kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۴۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۳
حجت‌الاسلام طائب:

باید از پدافند خارج شویم و به سوی آفند برویم

مشاور فرمانده کل سپاه در گفت‌وگویی اظهار داشت: در برخوردی که با سلبریتی‌ها شد تا حدودی اصول جنگ ترکیبی فعلی رعایت شد. یعنی موقعی که فرضا آن آقا آمد و گفت دختر اردبیلی را کشتند، زود نرفتند با روش امنیتی با آن برخورد کنند،چون در جنگ ترکیبی، او فالوور دارد، طرف مقابل می‌خواهد هیجان فالوور بیشتر شود و هیجان تبدیل به خشونت شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین طائب‌، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنانی به تبیین توطئه‌های دشمنان برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی و مقابله دستگاه امنیتی کشور با آنها به ویژه در جریان اغتشاشات امسال پرداخت.
طائب با بیان اینکه یک پایه همه جنگ‌های نرم و حتی جنگ ترکیبی و سخت، حوزه رسانه است، اظهار داشت: وظیفه‌ ما در رسانه تصویر‌سازی است. اینکه رسانه چگونه براساس ارزش‌های خودی، برای خودی و بیگانه تصویر درست کند. آنجایی که باید کار تحکیمی انجام دهد، تصویر متناسب با خودی درست کند، آنجا که می‌خواهد عملیات روانی آفندی کند، تصویر مناسب برای آن بسازد. آنجا که می‌خواهد پدافند کند تصویر مناسب با این حوزه بسازد. پس این‌گونه تصویر‌سازی، کار رسانه است.
وی افزود: ما احتیاج داریم در جنگ ترکیبی و در شبکه ادراکی‌ و شبکه رسانه‌ای‌مان بازنگری کنیم، ما یک زمانی می‌گفتیم وب 1 مطرح است. خب، وب 1 رفت و وب 2 آمد. ما باید ببینیم در 5 سال دیگر چه اتفاقی می‌افتد، خودمان را برای آن جنگ آماده کنیم. ما که نمی‌خواهیم شعار بدهیم. ما اعتقادمان بر این است که روزی می‌رسد که کل این کره زمین خاکی در اختیار اسلام قرار می‌گیرد. اگر به این اعتقاد داریم، باید با این افق برنامه‌ریزی کنیم. تحولمان را باید ایجاد کنیم. نگاهمان باید در تراز انقلاب اسلامی باشد. فقط شعار ندهیم.
آمریکایی‌ها اعتراف کرده‌اند
پنجره فرصت‌هایشان محدود است
مشاور فرمانده کل سپاه در تبیین علت دشمنی آمریکا با ایران اذعان داشت: انقلاب اسلامی زمانی که به پیروزی رسید، رقابت بین دو ابرقدرت شرق و غرب سر تسلط بیش‌تر بر جهان بود. می‌گفتند جهان دو بخش است؛ یا سلطه‌گر است یا سلطه‌پذیر. این دو قطب دنبال این بودند که سهم‌شان را از این جهان بیش‌تر کنند. انقلاب اسلامی بروز کرد. انقلاب اسلامی آمد و یک حرف جدید زد، گفت نه سلطه‌گر و نه سلطه‌پذیر. 12 سال این دو قطب علی‌رغم اینکه با هم رقابت می‌کردند، حریف ما شدند و مشترکا گفتند این قطب نباید شکل بگیرد تا اینکه یک قطب با فروپاشی روبه‌رو شد. امروز ما 32 سال است تقابلمان مستقیم با یک قطب است. وی با اشاره به سند امنیت ملی آمریکا در قرن بیست و یکم، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در قرن بیست و یکم می‌گویند سال 2025 خیلی مهم است. هر دولتی بر سر کار می‌آید؛ 2 بار سند امنیت ملی ارائه می‌کند؛ یکی زمانی که تحویل می‌گیرد سند می‌دهد، و یکی هم دو سال بعد. در سند دوم که بایدن دو ماه پیش منتشر کرد، می‌گوید ما اکنون در سال‌های اولیه یک دهه تعیین‌کننده برای آمریکا هستیم. یعنی می‌گوید بر اساس آنچه سند ملی که در سال 2000 منتشر شده می‌گوید، سال 2025 سرنوشت آمریکا و جهان مشخص می‌شود. سند امنیت ملی دموکرات و جمهوری‌خواه نمی‌شناسد، سند امنیت ملی مربوط به کل آمریکاست. الان می‌گویند سال 2030 سرنوشت آمریکا تعیین می‌شود،‌ بعد می‌گویند الان پنجره فرصت برای مقابله با تجهیزات مشترک محدود است، این هم چالش‌های ما است. آخر سند هم می‌گوید اگر با این چالش‌ها مبارزه کردیم، کردیم؛ اگر نکردیم پنجره فرصت‌ها روی آمریکا بسته می‌شود؛ یعنی بن‌بست.
طائب در تشریح این سند‌، اظهار داشت: بند 1 این سند درباره 3 تهدید بین‌المللی می‌گوید؛ تهدید اول چین است. تنها کشوری که در رهبری جهان با آمریکا رقابت می‌کند تا سال 2030، چین است. در سند 2020 می‌گفتند روسیه هم در این رقابت قرار دارد اما بعد از جنگ اوکراین تصورشان این است که اکنون فقط چین دارای چنین مزیتی است که می‌تواند وارد رقابت در رهبری جهان با آمریکا شود. در هر حال آمریکایی‌ها در این سند جدیدشان می‌گویند اولین تهدید ما چین است. دومین تهدید؛ را دو سال پیش می‌گفت دولت‌های خودکامه، الان می‌گوید تهدید دوم ما روسیه است. می‌گوید روسیه است که ظرفیت راه‌اندازی جنگ جهانی را دارد.
وی در ادامه گفت: حالا در اینجا، اسرائیل می‌گوید ایران تهدید اول من است. آمریکا هم این را تایید می‌کند، برای همین باید اول مسئله ایران را حل می‌کرد. برای همین سراغ ایران آمدند.
دشمن به دنبال ایجاد گسست اجتماعی است
مشاور فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که تفاوت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در تقابل با ایران چیست، خاطرنشان کرد: اشتراک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در این است که آنها معتقدند باید ایران را ضعیف کنند، اما یک فرقی هم با هم دارند و این‌طور نیست که بگوییم هیچ فرقی ندارند. نه! راهبردهای آنها فرق می‌کند. فرق‌شان در این است؛ هر دوی آنها به جنگ ترکیبی اعتقاد دارند، اما پایه جنگ ترکیبی جمهوری‌خواهان اگر سر کار بیایند، جنگ امنیتی است. از جنگ نرم و سخت هم استفاده می‌کنند. پایه جنگ دموکرات‌ها نرم است، اما از نیمه سخت و معتبر‌سازی سخت استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: الان که دموکرات‌ها سر کار هستند پایه جنگ‌شان، جنگ نرم است. حال می‌گویند ما باید هویت‌زدایی و هویت‌‌سازی کنیم. مراحل متعدد برای هویت‌زدایی دارند؛ شبهه‌افکنی از طریق طرح سؤال، تکرار سؤال، پاسخ سؤال ناقص و غلط، و به محاق بردن پاسخ واقعی. دوم؛ تردید،‌ تردید در صداقت، اعتماد، موفقیت، امید،‌ مقبولیت، مشروطیت، گام بعدی ایجاد بی‌تفاوتی در توده مردم و ترس در خواص. بحث بعدی ایجاد گسست اجتماعی، می‌گوید ما در این 44 سال گسست نسلی را کار کردیم، گسست قومی را کار کردیم، گسست مذهبی هم کار کردیم. امروز باید گسست اجتماعی کنیم.
فرمانده سابق اطلاعات سپاه با بیان اینکه گام بعدی دشمن، تولید نفرت، شکستن اقتدار امنیتی و ایجاد هرج و مرج اجتماعی است، اظهار داشت: [دشمن] فرآیندهایی هم برای هویت‌زایی دارد؛ ایجاد زیرساخت ارتباطی به منظور تعامل با آحاد جامعه، ‌توسعه اینترنت و شبکه‌های تلویزیونی، تبلیغ لذت‌گرایی و سبک زندگی غربی، در این لذت‌گرایی زندگی غربی می‌گوید یک جمعیت خشونت‌طلب باید خروجی‌ آن باشد. یک جمعیت آسیب‌زا بیرون بیاید. جمعیت آسیب‌زا کیست؟ می‌گوید در سبک زندگی غربی، شما می‌گویید من با شبکه قمار روبه‌رو هستم. با شبکه مشروبات الکلی، مواد مخدر، فروش سلاح، قمار، موسیقی زیرزمینی، همه شکل دسترسی‌ها وجود دارد، خب اینها موقعی که اتفاق می‌افتد،‌ این چالش را با چه کسی ایجاد می‌کند؟ چالش را با پلیس ایجاد می‌کند.
وی افزود: گام بعدی شبکه‌‌سازی است. در همه جا از جمله دانشجویی، مدارس و جاهای مختلف شبکه‌‌سازی می‌کنند. حتی در بین اراذل و اوباش، در بین اراذل و اوباش هم اسرائیلی‌ها، شبکه ساختند و هم آمریکایی‌ها. بعد تولید هیجان. جامعه را هیجانی کردن. در اردیبهشت امسال به یک تیم حدود 300 نفره تولید بازی‌های کامپیوتری برخورد کردیم. کدنویس بودند و کار کدنویسی می‌کردند و...، اما سه نفر از اینها به اسرائیل وصل بودند. ماموریت اینها در تولید بازی‌ها این بود که سه کار انجام بدهند: 1- تولید هیجان 2- خشونت 3- فحشا
حجت‌الاسلام طائب در بخش دیگری از سخنان خود به اغتشاشات امسال و مواضع برخی سلبریتی‌ها اشاره کرد و گفت: من معتقدم در برخوردی که با سلبریتی‌ها شد تا حدودی اصول جنگ ترکیبی فعلی رعایت شد. یعنی موقعی که فرضا آن آقا آمد و گفت دختر اردبیلی را کشتند، زود نرفتند با روش امنیتی با آن برخورد کنند، چرا؟ چون در جنگ ترکیبی، او فالوور دارد، طرف مقابل می‌خواهد هیجان فالوور بیشتر شود، هیجان تبدیل به خشونت شود، سیستم امنیتی اگر می‌خواهد با جنگ ترکیبی مقابله کند، باید تحملش را بالا ببرد که این فالوور هیجانی‌تر نشود و تبدیل به خشونت هم نشود. کاری که کردند، به نظرم عالی بود. این فرد را خواستند و گفتند برای ادعای خود سند اگر داری بده و...
 به گزارش فارس،مشاور فرمانده کل سپاه در پایان عملکرد نیروهای امنیتی در اغتشاشات امسال را عملکرد خوبی دانست و اظهار داشت: الحمدلله سیستم امنیتی و عمده جبهه انقلاب هوشمندانه عمل می‌کند و ان‌شاءالله آینده انقلاب اسلامی درخشان است و طراحی‌های دشمنان هم نقش بر آب خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: ما باید مشکلات را در داخل حل کنیم، ما باید زود از پدافند خارج شویم و برویم به سوی آفند. شما الان این وضعیتی که اسرائیل دارد را ببینید، افکار عمومی‌ ما وضع اسرائیل را نمی‌دانند، شما الان از یک جوان در دانشگاه بپرسید، اصلا از این قصه‌ها تصویری ندارد که سؤال برایش ایجاد شود و شما سؤالش را تکمیل کنید. ما نتوانسته‌ایم این را تبدیل به یک تصویر ذهنی کنیم که سؤال برایش به وجود بیاید. حتی در تصویر آمریکا در اذهان ایران هیچ بحثی نیست. برای همین ما باید بتوانیم به سرعت از پدافند خارج شویم و به سمت آفند برویم.