kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۰۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹
به بهانه انتشار کتاب «تولید اقتدارآفرین»

سلاحی شکست‌ناپذیر برای مقابله با دشـمن

 
 
 
«کامران پورعباس» پژوهشگر حوزه ولایت‌فقیه و شهدا است که معتقد به مظلومیت کارکرد و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و ضرورت کار عمیق و مطالعه و پژوهش‌های عمقی در این زمینه است و در سال‌های گذشته 10 کتاب از وی توسط مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت در مورد کارکرد و رهنمودهای ولایت‌فقیه در عرصه‌های مختلف منتشر شده است.
امسال کتابی جدید از این نویسنده و پژوهشگر با عنوان «تولید اقتدارآفرین» به همت مجموعه شناخت رهبری و از جانب نشر پرناک منتشره شده که در ابتدای آن مستقیم بر مقوله مظلومیت و در عین حال اقتدارِ کارکرد و دیدگاههای رهبر انقلاب تأکید و مستندات گسترده‌ای برای این بحث ذکر شده است و سپس پرده دیگری از این مظلومیت که در عرصه تولید و اقتصاد است، به صورت مصداقی و با ذکر جزئیات بسیار مفصل و گسترده تشریح و تبیین و کارکرد و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری در عرصه تولید بررسی شده است.  
در گفتار اول کتاب با عنوان «مظلومیت دیدگاه‌ها و کارکرد رهبری» آمده است:
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید 
حاج‌ قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه کم‌نظیرشان که به حق آیینه‌تمام‌نمای ولایت‌مداری و دعوت به پیروی از ولایت‌فقیه است، در مورد مظلومیت رهبری مرقوم داشتند:
«خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از 
عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنه‌ای عزیز- که جانم فدای جان او باد- قرار دادی.»
و در انتهای وصیت‌نامه خاطرنشان نمودند:
«من حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را خیلی مظلوم و تنها می‌بینم....»
سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان معتقد است:
«حقیقت آن است که ما در برابر شخصیّتی عظیم و استثنائی هستیم. ولی می‌بینیم بسیاری در این امّت از ایشان چیز زیادی نمی‌دانند و احساس می‌کنیم که این امام و این رهبر چه قدر در امّت خویش و حتّی، با پوزش از برادران ایرانی، در ایران مظلوم و تنها است؛ حتّی در جنبه‌ آشکار و روشن شخصیّتش یعنی جنبه‌ رهبری و سیاسی که در قالب رهبری بیست و دو ساله‌
 امّت تجلّی یافته. شما در حقیقت در برابر شخصیّتی قرار دارید که، به معنای واقعی کلمه، دشمنان وی را محاصره کرده‌اند و دوستان حقّش را ادا نمی‌کنند. دشمنان محاصره‌اش کرده‌اند و مانع رسیدن حقیقت و نور وی به جهان و امّت می‌شوند، دوستان هم که حقّش را ادا نمی‌کنند.مسئولیّت ماست که این امام عظیم را به امّت بشناسانیم تا از برکات وجود این‌چنین رهبر، فقیه و متفکّری بهره‌مند شود. متفکّری که به خیر امروز و فردا و دنیا و آخرت امّت می‌اندیشد. کسی که در تمام سطوح با چالش‌هایی پنجه در پنجه می‌اندازد که در هیچ یک از دهه‌ها و قرون اخیر سابقه نداشته.»
اقتدار در عین مظلومیت 
این مظلومیت در حالی است که دوست و دشمن و جهان و جهانیان به عظمت شخصیت و دیدگاه‌ها و رهبریِ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گویا و معترفند و مکرر در مکرر در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.
در کتاب تولید اقتدارآفرین گزیده‌ای از اظهارنظرهایی از این شخصیت‌ها و رسانه‌ها در زمینه عظمت رهبریِ امام خامنه‌ای نقل شده است:
در نامه امام خمينی خطاب به حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در دی ماه 1366 آمده است:«اين‌جانب كه از سال‌هاى قبل از انقلاب با جنابعالى ارتباط نزديك داشته‏ام و همان ارتباط بحمداللَّه تعالى تاكنون باقى است، جنابعالى را يكى از بازوهاى تواناى جمهورى اسلامى مى‏دانم و شما را چون برادرى كه آشنا به مسائل فقهى و متعهد به آن هستيد و از مبانى فقهى مربوط به ولايت مطلقه فقيه جداً جانبدارى مى‏كنيد، مى‏دانم و در بين دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستيد كه چون خورشيد، روشنى مى‏دهيد.»
تیتزیانا چاواردینی خبرنگار و انسان‌شناس و فرهنگ‌شناس ایتالیایی، گفت: «به نظر من، رهبر ایران، رهبری بسیار بزرگ و قدرتمند است.»
روزنامۀ آمريكايي وال‌استريت‌ژورنال در بخش پاياني یکی از گزارش‌هایش با اذعان به اقتدار كشورمان تحت تدابير خردمندانۀ رهبر معظم انقلاب، مي‌افزايد: «آيت الله خامنه‌اي قدرت‌مندترين رهبر مذهبي، سياسي و نظامي ايران هستند. ايشان با تدابيري كه اتخاذ نموده‌اند نقشه‌هاي دولت اوباما در زمينۀ سياست خارجي را نقش برآب كرده‌اند.»
نتانیاهو نخست‌‌وزیر سابق و ملعونِ رژیم ‌اشغالگر قدس اعتراف کرد: آقای خامنه‌‌ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش را به لرزه‌ انداخته و ملت‌ها را به سوی خود جلب کرده است. دوستان هوشیار ما می‌دانند که خیلی وقت است رهبر ایران، رهبر منطقه و مسلمین جهان است.
کاندولیزا رایس وزیرسابق امور خارجۀ آمریکا و مشاور ارشد جورج بوش پسر اذعان داشته: رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها، با صرف بیشترین بودجه‌ها، در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یکساعته خنثی کند.
اِشراف بی‌نظیر
در کتاب «تولید اقتدارآفرین» پرده‌ای دیگر از اِشراف بی‌نظیر رهبری انقلاب، بررسی و تبیین شده است. مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای مکرر در مکرر بر اهمیت اقتصاد و ضرورت تقویت تولید ملی تأکید و تصریح نموده‌اند.
سالهاست رهبر انقلاب بر اقتصاد مقاومتی تأکید ویژه دارند و تولید ملی را فریاد می‌زنند و سالها را با محوریت حمایت از تولید نامگذاری می‌نمایند.
رهبر انقلاب سال‌هاست هر آنچه در زمینه پشتیبانی از تولید نیاز است تشریح و موانع کار را نیز مصداقی در سطحی گسترده افشا نموده‌اند، به طوری‌که از مجموعه این رهنمودها می‌توان با تعبیر دایره المعارف جامع و کامل تولید ملی یاد کرد و در کتاب تولید اقتدارآفرین برای نخستین‌بار به صورت جامع و مدون منتشر شده است. 
آیت‌الله خامنه‌ای مبدع و مبتکر اقتصاد مقاومتی هستند.اصطلاح اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر توسط مقام معظّم رهبری مطرح و سپس به مفهوم رایج در عرصه اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی تبدیل شد.
پيش از تصریح رهبر انقلاب، در دايره المعارف واژگان اقتصادي، به منظور حمايت از اقتصاد و توليد ملي از واژهProtectionism يا «اقتصاد حمايتي» استفاده مي‌شد. اما براي نخستين‌بار رهبر انقلاب، كليد واژه «اقتصاد مقاومتي» را مطرح ساختند كه بسيار فراتر از «اقتصاد حمايتي» و دربرگيرنده ابعاد جديدي از اقتصاد ملي با توجه به تحولات جديد بين‌المللي است. به بيان ديگر، معظم‌له با توجه به برخي تحولات جديد در حوزه بين‌الملل، لزوم تغيير بنيادين نظام اقتصادي كشور را از «مقاومت اقتصادي» به «اقتصاد مقاومتي» خواستار شده‌اند كه بيانگر اِشراف كامل ايشان به مسائل بنيادين است.
رهبر انقلاب نخستین‌بار درديدار جمعي از كارآفرينان سراسر كشور در شهریورماه 1389 واژۀ «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردند. از آن تاریخ به بعد رهبر انقلاب مکرراً بر ضرورت گرایش به اقتصاد مقاومتی تأکید نموده‌اند. 
رهبر انقلاب بارها اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی را گوشزد نموده‌اند. ایشان اقتصاد مقاومتی را اقتضای استقلال و عزت کشور، راهکار مقابله با مشکلات متعدد اقتصادی، راهکار استحکام‌بخشی به بنای داخلی در برابر فشارهای دشمن و مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر بحران‌های اقتصادی جهانی و یک الگوی علمیِ متناسب با نیازهای کشور دانسته‌اند.
تولید ملی
پشتوانه استقلال و سلاح مقابله با دشمن
در گفتاری با عنوان «اهمیت و فواید تولید ملی» در این کتاب می‌خوانیم:
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مکرراً اهمیت و جایگاه تولید ملی را خاطرنشان و به حمایت و تقویت و پشتیبانی از تواید ملی و کالای ایرانی امر نموده‌اند.ایشان تولید ملی را نقطه‌ اولویّت‌‌دار و کلیدی و جزو مسائل اولویّت‌دار و درجه‌ اوّل نظام دانسته و بر برخورداری توليد از اهميت درجه‌ اول تأکید نموده‌اند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تولید را اساس اقتصاد و مادر عمده‌ترین مسائل اقتصادی کشور، رونق تولید را جزو مسائل اصلی اقتصاد و تولید داخلی را ستون فقرات اقتصاد مقاومتی و تکیه بر تولید داخلی را لُبّ و محور اقتصاد مقاومتی دانسته‌اند. از همه اینها بالاتر، رهبر انقلاب سرمايه‏گذارى در توليد را نوعی عبادت و ثواب برشمرده و همچنین معتقدند:
«بنده برای تولید داخلی حقّ زیادی را قائلم. تولید داخلی بایستی به‌عنوان یک چیز مقدّس شمرده بشود.»1395/2/8
پاسخ به یک شبهه مهم
یک شبهه مهم وجود دارد که تا به حال به شکل‌های مختلفی در عرصه‌های اقتصادی از جمله تولید مطرح شده و رهبری نیز بارها با بیان‌های مختلف و مصادیق غیرقابل انکار پاسخ داده‌اند و آن وجود تحریم‌ها به‌عنوان مانعی در برابر ظرفیت‌ها است.
رهبر انقلاب در این باره می‌فرمایند:
«ممکن است بعضی بگویند این مسئله‌ تولید که شما تکرار می‌کنید و ما همیشه مرتّباً تکیه می‌کنیم روی مسئله‌ تولید، هم در اظهارات عمومی، هم در جلسات با مسئولان، لوازمی دارد؛ با وضع کنونی که تحریم هست و فشارهای بین‌المللی هست، رونق تولید و تقویت تولید تحقّق پیدا نخواهد کرد. بنده انکار نمی‌کنم که این تحریم‌های ظالمانه‌ای که دشمنان ملّت ایران و دشمنان انقلاب بر ملّت ایران تحمیل کرده‌اند تأثیر دارد؛ بلاشک بی‌تأثیر نیست، منتها این را من انکار می‌کنم که این تحریم‌ها بتواند جلوی یک تلاش عمومی سازمان‌یافته‌ برنامه‌ریزی‌شده برای رونق تولید را بگیرد؛ این را من قبول ندارم.بنده نگاه می‌کنم به سطح کشور، می‌بینم در بخش‌های مختلفی که اتّفاقاً در بعضی از این بخش‌ها فشار دشمنان و تحریم و امثال ذلک شدیدتر هم بوده است، به‌خاطر همّت مسئولان و کارگران و جوانان علاقه‌مند، تولید پیش رفته است. این را من دارم مشاهده می‌کنم و می‌بینم؛ جلوی چشم همه است. فرض بفرمایید در زمینه‌ صنایع نظامی؛ شما امروز را مقایسه کنید با پانزده سال قبل یا بیست سال قبل یا حتّی ده سال قبل، می‌بینید ما پیشرفت‌های شگرفی داشتیم؛ پیشرفت‌های عجیب و غریبی داشتیم در زمینه‌ تولید نظامی. این در حالی است که تحریم‌های دشمنان درخصوص مسائل نظامی شدیدتر است؛ مالِ امسال و پارسال هم نیست؛ از خیلی قبل‌ها چنین تحریم‌هایی- با فشار زیاد- وجود داشته است امّا ما پیشرفت کردیم. یا در زمینه‌ علوم زیستی، زیست فنّاوری، ما پیشرفتهای زیادی کردیم؛ درحالی‌که همان محدودیّتها، همان تحریم‌ها وجود داشته است. حتّی در بعضی از دانشگاه‌های معروف دنیا به دانشجوی ایرانی اجازه نمی‌دادند که در این رشته‌ها درس بخواند، تحقیق کند، پیشرفت کند، در عین‌حال کشور در این علوم پیشرفت‌های بسیار برجسته و نمایانی کرده است که این را همه مشاهده می‌کنند. کسانی که اهل اطّلاعند و مایلند اطّلاع داشته باشند، چیزهای محرمانه‌ای نیست؛ اینها را می‌توانند اطّلاع پیدا کنند. یا در بعضی از علوم نو مثل فنّاوری نانو- که اینها جزو فنّاوری‌های جدید دنیا است- هیچ‌کس در دنیا به ما در این زمینه‌ها کمک نمی‌کند و کمک نکرده است، بعد از این هم کمک نخواهند کرد ما جلو هستیم؛ عناصر ما، جوان‌های ما، محقّقین ما، دانشمندان ما در این زمینه‌ها دارند کار می‌کنند، تلاش می‌کنند، پیشرفت‌های چشمگیری پیدا کرده‌اند.... امروز ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان [نسبت‌] به ده‌سال پیش و پانزده‌سال پیش خیلی پیشرفت کرده‌ایم؛ اینها همه در حال تحریم اتّفاق افتاده است....بنابراین بنده تکیه‌ای که روی مسئله تولید می‌کنم، نبایستی پاسخ داده بشود که تولید در شرایط تحریمِ سفت و سخت ممکن نیست؛ نه، ممکن است. هرکاری که شما تصمیم بگیرید انجام بدهید، همّت کنید، نیروهایتان را بیاورید در صحنه، از خدای متعال هم کمک بخواهید، هدایت بخواهید، شدنی است؛ این را ما امتحان کردیم.» ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
همان‌گونه که ملاحظه می‌گردد، پیشرفت‌های خارق‌العاده در بخش هوافضا در اوج تحریم‌ها، بسیار مورد اشاره رهبری هستند. 
حال ببینیم راز و رموز موفقیت در صنایعی مانند موشک و ماهواره که ما در رتبه اول منطقه و جزء ده کشور اول جهان هستیم، چیست؟
مؤلفه‌های موفقیت در نیروی هوافضای سپاه 
رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در 1393/2/30دست‌نوشته‌ای مرقوم داشتند. در این دست‌نوشته بر وجود توکل، اعتماد به نفس، جرأت‌اندیشیدن، اقدام، عناصر مؤمن و کارآمد در این نیرو تصریح فرمودند.
پرسشی مهم در زمینه چرایی عدم پیشرفت برخی بخش‌ها متناسب با پیشرفت‌های حیرت‌انگیز نظامی در عرصه علمی و فناوری مطرح است، مبنی بر اینکه:
«در سال‌های اخیر در صنعت نظامی در حوزه‌های مختلف دریایی و زمینی و هوایی پیشرفت‌های خیلی زیادی کردیم. اما متأسفانه در بخشی از صنایع دیگر مثلاً خودرو‌سازی یا امثالهم هنوز نتوانستیم پیشرفت چندانی داشته باشیم. تفاوت بین اینکه ما در حوزه‌ نظامی توانستیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم با سایر بخشهای صنعت چیست؟»
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده‌ نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این پرسش اساسی می‌گوید:«بنده برداشتم این است آن کسی که باید نسخه صادر کند و راه را مشخص کند، کار را انجام داده‌ است. اینکه در بخش نظامی اجرا شده و در بخش‌های دیگر نشده است، این به‌خاطر مشکلاتی است که ما در بخش دولتی داریم. ما در مجموعه‌ نظامی، نمی‌خواهم بگویم خیلی دقیق همه‌ فرامین را درست عمل کردیم. ولی می‌گویم تلاش کرده‌ایم که درست عمل کنیم. در هر جایی که ما مدیر جهادی داشتیم، نگاه اعتقادی و مبتنی بر توانمندی داخلی داشتیم موفق ‌شده‌ایم. چه در بخش نظامی چه در سایر جاها.»
مطابق این صحبت‌ها، غفلت از اجرای فرامین رهبری، مدیریت جهادی و نگاه اعتقادی و مبتنی بر توانمندی داخلی حلقه‌های مفقوده در بخش‌هایی هستند که کشور پیشرفت مناسب نداشته است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه امروز در حوزه موشکی، پدافند، پهپاد، جنگ الکترونیک و... در تراز جهانی مطرحیم، عنوان کرد: مثلا در حوزه اقتصادی اگر هدفگذاری برای اهداف منطقه‌ای است، در حوزه نظامی اصلا بحث منطقه‌ای مطرح نیست. مثلا اگر در دنیا 20 کشور رادارهای خوب و کیفی می‌سازند، ما حتما یکی از آنهاییم. در حوزه پهپادی ما حتما جزو 5 کشور اول دنیا هستیم.
معجزه جوانان مؤمن انقلابی
در بخش ماهواره نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ساخت و پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور جهان را مبهوت کرد و هنوز هم که هنوز است رسانه‌های جهان به عظمت ماهواره فوق‌پیشرفته سپاه اذعان دارند و همه روزه خبر و اظهارنظری در این زمینه منتشر می‌کنند.  
سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه سازندگان این ماهواره عظیم را چنین معرفی می‌کند: تقریباً تمام تیم‌های طراح، سازنده و کنترل‌کننده ماهواره بر و ماهواره از جوانان این کشور هستند. قاطعانه اعلام می‌کنم که ۹۰ درصد این عزیزان زیر ۳۰ سال سن دارند و همه متخصصینی که نقش مستقیم در پروژه دارند بلااستثناء در دانشگاه‌های داخل کشور تحصیل کرده‌اند. ذهن و قلب این عزیزان سرشار از انگیزه‌های جهادی است و تمام اتاق‌ها و آزمایشگاه و کارگاه‌های آنها با عکس‌های بزرگ و کوچک شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج حسن تهرانی مقدم مزین شده و این دو شهید بزرگوار عملا به سراج منیر جهادگران عرصه هوافضا تبدیل شده‌اند. پرتابی که انجام شد هم محل پرتاب و هم تیم پرتاب ادامه تیمی هستند که با سردار تهرانی مقدم کار می‌کردند. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بر استفاده از مدیریت جهادی و جوانان مؤمن انقلابی در بخشهای مدیریتی و اقتصادی اصرار ورزیده‌اند. هر جا به این فرمول و نسخه طلایی و موفقیت‌آمیز و افتخارآفرین عمل شده است پیشرفت‌های شگفت‌انگیز حاصل گردیده است که موفقیت‌های نظامی و هسته‌ای گواه روشنی بر این واقعیت هستند.