kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۳۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹

اخبار کوتاه اجتماعی

 
 
 گرفتاری بدهکاران مهریه
 با سکه‌های کم اما سنگین قیمت درحبس
رئیس‌هیئت امناء ستاد دیه کشور با اشاره به جمعیت دو هزار
 و 404 نفری زندانیان مهریه گفت: این بدهکاران اغلب جوان نه بابت تعهد تعداد بالای سکه‌های بهار آزادی که به دلیل عسرت در پرداخت سکه‌های کم اما سنگین قیمت در بند زندان بسر می‌برند.
 صدور مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی
 توسط رئیس‌جمهور
ایسنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت:برای آینده خبرهای خوشی داریم و رئیس‌جمهور مجوز جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را صادر کرده و اکنون در حال طراحی سازوکارها و فرآیندهای جذب هستیم که بر اساس اطلس نیاز جغرافیایی خواهد بود. طرح مربیان ۱۴۰۱ را در دانشگاه فرهنگیان آغاز کرده‌ایم. شمارشان هزار نفر است که زمینه حضور آنها دربرنامه‌های فرهنگی و تربیتی را فراهم کرده‌ایم.
 تشکیل 500 ستاد خدمات سفر در شهرستان‌های کشور در آستانه نوروز
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ ستاد خدمات سفر استانی و بیش از ۵۰۰ ستاد در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده است، درباره اهمیت تقویت سامانه ۰۹۶۲۹ برای درج شکایت‌ها مردمی و انعکاس شکایت گردشگران در سال گذشته گفت: این امکان اگر در سایر دستگاه‌ها به وجود بیاید امکان رسیدگی به شکایات مردمی و اعتماد به دستگاه‌ها را فراهم می‌کند.
 صدای مهیب در اصفهان
 مربوط به انفجار صندوق یک خودرو بود
ایرنا- رئیس‌مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی اصفهان درباره صدای مهیبی که صبح دیروز (دوشنبه) در خیابان ۲۲ بهمن اصفهان شنیده شد گفت: علت این حادثه ر حریق صندوق خودروی لکسوس بود و علت وقوع آن در دست بررسی است. در این حادثه یک دستگاه سواری پژو ۲۰۶ پشت خودروی منفجر شده آسیب دید و گفته می‌شود یک تن بر اثر امواج انفجار مصدوم شده است.
 معاون وزیر بهداشت:‌ از علت مسمومیت دانش‌آموزان در قم اطلاعی ندارم
فارس- معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اصلاح اظهارات خود درباره علت مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان در قم، گفت: آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است.پناهی افزود: تحلیل علمی و طبی مسمومیت‌ها از جمله ماهیت غیر ویروسی و غیر میکروبی آن در کمیته علمی صورت گرفته است، اما درباره این که این مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده است یا خیر، بنده اطلاعی ندارم و حدس و گمان‌ها در این باره را نیز تایید نمی‌کنم.
 درخواست دبیر ستاد حقوق بشر 
برای تعقیب قضایی «پرویز ثابتی»
ایرنا- معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر در نامه‌ای به دادستان کل کشور، ضمن درخواست گردآوری مستندات جرایم ارتکاب یافته از سوی پرویز ثابتی و شناسایی قربانیان این جرایم و اقدامات لازم برای طرح شکایت و تعقیب قضایی وی در پرتو مفاد قانون آیین دادرسی کیفری اظهارداشت: «پرویز ثابتی با سابقه سراسر ظالمانه و نفرت‌انگیز خود و ارتکاب جنایات و نقض‌های فاحش حقوق بشری از جمله شکنجه مبارزان، انقلابیون و آزادی خواهان، پس از ۴۴ سال به بهانه آزادی خواهی در تجمعات سلطنت طلبان آمریکانشین ضد آزادی و ضد مردم سالاری که سعی در مطرح کردن او و سرپوش گذاشتن بر جنایاتش را دارند، شرکت کرد. از این‌رو، این موضوع منجر به مطالبه‌گری افکار عمومی از دستگاه‌ قضایی شده است.»
 پیش‌بینی بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر 
در برخی استان‌ها
ایسنا- سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد خبر داد.این وضعیت جوی در روز سه‌شنبه در یزد، فارس، کرمان، ارتفاعات هرمزگان، جنوب اصفهان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، شرق استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و روز چهارشنبه سیستان و بلوچستان، کرمان، ارتفاعات هرمزگان مورد انتظار است.بر اثر این مخاطرات احتمال لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، آبگرفتگی معابر به‌طور محدود، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ دور از انتظار نخواهد بود. سازمان هواشناسی کشور خودداری از توقف در بستر مسیل‌ها، احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاک‌سازی آب‌روها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاک‌سازی دهانه پل‌ها و اتخاذ تمهیدات دیگر در جهت جلوگیری از خسارات احتمالی، احتیاط و ترجیحا اجتناب از جابه‌جایی عشایرکوچ‌رو، اجتناب از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، محافظت از کندوهای زنبور عسل، پوشش گلخانه‌ها و کشت‌های زیر پلاستیکی را در برابر تگرگ توصیه کرد.