kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۷۱۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳

پیشران سینمای مقاومت چیست؟

 

علیرضا عاقل‌زاده
با تجارب و فراز و فرودهای 44 ساله سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت نیازمند راهبردهایی هستیم که این سینمای نزولی را به سمت سینمای صعودی راهبری کند.
با شروع انقلاب اسلامی و در ادامه دفاع مقدس و البته رویکرد ارزشمند بنیان گذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) در مورد آثار هنری بخصوص سینما آثار نسبتا کیفی و کمی مناسبی تولید شد.آثاری که منبعث از حال و هوای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس زمینه‌های خوبی را برای تولید و پخش فیلم‌های زیادی ایجاد کرد و شور و شعفی خاص و تاثیر گزار برای مردم به دنبال داشت.
در دهه اول با فاصله سال‌های 57 تا 67 که انقلاب تثبیت شده بود و دفاع مقدس با سرافرازی و حماسه آفرینی‌های پر شمار روزهای پایانی خود را سپری می‌کرد،سینماگرانی خود جوش و متعهد با حمایت‌های ابتدایی دولت آثاری را به نمایش برای مردم گذاشتند که اکثرا در جا و زمان خود درست و وفادار به ارزش‌ها بود به طوری که تعدادی از این آثار هنوز بعد از گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی کماکان درمناسبت‌های مختلف از سیمای جمهوری اسلامی و دیگر مراکز برای مخاطبین مورد علاقه پخش می‌شود.
محتواهایی که اکثر این آثار تولید کرد،باعث تثبیت ارزش‌ها در بین مردم در این دهه و دهه دوم انقلاب اسلامی شد.
بعد از دفاع مقدس و با تاکیدهای مکرر امام خامنه‌ای مد ظله العالی و شروع سازندگی‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی،اقتصادی،علمی و فرهنگی شروع به پیشرفت‌هایی قابل ملاحظه دارد و مردم نسبت به جمهوری اسلامی ایران امیدوار شدند که البته بخشی از این امیدها به‌خاطر تولید محتواهای ریز و درشتی بود که توسط هنرمندان انقلابی ایجاد و نشر داده می‌شد.
انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مثابه پیشران‌های مناسب و جدی با توجه به حال و احوال معنوی آن بخصوص ثمره خون بیش از
220 هزار شهید و بیش از 570 هزار جانباز برای مردم و مسئولین انگیزه ایجاد کرد تا کشور را از نیازهای کوچک و بزرگ خودکفا کند و شعار استقلال را به منصه ظهور برساند.
علی رغم دشمنی‌های داخلی و خارجی و توطئه‌های بسیار زیاد ایشان در دهه‌های سوم و چهارم و البته عدم برنامه‌ریزی‌های صحیح و قابل اجرای مسئولین برای حفظ دوستداران و هواداران و همراهان انقلاب اسلامی به‌خصوص هنرمندان که نقش تعیین‌کننده‌ای در بین مردم دارند، دشمن قهار به شگردهای متعدد و متنوع از طریق رسانه‌های بیگانه و برانداز با هدایت جمعی از هنرمندان فریب‌خورده و البته جاسوس دست به تولید و پخش محتواهای دروغ و ناصواب کرد.
بخش زیادی از اذهان مردم جامعه به‌خصوص جوانان به‌خاطرهمین محتواهای بی‌ارزش نسبت به انقلاب اسلامی و کارگزاران صدیق آن دچار شک و تردید کرد و باعث شد که در چند برهه از سال‌های گذشته خسارت‌های سنگین و سختی را به مردم و نظام جمهوری اسلامی وارد کند.
البته با هدایت و راهبری‌های امام خامنه‌ای مدظله العالی کشتی انقلاب اسلامی با یاری خداوند تبارک و تعالی از طوفان‌های سهمگین گذر کرده و خواهد کرد اما این باعث نمی‌شود که کم کاری‌های مسئولین نادیده گرفته شود چرا که خسارت‌های زیادی به واسطه همین بی‌توجهی به مردم ارزشمند انقلابی وارد آمده است.
حال با توجه به تجارب 44 ساله گذشته و با شرایط دشمنی‌های ترکیبی سیاسی،اقتصادی و فرهنگی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی می‌بایست از وضع موجود از پیشران دیگری برای مردم و هنرمندان استفاده کرد تا این دشمنی‌های بزرگ وکوچک را کم آسیب‌تر نمود.
پیشران اولویت نیازهای معنوی و فرهنگی جامعه
آنچه مهم و قابل توجه است رویکرد و شیوه این پیشران در شرایط کنونی و آینده انقلاب اسلامی است.
با توجه به وضع موجود نیاز است تا با تاسیس موسسه‌های ‌اندیشه‌ورزی راهبردی سینمایی و با مشورت متخصصین مورد نیاز جامعه‌شناسی، روانشناسی، تاریخی، اعتقادی و... از طریق هسته‌های ‌اندیشه‌ورزی برآوردهایی از شرایط روز و آینده مردم انقلابی را فراهم کنیم تا با رصد نقاط قوت و نقاط ضعف وضع موجود اولویت نیازهای معنوی و فرهنگی جامعه را به عنوان پیشران راهبری کرده و با تنظیم برنامه‌های کوتاه‌مدت دوساله و میان‌مدت پنج‌ساله و بلندمدت10ساله برای تولید محتوا از طریق ساخت آثار نمایشی بخصوص سینمایی و سریالی به جایگاه مهم وضع مطلوب در دستور کار نهادهای دولتی و غیر‌دولتی سازنده و پخش آثار قرار گیرد.
در پیشران اولویت نیازهای معنوی و فرهنگی جامعه این نکته بسیار مهم است که موسسات با سازماندهی مناسب هسته‌های‌اندیشه ورزی نسبت به رصد خوراک‌های فرهنگی مورد نیاز جامعه در مقاطع برنامه‌های مدت دار اشاره شده موضوعات را اولویت‌بندی نمایند و بر اساس اولویت موضوعات قابل ساخت محتوا را در اختیار نهادها و بخصوص هنرمندان قرار دهند.
آنچه در این پیشران مهم است در نظر گرفتن ذائقه مخاطب است تا اکثریت مردم را به دیدن آثار تولید شده در سینما‌ها تشویق و ترغیب نماید.
از نکات حائز اهمیت این پیشران برنامه‌ریزی و تولید و پخش محتوا در جهت فرآیند اثر گذاری بر هنرمندان است که اکثرا سکان تولید آثار را در دست دارند.
این موضوع از کسی پنهان نیست که هشیاری و آگاهی جامعه هنری از دستاوردهای پیدا و پنهان انقلاب اسلامی و نیز آگاهی از چگونگی و شیوه دشمنی‌های دشمنان باعث انگیزه برای تولید و پخش آثار توسط ایشان می‌شود.
لازم به ذکر است که دستاوردهای این هسته‌های‌اندیشه ورزی می‌بایست مورد حمایت سازمان سینمایی و نهادهای تولید و پخش‌کننده قرار گیرد و البته ضمانت اجرا نیز داشته باشد.