kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۵۵
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد

پرواز اولین هواپیمای ساخت ایران تا پایان سال جاری

رئیس ‌سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فاز اول ساخت و بهره‌برداری پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز آن را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا،  محمد محمدی‌بخش در شبکه خبر با اشاره به ابلاغ رئیس‌جمهور درباره صنعت هوانوردی، اظهار داشت: برای صنعت هوانوردی یک ابلاغ هشت ماده‌ای است که در بند اول بحث توسعه ناوگان هوایی کشور از طریق تعمیر هواپیماهای زمین‌گیر و نیز خرید هواپیماهای دست‌ دوم بود که توسط شرکت‌های مختلف درحال انجام است.
وی افزود: بخش سوم آن بحث ساخت هواپیما است که دستور رهبر معظم انقلاب بوده و با پیگیری‌هایی که رئیس‌جمهور محترم انجام داده‌اند این کارگروه شکل گرفته و وزارت دفاع متولی آن شده است. در این راستا، سازمان هواپیمایی کشور به‌عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی ورود پیدا کرده و الحمدلله فاز اول ساخت پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده است و آخر امسال اولین پرواز آن را خواهیم داشت.
شکل‌گیری صنعت هواپیما‌سازی
در ایران
رئیس ‌سازمان هواپیمایی ادامه داد:  طراحی‌های مفهومی و طراحی‌های اولیه سازه‌ها انجام شده است و ما اساسا دارای یک کارخانه هواپیما‌سازی هستیم. این مهم‌ترین موضوعی است که در دو دهه گذشته شکل گرفته است. زیرساخت‌های بسیار خوبی وجود دارد و شرکت‌هایی که به‌صورت دانش‌بنیان کار می‌کنند شناسایی شده‌اند که شرکت‌های بسیار معتبری هستند. احتمال می‌رود با این کارگروه ما اوایل سال آینده می‌توانیم یک جدول زمان‌بندی دقیق برای شروع عملیات پروازی ارائه
کنیم.
محمدی بخش افزود: مجموعه مپنا که بسیار عظیم است ماموریت پیدا کرده در حوزه ساخت موتور هواپیما ورود پیدا کند و در حوزه تعمیر، نگهداری و اورهال پیشرفت‌های چشمگیری داشته ‌است. از طرف دیگر با گواهینامه‌ای که سازمان هواپیمایی کشوری به آنها اعطا کرده کارهایشان را انجام می‌دهند.
او ادامه داد: در حوزه طراحی هم گام‌های بسیار خوبی برداشته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک موتور بومی را از مجموعه مپنا به‌صورت تولید شده ارائه دهیم. البته آن چیزی که پیشتر در نمایشگاه ارائه شد ماکت بود و توضیحاتی که ارائه شد این بود که ما از این مدل می‌خواهیم موتور هواپیما تولید
کنیم.
رئیس ‌سازمان هواپیمایی توضیح داد: امروزه ما مجموعه‌های مختلفی در کشور داریم که در حوزه تعمیر، نگهداری و تعمیرات اساسی و سنگین موتورهای هواپیما  کار می‌کنند. همچنین ریخته‌گری‌های متناسب با این کار را همراه با کارگاه‌های متناسب داریم، که از نظر علمی و بنیه علمی و زیرساختی هیچ کم و کسری نداریم و با همت جوانانمان کاری را که شروع کرده‌ایم مثل همه پروژه‌هایی که برای خیلی‌ها غیرقابل باور بود و شدنی شد، این موضوع هم با لطف خدا و همت جهادی کارکنان ما در حوزه‌های مختلف عملیاتی خواهد شد.
محمدی بخش درخصوص مراکز دانش‌بنیان اظهار کرد: ما با استفاده از مراکز دانشگاهی، دانش‌بنیان و دیگر مراکزی که امروز کار می‌کنند به‌خصوص در حوزه رادار، روشنایی، باند، دستگاه‌های ناوبری، رادیوها، ارتباطات، مخابرات، پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. ضمن اینکه ما استانداردهای لازم را هم براساس قوانین‌ ایکائو به‌صورت مستمر کنترل می‌کنیم. در فاز اول نیز بحث رادار بومی را ابتدای سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری خواهیم کرد و در حوزه روشنایی باند و دستگاه‌های مخابراتی هم سال گذشته و امسال استفاده و عملیاتی کرده‌ایم.
وی افزود: به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن بحث تحریم بوده ما در این سال‌ها از انتقال تکنولوژی از سوی صاحبان اصلی هواپیما‌سازی یا هلیکوپتر‌سازی دنیا بی‌بهره یا کم‌بهره بودیم. حتی در حوزه فروش قطعات، نشریات و پشتیبانی‌هایی که کشورهای سازنده هواپیما انجام می‌دهند و براساس قوانین‌ ایکائو جزو وظایف اصلی‌شان است ما را تحریم کرده‌اند.