kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳
با هدف شفافیت و افزایش کارایی

سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت رونمایی شد

سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت با هدف افزایش کارایی این دارایی‌ها رونمایی شد.

دیروز یکشنبه از سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت به آدرس WWW.PGA.IPO.IR با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد.
قرار است در این سامانه تمام اطلاعات، تحلیل‌ها، فرآیندها و... ارائه شود و به تدریج با افزایش مصوبات، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گیرد.
در پشتیبانی این سایت موارد مربوط به روش‌های مولد‌سازی و شناسایی اموال در اتصال سامانه با سادا (سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی) تقویت خواهد شد. هم‌اکنون در این سامانه تمام اطلاعات، تحلیل‌ها، فرآیندها و... قابل مشاهده است و به تدریج با افزایش مصوبات، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
به گزارش فارس، مهدی طریحی که مسئولیت طراحی و اجرای این سامانه را برعهده ‌دارد، در این‌باره گفت: در این سامانه اسامی اعضای هیئت هفت‌نفره مولد‌سازی دارایی‌ ذکر شده است. در جلسه دوم این هیئت 470 دارایی غیرمنقول و در جلسه بعدی 520 دارایی غیرمنقول دولت شناسایی شده است. به گفته وی؛ دارایی‌های غیرمولد دولت با مصوبه شورای عالی هماهنگی سران سه قوه مولد‌سازی و یا واگذار می‌شود. در مرحله اول وزارت جهاد کشاورزی و وزارت آموزش و پرورش دارایی‌های مولد و غیرمولد خود را اعلام کرده‌اند.
هدف‌گذاری 100 هزار میلیاردی قابل تحقق است
همچنین وزیر اقتصاد در نشست رونمایی از سامانه مولد‌سازی گفت: مسئله مولد‌سازی دارایی‌های دولت به‌عنوان یکی از راهبردهای اصلی در دو سال آتی در دستورکار است. این راهبرد بن‌بست‌شکن سرعت پیشروی پروژه‌ای عمرانی را متحول خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، احسان خاندوزی افزود، دارایی‌های مازاد مجموعه‌های دولت گرفتاری‌های زیادی ایجاد کرده بود.
حالا از طریق مصوبه سران قوا مسئله تبدیل اموال مازاد به اموال مولد به سرعت دنبال می‌شود. وزیر اقتصاد در‌باره اعداد بزرگ درآمدی در لایحه بودجه سال آینده از محل مولد‌سازی دارایی‌های دولت، گفت: نه‌تنها این اعداد صوری نیست، بلکه دولت به‌دنبال آن است که عدد نزدیک به
100 هزار میلیار تومان مندرج در لایحه بودجه 1402 محقق شود.
البته در سال‌های قبل هم در احکام بودجه درآمدهایی برای واگذاری اموال دولت وجود داشت که در عمل یک‌دهم و یا حتی یک‌صدم آن هم محقق نمی‌شد و اگر قرار باشد در مسیر سال‌های قبل باشیم به هدف خود نمی‌رسیم، اما با جلسه هماهنگی سران سه قوه مولد‌سازی انجام خواهد شد.
ارائه گزارش اوایل سال آینده
خاندوزی تاکید کرد، مسیر ناامید‌کننده سنوات قبل، از طریق شفافیت قابل تغییر است. رونمایی از سایت مولد‌سازی نیز در همین راستا انجام شد. تمام متخصصان و عموم مردم می‌توانند با حداکثر شفافیت شریک دولت در پیاده کردن گام تحولی در پیش برد پروژه‌های نیمه‌تمام موجود باشند. بهار سال آتی، بهار جان‌بخشی به طرح‌های نیمه‌تمام دولت است. وی همچنین وعده داد که اوایل سال آتی گزارش امیدبخشی از عملکرد طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌های مختلف ارائه خواهد شد.
پیش‌بینی کاهش قیمت ملک
وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی در مورد احتمال افزایش قیمت‌ها پس از عرضه املاک دولت گفت: عرضه اموال دولت امکان افزایش عرضه را فراهم خواهد کرد و این پیش‌بینی وجود دارد تا شاهد تعدیل قیمت در این حوزه باشیم. اگر دستگاه‌ها بفهمند که دارایی‌ها آنها مولد‌سازی خواهد شد، روحیه تولید در آنها تقویت می‌شود.
ابهام درباره سوداگری دولت
خاندوزی در پاسخ به سؤالی در مورد تضاد مالیات بر عایدی سرمایه با بحث مولد‌سازی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه ابزاری است که سفته‌بازی را پرهزینه می‌کند. اکثر کشورهایی که نظام مترقی اقتصادی دارند، جلوی سفته‌بازی در دارایی‌های غیرمولد را گرفته‌اند. در مولد‌سازی با شرط تولید دارایی‌ها واگذار می‌شود. در نتیجه با هرگونه دلالی موافق نخواهیم بود. سرمایه‌گذارانی وجود دارند تا در بسیاری اموال غیرمولد کار تولید را انجام دهند.
مولد‌سازی شامل همه اراضی دولت خواهد شد
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی هم در این مراسم در پاسخ به پرسشی در مورد صحبت‌های استاندار تهران درباره فضای اداری گفت: مولد‌سازی همه اراضی و دارایی‌های دولت را شامل می‌شود و فضای اداری بخشی از آن است. در این حوزه نیز قطعا می‌توان به بهره‌وری بهتر رسید. موردی که استاندار تهران به آن اشاره کردند مربوط به همان حوزه اداری است. وی افزود: اصل اساسی در تعامل بین مجری و دستگاه‌ها تفاهم برای استفاده بهتر از دارایی‌ها است که یک بازی برد برد برای دستگاه است. اگر مقاومتی انجام شود ضمانت اجرایی لازم در مصوبه در نظر گرفته شده است و هیئت مولد‌سازی در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.
حذف برخی پروژه‌های عمرانی ناموجه
رئیس سازمان خصوصی‌‌سازی درباره پروژه‌های تعیین شده برای تکمیل در راستای مولد‌سازی گفت: در لایحه بودجه حدود 320 هزار میلیارد تومان برای دارایی‌های تملک سرمایه‌ای در نظر گرفته شده است. 108 هزار میلیارد تومان نیز برای فروش اموال در نظر گرفته شده است.
مولد‌سازی حلقه وصل این تامین منابع است. یعنی به میزانی که این بخش مولد‌سازی می‌شود برای پروازهای عمرانی، برای آن 320 همت پروژه‌های عمرانی بودجه تامین می‌شود. قربانزاده بیان کرد: در برخی موارد شاهد پروژهای عمرانی بدون توجیح آغاز شده است که هیئت این امکان را پیدا کرده تا برخی از این پروژه‌ها را حذف کند.