kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۶
با بهره‌برداری از تونل 36 کیلومتری و با حضور رئیس جمهور

آب و امید به دریاچه ارومیه بازگشت

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
 
 
 
آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه از طریق فرودگاه شهید باکری ارومیه وارد آذربایجان غربی شد و مورد استقبال مسوولان استانی قرار گرفت. 
در این سفر همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسین (ع) پروژه عظیم‌ تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از سد کانی سیب به سمت دریاچه ارومیه با حضور و دستور رئیس جمهور افتتاح شد. در این آیین با دستور رییس جمهور روند انتقال آب از سد کانی سیب به صورت رسمی آغاز شد. فرآیند ساخت این سامانه از سال ۹۴ آغاز اما به دلیل عدم تخصیص منابع پروژه تکمیل نشده بود، تا اینکه پس از سفر رئیسی به آذربایجان غربی تکمیل این پروژه در دستور کار قرار گرفت.
این طرح که در مجموع برای اجرای آن، ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده است، آب از مخزن سد کانی سیب وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری شده، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه گدار می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.
در فاز نخست این طرح، قرار است ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به صورت سالانه وارد دریاچه ارومیه شود. فاز دوم این طرح هم که طبق گفته مسوولان مربوطه قرار است سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد، با اجرای طرح‌های مرتبط انتقال آب را تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.
سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه همچنین بزرگ‌ترین پروژه زیست محیطی منطقه غرب آسیا است. افتتاح این سامانه سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود. همچنین به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.
پروژه‌های نیمه تمام به سرانجام خواهد رسید
رئیس جمهور در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار داشت: اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم و یک طرح نافع برای منطقه و برای همه کشور را افتتاح می‌کنیم، مرهون مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های کسانی است که سال‌ها برای تامین و تثبیت امنیت منطقه تلاش کرده‌اند و باید قدردان این زحمات باشیم.
وی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در منطقه وحدت و انسجام مثال‌زدنی است که امروز در منطقه میان ادیان، مذاهب و بخش‌های مختلف مردم شاهد هستیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ما اینجا در کمال امنیت، با وحدت و انسجام کنار هم جمع شویم و افتتاح یک طرح ملی زیست‌محیطی را جشن بگیریم. رئیسی با تاکید بر اینکه باید این دستاوردها را پاس داشت، تصریح کرد: طرحی که امروز افتتاح شد، یک طرح ملی است که اگر چه در ارومیه احداث شده است، اما منافع آن صرفاً مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور بوده و نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌زیست قائل است.
رئیس جمهور افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی دانست و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که این طرح در آن اجرا شده روزگاری آلوده به حضور کسانی بود که نام مردم را یدک می‌کشیدند و عنوان آزادی را تابلوی خود کرده بودند اما به هیچ وجه مدافع منافع مردم و آزادی واقعی نبودند.
وی در ادامه با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: در جریان سفر دولت مردمی به استان آذربایجان غربی یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولین، نخبگان و ائمه جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.
رئیسی افزود: با همت همه دست‌اندرکاران از سال‌های گذشته، از پیمانکاران و مهندسان گرفته تا عزیزان‌مان در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار آذربایجان غربی و وزیر نیرو و کارگرانی که به صورت ۳ شیفت برای تکمیل و به ثمر رساندن آن تلاش کردند، این طرح امروز افتتاح شد، اما این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند. رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: قطعاً در اجرای این پروژه حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد.
وی اظهار داشت: یقین داریم با همین همت و پشتکار و همچنین روحیه همکاری میان دولت، مجلس و همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور همه پروژه‌های نیمه تمام که در جای جای کشور مردم را رنج می‌دهد به سرانجام خواهد رسید.
افتتاح سامانه انتقال آب 
سرآغازی برای احیای دریاچه ارومیه
وزیر نیرو در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه اجرای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه از جمله بزرگترین طرح‌های احیای این دریاچه است، گفت: این پروژه سرآغازی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است. محرابیان افزود: البته این روند احیا با اجرای ۲۶ طرح تمهید شده و می‌تواند به سرانجام برسد و در این راستا نیازمند بارش‌های خوب در منطقه و مشارکت مردم هستیم که البته امسال بارش‌ها ۳۷ درصد کمتر از سال گذشته است.
 شهید بروجردی در فضای ناامیدی
شهر به شهر امنیت را برقرار کرد
رئیس جمهور در سفر به استان آذربایجان غربی از یادمان شهید محمد بروجردی فرمانده فاتح جبهه‌های غرب در دوران دفاع مقدس، در شهرستان نقده بازدید و به مقام والای ایشان و شهیدان انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.
وی در جمع پاسداران و اقشار مختلف مردم در سخنان کوتاهی ضمن تبریک ولادت حضرت امام حسین(ع) و روز پاسدار، گفت: وجب به وجب این مرز و بوم شاهد رشادت، جانفشانی و از خودگذشتگی پاسداران و نیروهای مسلح کشور است و بنده به عنوان یک طلبه و مسئول به همه این عزیزان ادای احترام می‌کنم و همه ملت ایران نیز باید همواره قدردان این رشادت‌ها و از جان‌گذشتگی‌ها باشند.
رئیسی در ادامه شناساندن ابعاد شخصیتی شهید بروجردی برای نسل جوان را بسیار مهم دانست و ضمن تقدیر از عوامل ساخت فیلم غریب درباره بخشی از زندگی این شهید والامقام، تصریح کرد: جوانان ما باید بدانند که این شهید بزرگوار در فضای ناامیدی آن دوران با چه همت و تدبیری امیدآفرینی و شهر به شهر امنیت را برقرار کرد.
رئیس جمهور ادامه داد: امروز هم دشمن به دنبال ایجاد ناامیدی است و آنچه مقتدای بصیرت‌آفرین ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از ما می‌خواهند آن است که با امیدواری، اتکاء به خدا، پشتکار و تلاش و فعالیت مضاعف کارها را پیش ببریم و بدانیم همچنان که دشمنان در این ۴۴ سال در مقابل این ملت کاری از پیش نبردند، با این امنیت، انسجام و همدلی همچنان کاری از پیش نخواهند برد.
وی در ادامه حضور حماسی مردم در راهپیمایی
۲۲ بهمن و همچنین حضور در یادمان‌های شهدا را از سرمایه‌های ارزشمند معنوی کشور عنوان کرد و افزود: این سرمایه‌های ارزشمند را باید با انتقال به نسل جوان حفظ کرد و در این زمینه بازدید دانشجویان و دانش‌آموزان در قالب اردوهای راهیان نور، از یادمان‌های شهدا و راهیان پیشرفت برای مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور بسیار مؤثر و ضروری است. رئیسی افزود: نسل جوان ما باید بداند روزگاری کشورهای غربی به ما سیم خاردار هم نمی‌دادند، اما امروز به همت متخصصان و دانشمندان این کشور و برغم همه تحریم‌ها و فشارها پیشرفته‌ترین صنایع و تجهیزات دفاعی در کشور تولید می‌شود و بسیاری از کشورها متقاضی آن هستند.
سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه
به صورت رسمی به شبکه سراسری برق متصل شد
رئیس جمهور به صورت رسمی از سومین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه بهره‌برداری کرد. با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات توان اسمی تولید این نیروگاه به بیش از ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافت.
با بهره‌برداری از این بخش همچنین واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو تکمیل شد.
احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه بر مبنای بند ۱۹ قانون بودجه سال ۹۲ کل کشور براساس مکانیسم بازگشت سرمایه از محل صرفه‌جویی سوخت است.
بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ترکیبی ارومیه همچنین سالانه ۷۸۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت در پی خواهد شد.
نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با برخورداری از ۶ واحد گازی و ۳ واحد بخار با ظرفیت ۱۴۷۸ مگاوات یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحدهای تولید برق در غرب کشور است.
رئیس جمهور در جریان بهره‌برداری از سومین واحد بخار این نیروگاه با تعدادی از کارگران شاغل در این مجتمع عظیم صنعتی گفتگوی صمیمانه‌ای داشت و در جریان وضعیت کاری و معیشتی آنها قرار گرفت.
کارنامه درخشان و افتخارآمیز سپاه 
رئیسی در جریان سفر به استان آذربایجان غربی، در جمع پاسداران با تبریک سالروز ولادت امام حسین (ع) به همه مسلمانان و آزادگان جهان گفت: خداوند را شاکرم که در روز پاسدار در سرزمین ایستادگی در مقابل دشمنان و در حضور پاسداران عزیز مدافع امنیت و استقلال کشور هستم.
وی با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنین نیروهای کارآمدی در بخش‌های مختلف تربیت کرده است که در جای‌جای کشور ایفای نقش می‌کنند، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حتی فراتر از مرزهای کشور در منطقه نیز همواره امنیت‌آفرین و امنیت‌ساز بوده‌اند.
رئیس جمهور اضافه کرد: برخلاف نیروهای نظامی دشمن که همواره دنبال کشورگشایی و شرارت‌آفرینی هستند، نیروهای ایران در هر کجا که حضور یافته‌اند، موجب ایجاد امنیت شده و با شرارت‌ها برخورد کرده‌اند. در حالی که حاصل فعالیت دشمنان در منطقه ایجاد داعش و گروهک‌های تروریستی بوده است، نیروهای ایران در کارنامه درخشان خود مبارزه با تروریسم را رقم زده‌اند و حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه و برخورد با اشرار و ناامن کنندگان است.
رئیسی اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای تشکیل به عنوان نیرویی پرتلاش و کارآمد در دفاع از دین، قرآن و ارزش‌های انقلاب اسلامی و صیانت از سرزمین ایران رشادت و شجاعت به خرج داده و کارنامه درخشان و افتخارآمیزی در دفاع از انقلاب اسلامی، کمک مومنانه به مردم در رخدادهای مختلف و احداث زیربناها و زیرساخت‌های کشور داشته است.
رئیس جمهور در پایان سفر چند ساعته به ارومیه و نقده در جنوب آذربایجان غربی، این استان را به مقصد تهران ترک کرد.