kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۹۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
وعده مسئولان

قیمت گوشت تا نیمه اسفندماه کاهش می‌یابد

قیمت گوشت قرمز در شرایطی از کیلویی 400 هزار تومان عبور کرده که مسئولان مربوط وعده داده‌اند تا نیمه اسفندماه، نرخ این کالای اساسی پایین می‌آید. 
 
 
 
 
 
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز گفت: افزایش کاذب قیمت گوشت گوسفندی ناشی از نوسان نرخ ارز، نوسان قیمتی برخی کالاها، تاخیر در حمل‌ونقل به‌دلیل شرایط آب و هوایی و سودجویی برخی دلال ایجاد شد که تقاضای پایین مصرف‌کنندگان را در پی داشت.
منصور پوریان مدعی شد: اکنون با عرضه مویرگی گوشت قرمز منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و گوشت گرم وارداتی، قیمت گوشت گوسفندی در برخی استان‌ها و مناطق تهران فروکش کرده است اما در برخی مناطق نیز همچنان با قیمت‌های بالا و غیرمنطقی عرضه 
می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده ادامه داد: از اواسط اسفندماه، دام‌های استان‌های جنوبی کشور به بازار عرضه می‌شود زیرا با گرم شدن هوا و خشکی شدن مراتع، نگهداری دام سخت می‌شود. طی سال‌های گذشته دامداران به‌دلیل بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و کمبود علوفه مرتعی، دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه می‌کردند اما امسال به‌دلیل بارش‌های مناسب در اکثر استان‌های کشور از جمله خوزستان، فارس، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان زایش‌ها نسبت به 10 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
عرضه گسترده دام از نیمه اسفند
پوریان افزود: امسال به‌دلیل وجود مراتع خوب، دامداران تلاش کردند تا دام‌هایشان به وزن مناسب برای عرضه به بازار برسد بنابراین پیش‌بینی می‌شود از اواخر اسفندماه امسال و اوایل فروردین‌ماه سال 1402 عرضه دام زنده به بازار به شکل گسترده‌ای انجام شود که باید برای این مهم برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد. امسال بودجه برای خرید تضمینی سال 1402 دام زنده مازاد در لایحه بودجه تعریف شده است که می‌تواند در خرید و ذخیره‌‌سازی انبوه گوشت قرمز موثر واقع شود.
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده درباره وضعیت جمعیت دامی کشور اظهار داشت: طبق آمارهای موجود جمعیت دام سبک بین 
65 تا 71 میلیون رأس، دام سنگین گوشتی حدود سه میلیون و 600 هزار‌، دام سنگین شیری یک میلیون
 و 300 هزار، گاومیش 73 هزار رأس و شتر
13 هزار نفر است که همه اینها گوشت قرمز محاسبه 
می‌شوند.
 بنابراین با توجه به بارش‌های مناسب، جمعیت دامی در همه موارد افزایش می‌یابد که در بازار گوشت قرمز اثرگذار است.
پوریان افزود: قیمت دام زنده سبک را براساس درجه‌بندی بین 90 تا 120 هزار تومان و دام سنگین درجه‌بندی بین 90 تا 105 هزار تومان است. بنابراین قیمت لاشه این محصول در بازار باید برای گوشت گوسفندی نر درجه یک 220 هزار تومان و گوشت گوساله 210 هزار تومان باشد. همچنین تکه‌های تفکیکی گوشت گوسفندی درجه یک 250 هزار تومان و گوساله نر درجه یک 220 هزار تومان باید به دست مصرف‌کنندگان برسد.
عرضه گوشت 232 هزار تومانی در تره‌بار
در همین حال، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران وعده داد عرضه گوشت گرم گوسفندی 232 هزار تومانی از 10 روز آینده دو برابر می‌شود و چند محموله گوشت دیگر وارد تهران می‌شود.
«ایوب فصاحت» خبر داد که گوشت گوسفندی گرم 232 هزار تومانی طی روزهای اخیر به‌صورت گسترده در 22 میدان میوه و تره‌بار شهرداری و در اقصی‌نقاط شهر تهران در حال عرضه است.
گفتنی است، عرضه گوشت گرم امروز و روزهای آینده هم در میادین میوه و تره‌بار ادامه دارد. طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه یک میلیون و 200 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود. بررسی‌ها نشان داد که اکنون قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی تنظیم بازاری منجمد بین
150 تا 160 هزار تومان، گوشت گوسفندی قلوه‌گاه
153 هزار تومان، سردست 167 هزار تومان و ران 177 هزار تومان است.
همچنین در بازار خرده‌فروشی قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی به‌طور میانگین بین 340 تا
365 هزار تومان، گوساله 310 هزار تومان، ران
410 هزار تومان، سردست 365 هزار تومان، راسته 398 هزار تومان و جگر دستی 450 هزار تومان عرضه می‌شود که این رقم در نقاط مختلف شهرها اندکی
متفاوت است.
قیمت گوشت قرمز در شرایطی از کیلویی
400 هزار تومان عبور کرده که مسئولان مربوطه وعده داده‌اند که تا نیمه اسفندماه، نرخ این کالای اساسی پایین می‌آید. این وعده‌ها در حالی است که در برخی نقاط شهر تهران قیمت گوشت قرمز به مرز کیلویی 500 هزار تومان هم رسیده 
است. 
در ماه‌های اخیر این چندمین‌بار است که گوشت قرمز و برخی محصولات کشاورزی همچون پیاز به شدت گران می‌شود و کاهش قیمت هم رخ نمی‌دهد. پیش از این رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم گفته بود که احتمال ریزش قیمت گوشت تا 150 هزار تومان در هر کیلوگرم وجود دارد.