kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
عضو هیئت ‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد

سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری چین در ایران

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: به گفته آقای امیرعبداللهیان در سفر اخیر رئیس‌جمهور ایران به چین حدود 50 میلیارد دلار تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی نهایی شده است که ذیل آن 19 قرارداد به امضای طرفین رسیده است.

علی علیزاده عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر دیروز کمیسیون متبوعش که با حضور حسین امیرعبدالهیان برگزار شد، گفت: وزیر امور خارجه در این نشست به بیان مهم‌ترین مباحث مرتبط با این وزارت‌خانه در هفته‌های گذشته پرداخت.
علیزاده افزود: از جمله این مباحث سفر رئیس‌جمهور و برخی اعضای هیئت دولت به چین و دستاوردهای عمدتاً اقتصادی قابل توجه این سفر بود. به طور مثال به گفته آقای امیرعبداللهیان در این سفر دو کشور حدود 50 میلیارد دلار تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی را نهایی کردند که ذیل آن 19 قرارداد به امضای طرفین
رسیده است.
البته  ملاحظات طرف چینی این بود که قراردادهای منعقد شده به واسطه جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن از سوی غرب، فعلا علنی نشود. 
به گزارش تسنیم، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با وجود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری 250 میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، اما بر اساس تفاهمنامه‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین به امضا رسیده، قرار است چینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم حدود 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را محقق کنند.
از جمله پروژه‌هایی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بحث احداث نیروگاه 4 هزار مگاواتی اتمی در سواحل مکران بوده که با موافقت رئیس‌جمهور کشورمان همراه شده است. همچنین در حوزه‌های زیرساختی چون راه و بندر و همچنین محصولات کشاورزی و لبنی قراردادهای سرمایه‌گذاری عملیاتی میان دو کشور به امضا رسیده است. 
وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر این بر اساس توافق دیگری که بین دو کشور صورت گرفته، مقرر شده تا چینی‌ها در ازای قسمتی از نفت خریداری شده از ایران، اقدام به نو‌سازی و سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های نفت و گاز ایران کنند.