجاد فتنه در مدارس و نگران کردن خانواده‌ها در کشور توطئه می‌کنند، اما پیام استقبال گرم و پرشور شما از کاروان دولت خدمتگزار و حضورتان در عرصه‌های مختلف به دولتمردان آن است که به هیچ وجه نباید گرفتار حاشیه شوند و تمام تلاش خود را معطوف به گره‌گشایی از مشکلات کشور کنند.
رئیس‌جمهور سفر به بوشهر و حضور در جمع پرشور مردم برازجان و باخبر شدن از مسائل مردم این منطقه از نزدیک را برای دولت فرصتی مغتنم در خدمت‌رسانی به مردم آن عنوان کرد و اظهار داشت: در سفر اول نیازهای فوری استان احصاء و برای رفع آنها تصمیماتی اتخاذ شد که بحمدالله در این سفر در سه بخش آب‌رسانی، مسکن و جاده‌های مواصلاتی به سرانجام رسید و در اختیار مردم قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌هایی که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت، بیش از ۱۴ سال متوقف و راکد مانده بود، اما دولت خود را مکلف به اتمام این پروژه‌ها می‌دانست و با همت مسئولان بسیاری از آنها تکمیل و به بهره‌برداری رسید.
آیت‌الله رئیسی در ادامه تکمیل بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان و همچنین سد دالکی برای تامین آب مردم این منطقه را از جمله خواسته‌های اصلی مردم برازجان عنوان و ابراز امیدواری کرد که با اهتمام و همت مسئولان این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر تکمیل و مردم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.
مسئله اخیر مدارس پروژه‌ای امنیتی با هدف ایجاد دلهره 
در خانواده‌ها و ناامید کردن مردم است
رئیس‌جمهور صبح جمعه در ادامه برنامه‌های دومین روز از دومین سفر دولت مردمی به استان بوشهر، در جمع مردم شهرستان «خورموج» با تشکر از حضور و استقبال پرشور و صمیمی آنان، با بیان اینکه دشمن پس از جنگ ترکیبی و تلاش برای ایجاد التهابات ارزی و اقتصادی به سراغ پروژه امنیتی در مدارس رفته است، گفت: دشمن می‌خواهد برای فرزندان ما در مدارس دلهره، ناامنی و فضای ترس و ناامیدی ایجاد کرده و از این طریق ایجاد آشوب کند.
ایجاد ناامنی در مدارس، پروژه‌ای 
در تداوم اغتشاشات خیابانی و التهاب‌آفرینی ارزی است
دکتر رئیسی افزود: یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسئله ساختن و مسئله‌‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند، چون می‌بینند علی‌رغم همه این تهدیدها و تحریم‌ها و علی‌رغم همه این نقشه‌ها روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور مردم با بصیرت، آگاهانه، مقتدرانه و عزتمندانه حضور پیدا کردند و دشمن را شکست دادند.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: دشمن خود اعتراف کرد که
۲۲ بهمن امسال با همه سال‌های قبل متفاوت بود. تفاوت آن برای آن است که مردم احساس کردند دشمن می‌خواهد به اهداف پلید خود برسد و مردم تصمیم گرفتند دشمن را ناکام کنند.
وزرای اطلاعات و کشور 
مأمور رسیدگی به موضوع و اطلاع‌رسانی به مردم شده‌اند
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده در ارتباط با برخی مدارس تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مامور کردم تا هرچه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم سریعا به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل اظهار داشت: دولت مصمم است با کمک مردم در زمینه ایجاد اشتغال حرکتی جهادی انجام دهد. آمارها حکایت از آن دارند که تاکنون از وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل عقب نیستیم.
رئیس‌جمهور: رمز پیشرفت امروز کشور
وحدت و انسجامی است که به برکت ولایت فقیه
و مجاهدت مردم در کشور داریم
رئیس‌جمهور احساس مسئولیت نسبت به یکدیگر در جامعه اسلامی را مهم‌‌ترین آموزه نماز جمعه برشمرد و افزود: اگر امروز کشور در حال پیشرفت است، رمز آن وحدت و انسجامی‌ است که به برکت ولایت فقیه و تلاش و مجاهدت مردم در کشور وجود دارد.