kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۱۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵

 جنگ آب ترکیه این بار علیه عراق

 
 
روزنامه عربی چاپ لندن با اشاره به بیانیه اخیر وزارت منابع آب عراق درباره کاهش آب ورودی به رودخانه‌های دجله و فرات از جانب ترکیه، نوشت که ترکیه جنگ آب علیه عراق را از سر گرفته است.
روزنامه «العرب» -چاپ لندن- روز دوشنبه در گزارشی نوشت که سطح دخایر آب در استان‌های جنوبی عراق به‌شدت کاهش یافته‌ که مقامات عراقی این مسئله را در وهله نخست به ترکیه نسبت داده‌اند و به نظر می‌رسد آنکارا جنگ آب علیه عراقی‌ها را از سر گرفته است. در این گزارش به بیانیه اخیر وزارت منابع آب عراق استناد شده که در آن اعلام شد ترکیه میزان آب ورودی از طریق رودخانه‌های دجله و فرات به عراق را کاهش داده که این امر بر میزان ذخایر آب عراق تأثیر منفی گذاشته است.
کاهش سطح آب‌ رودخانه‌های دجله و فرات در جنوب عراق و در شهر الناصریه -مرکز استان ذی قار در جنوب این کشور- به حدی رسیده است که قعر رودخانه در کرانه‌های رودخانه و ستون‌ پل‌ها قابل رویت شده است. در همین رابطه، «رفیق الصالحی» عضو کمیسیون کشاورزی و آب‌ها در پارلمان عراق، روز یکشنبه، خواستار ارائه دادخواست علیه ترکیه به شورای امنیت سازمان ملل به دلیل بستن آب بر روی عراق و بازی با حقابه مصوب این کشور طبق قانون بین‌الملل شده بود. گفتنی است، پیشتر نیز گزارش‌هایی از جنگ آب ترکیه علیه سوریه منتشر شده بود.
مسئله آب برای عراق -کشوری شبه‌بیابانی با ۴۲ میلیون جمعیت- یک مسئله اساسی و چالشی به شمار می‌آید. بغداد پیشتر دو همسایه خود یعنی ایران و ترکیه را به جلوگیری از ورود آب متهم می‌کرد که با توجه به بیانیه اخیر وزات منابع آب عراق و توضیحات طرف ایرانی، به نظر می‌رسد که اتهامات بغداد اکنون تنها متوجه ترکیه است.