kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۲۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۷
با التهاب‌آفرینی برخی کانال‌های تلگرامی تکرار شد

افزایش قیمت سکه و ارز در روزهای تعطیل!

 
 
 
قیمت ارز و سکه در حالی که بازارها طی روزهای اخیر تعطیل بود بازهم دچار التهاب شد که برخی کانال‌های تلگرامی در آن نقش داشتند اما ظاهرا بعضی سیاست‌های بانک مرکزی هم در این التهابات بی‌تاثیر نبوده است.
در دو سه روز اخیر که کشور با تعطیلات رسمی همراه بود قیمت سکه از نیمه 27 میلیون تومان عبور کرد و نرخ دلارهم به بیش از سقف پایانی هفته گذشته‌اش رسید.
درباره این نوسانات نکات مختلفی مطرح است از جمله اینکه در حالی که بازارها طی روزهای اخیر تعطیل بود برخی کانال‌های تلگرامی مدام نرخ ارز و سکه اعلام می‌کردند و به افزایش قیمت دامن می‌زدند البته به نوشته خبرگزاری فارس بعضی سیاست‌های بانک مرکزی هم به التهابات دامن زده است. 
به طور مثال، بانک مرکزی اعلام کرده صرافی‌ها می‌توانند 
تا 30 هزار دلار به هر نفر عرضه کنند حال آنکه صرافی‌ها می‌گویند توان پرداخت بیش از 10 هزار دلار ندارند و مجبورند کسری خود را از بازار آزاد تهیه کنند.
همین مسئله نیز سبب شده بسیاری از صرافی‌ها از انجام معامله خودداری کرده و تقاضا در بازار نیز افزایش پیدا کند، صرافان می‌گویند متاسفانه ایجاد محدودیت توسط بازارساز، موجب شده تا بخشی از بازار ارز با افزایش تقاضا مواجه شود.
محدودیت‌های صرافان 
از سوی دیگر یک کارشناس بازار ارز به فارس گفت: پیش از تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی، صرافی‌ها می‌توانستند به‌راحتی از بازار متشکل ارزی خریداری کنند اما در مدیریت جدید این فرآیند با موانع مواجه شده است. پیش از این بسیاری از صرافی‌ها ارز صادراتی را از صادرکنندگان خریداری می‌کردند و در بازار می‌فروختند. این مسئله نیز دیگر ادامه پیدا نکرده است.
حسن ضیایی با اشاره به حداقل سفارش 30 هزار دلاری برای صرافی‌ها در سامانه جدید صرافی ملی، تاکید کرد: تعیین کف
30 هزار دلار‌ در حالی انجام شده که برخی صرافی‌ها در روز تنها
10 هزار دلار معامله ارز دارند و با این روش دیگر سفارشی را ثبت نمی‌کنند. وی با بیان اینکه سفارش‌های گذاشته شده در سامانه نیز با تاخیر و با استفاده از روش حراج هلندی تایید می‌شود، افزود: صرافی‌هایی که سفارش می‌گذارند نمی‌توانند قیمت را ببینند و سفارش‌ها به صورت دستی تایید می‌شود.
ضیایی با تاکید بر اینکه در صورت درخواست باز، دیگر ارزی به صرافی اختصاص داده نمی‌شود، تصریح کرد: صراف می‌تواند حداقل
30 هزار دلار و حداکثر 100 هزار دلار در سامانه سفارش بگذارد و ساعت 12 شب امکان ثبت درخواست بسته خواهد شد، یعنی صرافی‌ها دیگر نمی‌توانند در روز بیش از یک بار ارز خریداری کنند.
او افزود: از سوی دیگر حضور دلالان در بازار ارز و خرید و فروش کارت ملی، سبب شده است تقاضای کاذب در بازار ایجاد شود و این به دلیل اختلاف نرخ است. 
به نظر بسیاری از کارشناسان، تغییرات متعدد در تصمیم‌گیری ارزی، بازار را نسبت به تصمیمات بی‌اعتماد می‌کند.
از سوی دیگر گفته می‌شود بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، عرضه ارز نیمایی را فقط مختص صرافی‌های بانکی اعلام کرده است و دیگر سایر صرافی‌ها نمی‌توانند ارز نیمایی خریداری کنند؛ به نظر می‌رسد این قاعده‌ جدید محدودیت‌هایی در بازار حواله ارز ایجاد کرده است.
‌مداخله بانک مرکزی
البته بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز راه‌اندازی بازار مبادله طلا و ارز را در برنامه دارد که به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی اواخر همین هفته افتتاح می‌شود. تامین عمده نیازهای ارزی خرد در قالب معاملات نقد و حواله و کاهش نقش بازار غیررسمی با توسعه این بازار از اهداف اصلی تاسیس این بازار است.
یک کارشناس امور بانکی دراین‌باره به خبرگزاری صداوسیما گفت: یکی از مشکلات جدی که در سال‌های اخیر در حوزه ارز دیده شده موضوع قیمت‌‌سازی‌های غیرواقعی و کاذب در این بازار است که این اتفاق به سبب وجود برخی از خلأ‌ها رخ داده است.
اصغر بالسینی افزود: قیمت‌های آزاد ارز مبتنی بر تحویل اسکناس آنی و لحظه‌ای، غیر‌واقعی قیمت‌گذاری می‌شود. در چنین شرایطی یکی از اقدامات کلیدی که بانک مرکزی در دوره ریاست‌ فرزین انجام داده است به رسمیت شناختن این بازار بود؛ یعنی بانک مرکزی پذیرفت‌ که در چنین بازاری قیمت‌گذاری انجام می‌شود. بنابر‌این وظیفه و هدف خود را مداخله در این بازار قرار داده است تا بتواند از طریق مداخله در همین بازار جزئی و غیر رسمی نرخ‌های کاذب را از بین ببرد.
وی ادامه داد: اکنون سامانه بازار متشکل معاملات ارز ایران را بانک مرکزی مدیریت می‌کند که در این سامانه افراد به عنوان یک مشتری ارز می‌توانند به صورت برخط و لحظه‌ای قیمت ارز را مشاهده کنند؛ یعنی همان‌طور که در بازار غیررسمی دلال‌ها قیمت‌ها را از طریق کانال‌های تلگرامی اطلاع‌رسانی می‌کنند به موازات آن بانک مرکزی از طریق بازار متشکل معاملات ارز قیمت‌های تابلوی صرافی‌ها را به شکل لحظه‌ای نمایش می‌دهد.
وی ادامه داد: این حرکت اطلاع‌رسانی لحظه‌ای نرخ ارز، خود یک نوع مداخله در بازار غیر رسمی ارز است برای اینکه نشان داده می‌شود که این قیمت نرخ واقعی ارز است نه آن عددی که در کانال‌های تلگرامی یا بازار‌های هدفمند اعلام می‌شود. نکته دیگر کنترل انتظار تورمی است که عاملی برای افزایش نرخ ارز بوده که بانک مرکزی در حال مدیریت این بحث هم است و برای آن برنامه دارد.