kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۰۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
وزیر خارجه ترکیه از بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد

قدردانی مردم و مسئولان ترکیه و سوریه از کمک‌ها و اقدامات امدادی ایران در مناطق زلزله‌زده

امدادرسانی تیم‌های اعزامی از ایران و کمک‌های ارسالی کشورمان به مناطق زلزله زده ترکیه و سوریه قدردانی و تشکر ویژه مردم و مسئولان این کشورها را در پی داشته است.

دو هفته از زمان وقوع زلزله مهیب 7.8 ریشتری جنوب ترکیه و شمال سوریه گذشته است و در شرایطی که بیش از 46 هزار نفر تا کنون جان خود را از دست داده‌اند تعداد زیادی همچنان مفقودند و با توجه به گذشت زمان دیگر امیدی به نجات این افراد وجود ندارد.
از ابتدای وقوع این زلزله مهیب کمک‌های مختلفی به این دو کشور ارسال شد که البته با توجه به سیاست‌های تحریمی و غیر انسانی برخی کشورهای مدعی حقوق بشر سهم سوریه از این کمک‌ها بسیار‌اندک بود.
کشورمان از نخستین کشورهایی بود که با اعزام نیروهای امدادی و پزشکی و ارسال چندین محموله کمک‌هایی شامل اقلام غذایی، دارو و تجهیزات به کمک دو کشور زلزله زده شتافت. اقدامی که قدردانی مردم و مسئولان در این دو کشور مسلمان را در پی داشته است.
مردم زلزله زده در این دو کشور بارها قدردانی خود از گروه‌های امدادگر و کمک‌های ارسالی کشورمان را اعلام کرده‌اند. در تماس‌های تلفنی و دیدارها و بازدیدها نیز مسئولان ترکیه و سوریه چندین بار از اقدامات انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در یاری زلزله زدگان این دو کشور تشکر کرده‌اند.
پیش از این«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌و‌گوی تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان از دولت و مردم ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و همچنین کمک به دولت سوریه در عملیات‌های امداد و نجات تشکر و قدردانی کرده بود.
نخست‌وزیر سوریه نیز در دیدار با رئیس‌جمعیت هلال‌احمر کشورمان ضمن تشکر از رهبری، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و قدردانی از خدمات مستمر هلال‌احمر کشورمان به زلزله‌زدگان سوری اعلام کرده بود: هلال‌احمر ایران ثابت کرد که در هر شرایطی، حامی آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث و بلایاست.
همچنین در روزهای گذشته وزیر بهداشت سوریه در دیدار با رئیس‌هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران از خدمات تیم‌های امدادی و محموله‌های بشردوستانه ارسال شده از سوی ایران قدردانی کرده بود.
قدردانی زلزله زدگان و مسئولان سوری از تلاش‌های شبانه‌روزی امدادگران کشورمان آن گاه بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم تحریم جامعه جهانی ضد‌ دولت سوریه و امکان‌پذیر نبودن ارسال کمک‌های بزرگ بین‌المللی، وضعیت مردم زلزله‌زده حلب و دیگر مناطق سوریه را بحرانی کرده بود اما با وجود همه محدودیت‌هایی که وجود داشت نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر در سومین روز زلزله وارد شهر حلب شدند تا حضورشان مرهمی‌باشد بر دل مردم داغدیده سوریه. حالا چندین روز است که همه امکانات لجستیکی و عملیاتی ایران در حلب،شبانه‌روز در خدمت فرآیندکمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده در شمال سوریه است.
این در شرایطی است که مدیر امدادرسانی سازمان ملل اذعان کرده جامعه جهانی در حق زلزله‌زدگان سوریه کوتاهی کرده است.
پیش از این مسئولان سوری همواره از معیارهای دوگانه غرب و سیاسی کاری آنها درباره کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان در این کشور انتقاد کرده بودند.
قدردانی مردم و مسئولان ترکیه از امدادرسانی به‌موقع ایران
از سوی دیگر حضور موثر امدادگران اعزامی کشورمان در مناطق زلزله‌زده ترکیه و ارسال چند محموله کمک‌های امدادی باعث شده تا مردم ترکیه از حضور و امدادرسانی به‌موقع جمعیت هلال‌احمر ایران در مناطق زلزله زده این کشور قدردانی نمایند.
مردم ترکیه از اقدامات و امدادرسانی عوامل عملیاتی هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که در کمترین زمان خود را به مناطق زلزله زده ترکیه رساندند و خدمات مختلفی را ارائه کردند، قدردانی کردند.
رئیس‌هلال‌احمر ترکیه نیز گفت: ما هر زمان و هرلحظه که مشکلی داشتیم، ایران را در کنار خود احساس کردیم.
وی با بیان اینکه کمک‌های ایران را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد افزود: نیروهای امدادی ایران در زلزله اخیر جزو اولین تیم‌های خدمات‌رسان بودند و ما و مردم ترکیه قدردان این خدمات هستیم.
شبکه ان‌تی‌وی ترکیه نیز در پوشش خبری کمک‌های ایران به زلزله زدگان جنوب ترکیه اعلام کرد:از ساعات اولیه زلزله شدید در ترکیه، ایران با اعزام نیروهای امدادرسان و ارسال تجهیزات به سوی همسایه خود، حق همسایگی را به جا آورد.
دیروز هم انتشار تصاویر بدرقه و تشکر احساسی از تیم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در شهر «آدیامان» پس از پایان ماموریت این تیم از سوی امدادگران ترکیه مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت.
تشکر وزیر امور خارجه ترکیه از ایران
همچنین وزیر امور خارجه ترکیه در جریان بازدید از یکی از کمپ‌های زلزله زدگان در «آدیامان» از بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه نیز بازدید کرد.
در این بازدید «مولودچاووش اوغلو» در جریان فعالیت‌ها و خدمات رسانی این بیمارستان به مردم زلزله زده منطقه آدیامان قرار گرفت و دکتر حبیب صدر رئیس‌اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این بیمارستان صحرایی ارائه کرد.
این بیمارستان ۵۰ تخت خوابه متشکل از بخش‌های اورژانس، بستری، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، اتاق عمل و... است و ۱۲ پزشک و ۶۳‌پرستار، کارکنان فوریت‌های پزشکی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی و پشتیبانی در این بیمارستان صحرایی مشغول فعالیت هستند.
وزیر خارجه ترکیه در جریان این بازدید از کمک‌های ایران به مردم زلزله زده ترکیه قدردانی کرد و برای دولت و ملت ایران آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.