kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۲۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
همزمان با عید مبعث

اجتماع بزرگ فعالان قرآنی در حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد

همزمان با عید مبعث، اجتماع بزرگ فعالان قرآنی با عنوان «من قرآن را دوست دارم» در حرم مطهر رضوی(ع) برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در اجتماع بزرگ فعالان قرآنی که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، ضلالت و گمراهی یک جامعه را در سرگردانی و بی‌هدفی دانست و اظهار کرد: انسانی که از حقیقت، تعالیم قرآن و آموزه‌های دینی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بی‌بهره باشد و برای تعالی و رشد خویش نکوشد، فردی متحیر و سرگردان است که نمی‌تواند راه صحیح را از باطل و نور را از ظلمت تشخیص دهد.
وی با بیان اینکه خاتم النبیین(ص) مبعوث شد تا بشریت را از سرگردانی و حیرت نجات دهد، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) که تداوم بعثت هستند، وظیفه نجات انسان‌ها از سرگردانی و حیرت را دارند؛ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) رمز مرگ جهل و حیات دانش، علم و معرفتی هستند که راه سعادت را برای انسان ترسیم می‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی در ادامه با طرح این سؤال که چرا در عید مبعث زیارت امیرالمؤمنین(ع) سفارش و افضل اعمال معرفی شده است؟ توضیح داد: رمز و معنای آن این است که اگر انسان می‌خواهد در مسیر بعثت و اهداف نورانی پیغمبر اکرم(ص) حرکت کند، باید به سراغ امیرالمؤمنین(ع) به عنوان نماد امامت و ولایت برود زیرا از طریق اهل بیت(ع) می‌توان به رسول اکرم(ص)، راه حقیقی اسلام و برداشت صحیح از قرآن رسید.
وی انقلاب اسلامی را نتیجه وزش نسیمی از معارف قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) در جامعه ایران دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی به نوعی امتداد بعثت است، در دورانی که جوامع بشری گرفتار ظلم، ستم، شهوت‌رانی، توحش و دفن تمام فضایل اخلاقی و انسانی هستند، ندایی ملکوتی مردم و جامعه بشری را به خدا، توحید و فضیلت‌های اخلاقی و انسانی دعوت کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند «مهم‌ترین کار انقلاب این بود که ملت ما را از‌هاضمه غرب بیرون کشید» گفت: با وقوع انقلاب اسلامی ملت ایران از فرهنگ غربی که انسانیت و فضیلت‌های اخلاقی در آن مرده و شهوت رانی، بی‌رحمی، قطع ارتباط با یکدیگر و تجاوز به حقوق دیگران رواج دارد، نجات پیدا کرد اما خطر همچنان باقی است.
وی اضافه کرد: قرآن کریم، پیامبر اسلام(ص) را الگو، نمونه و اسوه معرفی می‌کند و اگر قرار باشد پیامبر(ص) را در قالب کتابی معرفی کنیم آن کتاب، قرآن است و اگر بنا باشد قرآن را در تجسمی انسانی بشناسیم، آن انسان، پیامبر اسلام(ص) است.
تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: باید به سراغ اهل بیت(ع) برویم تا از جهل و حیرانی نجات پیدا کنیم و معرفت به دست‌آوریم؛ به طور مثال می‌توان در محافل و میهمانی‌های خانوادگی که بیش از چند ساعت به طول می‌انجامد حداقل یکی از فضیلت‌های پیامبر(ص) را برای جمع بیان کرد تا به سمت سعادت گامی برداشته شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مروی گفت: برخی از مردم حتی در خانواده‌های مذهبی، اسامی و ویژگی‌های فوتبالیست‌های خارجی را بیشتر از فضائل پیامبر اسلام(ص) می‌شناسند و این جفا بر آن حضرت است، چراکه باید آموزه‌های دینی در جامعه رواج داشته باشد و باید ایمان ما با خواندن قرآن بیشتر شود و در فضیلت‌های اخلاقی گامی به جلو برداریم.
وی بیان داشت: پیامبر اسلام(ص) با قرآن توانست جامعه را از جهالت و گمراهی نجات دهد و پایه‌گذار بزرگ‌ترین تمدن بشری شود زیرا قرآن جامعه را از سرگردانی نجات می‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شریعتی‌نژاد، معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در حاشیه برگزاری این مراسم اظهار کرد: شهر مقدس مشهد ٣٠ هزار فعال قرآنی دارد که در کانون‌های قرآنی مشهد از جمله دارالقرآن‌ها، مساجد و مراکز قرآنی حضور دارند و در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت، هنرهای قرآنی و سایر رشته‌ها فعال هستند و امروز برای همگرایی بیشتر در این مراسم حضور داشتند.
حسن ختام این مراسم نیز تجلیل از سید مرتضی سادات فاطمی صدرالحفاظ آستان قدس رضوی، جواد پناهی و محمدجواد رجایی قاری و موذن بارگاه منور رضوی و از پیشکسوتان قرآنی بود. همچنین از خانواده‌های قرآنی سید علی مومنیان حافظ کل و دارای سه قلوهای حافظ قرآن، حجت‌الاسلام حسینی پدر دوقلوی حافظ قرآن و خانواده‌گریوانی حافظ کل قرآن نیز تجلیل و تقدیر شد.