kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۶
۵۰۰ میلیون تومان از 100 هزار متقاضی بلوکه می‌شود

خودروهای وارداتی هم از سامانه قرعه‌کشی‌ سر درآورد!

 
 
 
سخنگوی وزارت صمت گفت: ثبت‌نام برای فروش خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو از ۶ اسفند ماه آغاز می‌شود و مبلغ پیش‌پرداخت هم ۵۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
بر اساس اعلام سخنگوی وزارت صمت، ثبت‌نام برای خرید خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودرو از شنبه ششم اسفند آغاز خواهد شد. در این مرحله از فروش که در طول یک هفته انجام می‌شود متقاضیان باید 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشند.
امید قالیباف همچنین در توئیتر نوشت: «متقاضیان خرید خودروهای وارداتی شنبه ششم اسفندماه از ساعت ۱۲ به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه و طبق شرایطی که در درگاه وزارت صمت (shatanews.ir) ذکر شده ثبت‌نام کنند». سخنگوی وزارت صمت در این توئیت تاکید کرد: «زمان ثبت‌نام اولویت محسوب نمی‌شود».
جزئیات ثبت‌نام
به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت‌کنندگان در این طرح علاوه‌بر داشتن شرایط عمومی مانند داشتن گواهینامه و نداشتن پلاک فعال، تا یک سال نمی‌توانند سند خودرو را به کسی منتقل کنند را رعایت کنند.
در این دوره 100 هزار نفر انتخاب می‌شوند و بعد از قرعه‌کشی عرضه خودروها انجام می‌شود به نحوی که متقاضیان متناسب با ظرفیت‌، خودروها را انتخاب می‌کنند و سه روز مهلت دارند تا هزینه CFR (هزینه ارزش کالا و کرایه حمل تا بندر مقصد) را به صورت پیش‌پرداخت واریز کنند و خودروها را حداکثر سه تا شش ماه با تکمیل وجه تحویل می‌گیرند. 
البته اگر متقاضی در زمان مقرر محصول را دریافت نکرد می‌تواند ماهانه جریمه دیرکرد هفت و نیم‌ درصدی و پنج درصد هزینه ابطال را دریافت کند.
شرایط عمومی ثبت‌نام از جمله نداشتن پلاک فعال در این مرحله از فروش خودروهای وارداتی حاکم است. از دیگر شرایط عمومی عبارتند از اینکه به هر کد ملی فقط یک دستگاه خودرو تعلق می‌گیرد. همچنین متقاضی ملزم به ارائه اصل و تصویر گواهینامه رانندگی خودرو است و حداقل فاصله از آخرین خرید (ثبت‌نام یا تحویل خودرو) در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا 48 ماه است.
اگر خودرویی تقاضای بیشتری داشته باشد، حق تقدم با شماره‌های اولی است که در قرعه‌کشی برنده شده‌اند البته این موضوع هیچ ارتباطی با زمان ثبت‌نام ندارد بلکه وابسته به شانس افراد در قرعه‌کشی است.
البته اگر فردی از بین خودروهای عرضه شده در مرحله اول انتخاب نکند و به دنبال خودروی دیگری باشد، حق تقدم او تا زمان انتخاب خودرو حفظ می‌شود و باید 500 میلیون تومان را نیز در حساب خود نگه دارد در غیر این‌صورت اگر متقاضی هر مبلغی از 500 میلیون تومان برداشت کند، درخواست خرید خودرو لغو خواهد شد.
در مرحله دوم پرداخت که به عوارض گمرکی است که زمان رسیدن خودرو به بنادر و ترخیص محاسبه شده و بعد از اعلام این مبلغ از سوی گمرک و سازمان حمایت، متقاضی باید آن را پرداخت کند.
مرحله سوم پرداخت هم، زمان تحویل و مربوط به هزینه پلاک و غیره است.
در اصل مرحله اول و سوم پرداخت، مانند فروش خودروهای داخلی است و مرحله دوم به آنها اضافه شده است؛ نکته مهم اینجاست این مبالغ نهایی نیست و بر اساس قیمت روز محاسبه خواهد شد.
بر اساس آمار، تاکنون حدود 85 تا 90 هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده است و تعدادی خودرو نیز در مسیر ورود به ایران قرار دارد.
دوباره انحصار دولتی؟!
گفتنی است، واردات خودرو برای خروج تولید و عرضه خودرو از انحصار دولتی و رقابتی و خصوصی شدن این عرصه است نه اینکه دوباره به انحصار وزارت صمت و سامانه‌اش دربیاید. قبلا در آیین‌نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آنها از مسیر بورس کالا است؛ اما هیئت دولت در بهمن‌ماه، این موضوع را حذف کرد. طبق مصوبه جدید عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود» از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شد.
به این ترتیب درباره شیوه جدیدی که وزارت صمت برای عرضه خودروهای وارداتی در پیش گرفته ابهاماتی به‌وجود آمده است. پیش از این قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود و عرضه‌های اخیر در بورس کالا با قیمت‌هایی پایین‌تر از بازار آزاد، بشارت‌دهنده تعدیل قیمت‌ها پس از عرضه خودروهای وارداتی در بورس بود. با این حال به نظر می‌رسد وزارت صمت به همان شیوه قرعه‌کشی برگشته است.
از طرفی با توجه به مبلغ قابل توجه 500 میلیون تومانی که باید بلوکه شود و مدت زمان بلوکه شدن و مبلغ مابه‌التفاوتی که باید در فاصله‌ای کوتاه تأمین شود، به نظر می‌رسد مخاطبان طرح جدید، بیشتر نمایشگاه‌داران و دلالان هستند تا مردم عادی.
علاوه‌بر این همان مشکلاتی که در گذشته درباره قرعه‌کشی خودروهای داخلی وجود داشت هم احتمالا این‌بار درباره خودروهای وارداتی برخواهد گشت. در این بین، جمع شدن نقدینگی بیش از 50 هزار میلیارد تومان از کف بازار را می‌توان به عنوان مهم‌ترین مزیت مورد نظر طراحان شیوه جدید برشمرد. در مجموع به نظر می‌رسد ابهامات پیرامون طرح جدید وزارت صمت بسیار است و باید شفاف‌‌سازی بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.
حذف قرعه‌کشی با عرضه چند صد هزار خودرو
امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در هفته پیش رو بزرگ‌ترین طرح فروش خودرو را در سامانه یکپارچه فروش خودرو بدون قرعه‌کشی خواهیم داشت که چند صد هزار دستگاه خودرو را در معرض فروش قرار خواهیم داد. تا پایان امسال، یعنی اسفندماه دیگر قرعه‌کشی خودرو نخواهیم داشت علت آن هم در رشد جهش‌وار تولید خودرو باید جست‌وجو کرد.
او افزود: در بهمن‌ماه 131 هزار دستگاه خودرو تولید شد و تا پایان سال تولید به یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو خواهد رسید که این عرضه و تولید می‌تواند قرعه‌کشی را حذف کند.