kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۷۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
رسانه‌های دنیا در یک‌سالگی جنگ اوکراین:

اوضاع اروپا خطرناک‌تر و شرایط اقتصادی آن بدتر خواهد شد

جنگ اوکراین دیروز در حالی یک ساله شد که هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی از صلح یا تمایل به آتش بس در دو سوی این منازعه دیده نمی‌شود و رسانه‌های جهان نیز پیش‌بینی می‌کنند اوضاع اروپا طی ماه‌های آینده خطرناک‌تر و شرایط اقتصادی وخیم‌تر خواهد شد.
 
 
 
سرویس خارجی-
 
درست بامداد پنج شنبه 5 اسفند سال 1400 بود که پوتین فرمان حمله سراسری را به اوکراین صادر کرد. بسیاری از کارشناسان واقع گرا در همان زمان و حتی پیش از آن هشدار داده بودند تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو کاسه صبر روسیه را لبریز خواهد کرد اما دولت اوکراین که به حمایت‌های اروپا و آمریکا دل خوش بود به این هشدارها توجه نکرد و شد آنچه نباید می‌شد. طی یک سال گذشته ده‌ها هزار نفر در این جنگ کشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شدند و به گفته دولتمردان اوکراینی بیش از یک تریلیون دلار نیز هزینه باز‌سازی ویرانی‌های جنگ است. در یک سالگی جنگ چشم‌انداز روشنی برای پایان این جنگ پر خسارت‌دیده نمی‌شود و هر آنچه هست، پیش‌بینی‌ها نسبت به بدتر شدن اوضاع است.
 «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه دیروز (جمعه) در این باره گفته: «جنگ در اوکراین با پیروزی به پایان خواهد رسید یا ممکن است با توافق هم باشد. ما باید تا آنجا که ممکن است تهدیدها را از کشورمان دور کنیم، حتی اگر لازم باشد تا مرزهای لهستان پیش برویم.» پیش از وی پوتین نیز گفته بود ارتش روسیه در این جنگ پیروز خواهد شد اما در این سو اروپا و آمریکا نیز با اصرار بر تسلیح کیف در حال دمیدن بر آتش این جنگ هستند. رسانه‌های بین‌المللی نیز تصویر تیره و تاری از آینده جهان و به خصوص اروپا در شرایط ادامه جنگ ترسیم می‌کنند. مثلا روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده: «جنگ پیامدهای شدید اقتصادی و اجتماعی را در اروپا و فرای آن به همراه داشته است. صادرات غلات از اوکراین به کشورهای آفریقایی و خاورمیانه با مشکل مواجه شد. زنجیره‌های تامین جهانی پسا کووید بیشتر آسیب دید و بحران و هزینه‌های زندگی را بدتر کرد و وابستگی شدید اروپا به نفت و گاز روسیه مشکلات دیگری را به دنبال داشته است...مسئله اساسی این‌جاست که این جنگ از پایانش فاصله دارد و احتمالا وارد مرحله خطرناک‌تری می‌شود. نیروهای روسیه مجدد سازماندهی شده و تقویت قوا کرده‌اند. انتظار می‌رود که در فصل بهار در امتداد جبهه‌های شرقی و جنوبی یا احتمالا از طریق بلاروس حمله جدیدی را آغاز کنند و در این میان مولداوی نیز تهدید می‌شود. علی‌رغم درخواست‌های مکرر اوکراین مبنی بر ارسال تسلیحات غربی، سیستم‌های موشکی و‌تانک، اوکراینی‌ها همچنان نسبت به توقف نیروهای روسیه کوشش و تقلا می‌کنند...با این حال بحث گسترده‌تر و سؤال کلیدی این است که این جنگ چگونه خاتمه می‌یابد؟ دقیقا پایان بازی دموکراسی‌های غربی چیست؟ با این وجود هنوز هیچ توافقی وجود ندارد. سناریوهای آتی شامل موارد مختلفی از جمله پیروزی اوکراین و یا سقوط روسیه به سبک ۱۹۱۷، شکست کامل اوکراین، ایجاد تنش میان ناتو و روسیه در اروپا و یا وضعیت مشابه سال ۲۰۱۴ که در آن روسیه به شبه جزیره کریمه حمله کرد، می‌شود. البته بسیاری از سیاستمداران غربی و کارشناسان سیاسی معتقدند که این وضعیت در نهایت باید رخ دهد؛ به عبارتی هرگونه صلح در آینده لزوما شامل الحاق دردناک سرزمین‌های اوکراینی خواهد شد؛ اقدامی که برای کیف و اروپا به عنوان «خیانت» و برای پوتین «تبرئه» قلمداد خواهد شد.»
بحران انرژی تشدید می‌شود
خبرگزاری ترکی آناتولی نیز با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین بر بحران انرژی نوشته: «این جنگ بحران انرژی را تشدید کرد که از اواسط سال ۲۰۲۱، زمانی که روسیه برای نخستین بار شروع به محدود کردن جریان گاز به اروپا کرد، در حال پیشرفت بود. همچنین به موازات افزایش شدید بهای گاز طبیعی، حداکثر قیمت برق اتحادیه اروپا در فوریه سال گذشته میلادی (اسفند 1400) به میانگین ۲۱۱.۷ یورو در هر مگاوات ساعت رسید و در ماه اوت (مرداد) هم به بالاترین سطح تاریخی خود با ۵۴۳.۵ یورو در هر مگاوات ساعت رسید.در ژانویه(دی) سال جاری میلادی، حداکثر و حداقل بهای برق اتحادیه اروپا در هر مگاوات بر ساعت ۱۹۱ و ۶۹.۵ یورو بود که هنوز هم در مقایسه با بهای برق مصرفی پیش از جنگ اوکراین بالاست.»
 به گزارش ایسنا در ادامه این گزارش آمده: «هزینه و بهای زغال سنگ نیز افزایشی شده است. این افزایش چشمگیر در سوخت‌های فسیلی بهای برق و تورم را در سراسر اروپا و همچنین در کل جهان زیاد کرده است...یک‌سال پس از جنگ روسیه در اوکراین، بحران جهانی انرژی بدتر شده اما انرژی‌های تجدیدپذیر نیز به عنوان یک راه‌حل مناسب برای امنیت انرژی با رشد بی‌سابقه‌ای که طی پنج سال آینده پیش‌بینی می‌شود، ظهور کرده‌اند.»نشریه فرانسوی لاترییون نیز در گزارشی با اشاره به یک سالگی جنگ اوکراین و بحران انرژی در اروپا نوشت: اروپایی‌ها دوباره برای رفع نیازهای خود به گاز روسیه پناه می‌برند.
تورم در فرانسه دوباره افزایش یافت
کشورهای اروپایی در یک سالگی جنگ اوکراین همچنان با بحران اقتصادی دست و پنج نرم می‌کنند. در فرانسه نتایج بررسی موسسه تحقیقات صنعتی IRI نشان می‌دهد که روند تورم مواد غذایی در این کشور همچنان در حال افزایش است و در ماه فوریه (اسفند) به ۱۴.۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش ایرنا تارنمای روزنامه لو فیگارو با انتشار نتایج این بررسی، اعلام کرد: این ماه نیز قیمت‌ مواد غذایی در قفسه‌ها به افزایش خود ادامه و مصرف‌کنندگان با محدود کردن خرید خود پاسخ دادند. بر اساس این گزارش، قبض خرید همچنان در سوپرمارکت‌ها افزایش می‌یابد و برخی متخصصان یک ماه مارس سرخ (اسفند- فروردین) را پیش‌بینی می‌کنند. لو فیگارو یادآوری می‌کند که این تورم سرسام‌آور به شکل مستقیم بر کیف پول فرانسویان تاثیر می‌گذارد چراکه مجبورند برای مدیریت بودجه، خریدهای خود را محدود کنند. همچنین نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فرانسویان ماهیانه ۴۹۰ یورو برای زندگی آبرمندانه کم دارند.
میوه و سبزیجات در انگلیس جیره‌بندی شد
اوضاع اقتصادی انگلیس نیز مثل فرانسه تعریفی ندارد.یورو نیوز در گزارشی در همین زمینه نوشت، همچنان که کشاورزان انگلیسی با کمبود نیروی کار، هزینه‌های فزاینده انرژی، تورم، مشکلات زنجیره تامین و تغییرات آب‌وهوایی مبارزه می‌کنند، قفسه‌های سوپرمارکت‌ها نیز هر روز خالی‌تر و میزان ارائه برخی اقلام به مشتریان محدودتر می‌شود. یورونیوز می‌افزاید: تخم مرغ و مواد تشکیل دهنده سالاد به ویژه در کانون این بحران مواد غذایی قرار گرفته‌اند.«مینت باترز» رئیس‌اتحادیه ملی کشاورزان انگلیس و ولز، به اسکای نیوز گفت: «همه می‌خواهند از جیره‌بندی اجتناب کنند. رویدادی که2 ماه گذشته در مورد تخم‌مرغ مشاهده کردیم». بر اساس گزارش یورونیوز تاکنون، سه سوپرمارکت زنجیره‌ای انگلیس جیره‌بندی را برای مبارزه با کمبود آغاز کرده‌اند.کمبود گوجه فرنگی و سبزیجات در ایرلند نیز گزارش شده است. یورونیوز می‌افزاید:به طور کلی، کشاورزان انگلیس با هزینه‌هایی روبه‌رو شده‌اند که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.با وجود افزایش قیمت مواد غذایی در سوپرمارکت‌ها، بسیاری از کشاورزان هنوز با هزینه‌های تولید بالاتر مواجه هستند. به نوشته یورونیوز، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، سبزیجات مزرعه و سیب زمینی به ویژه در معرض خطر هستند.