kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع لاستیک اعلام کرد

داخلی‌‌سازی ۶۵ درصدی تولید لاستیک

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان قادرند در صورت حمایت دولت، تولید بدون ریسک توقف را در صنعت استراتژیک تایر رقم بزنند.

ناصر پرهیزگار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرد: در حدود ۱۵ سال گذشته میزان داخلی‌‌سازی در صنعت تایر از ۳۵ درصد به بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است.
وی گفت: به‌تازگی اسید استئاریک مورد استفاده در این صنعت که سابق بر این وارد می‌شده، توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی‌‌سازی شده است، همچنین به‌زودی داخلی‌‌سازی شتاب‌دهنده‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک خاطر نشان‌کرد: تحریم‌ها سبب شده تا در سال‌های گذشته در زمینه فناوری، ماشین‌آلات و خطوط تولید شاهد عقب‌افتادگی‌هایی در این صنعت باشیم، همچنین عدم تخصیص وام و تسهیلات از سوی بانک‌ها به این صنعت در سال‌های گذشته، بر مشکلات موجود به‌ویژه در بحث تحقیق و توسعه افزوده است.
پرهیزگار ادامه‌داد: امروز بیش از ۵۰۰ میلیون دلار طرح و پروژه با پیشرفت بالای ۴۰ تا ۵۰ درصدی در صنعت تایر وجود دارد، اما به دلایل یاد شده مسکوت مانده است.
وی بیان کرد: امروز شاهدیم که متاثر از مسئله قیمت‌گذاری دستوری، اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازاری انواع تایر به ۵۰ تا ۹۰ درصد رسیده است و این نرخ‌ها نمی‌تواند پیام درستی به صنعت بدهد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های کنترل‌کننده نهاده‌های تولید، بر قیمت مواد اولیه نظیر محصولات پتروشیمی، نخ، دوده، انرژی و غیره، نظارت بیشتری داشته باشند.
پرهیزگار با تاکید بر اینکه مگر تا چه‌اندازه می‌توان قیمت تمام شده لاستیک را کاهش داد؟ تصریح کرد: تایر صنعتی استراتژیک است و انتظار می‌رود دولت از این صنعت حمایت کند.
به گزارش ایرنا، صنعت تایر متشکل از ۱۲ واحد تولیدی است که در سال جاری یک واحد جدید به این صنعت اضافه شد. مجموع تولید کارخانه‌های عضو این انجمن سالیانه حدود ۳۰۰ هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن است.
کارخانه‌های و شرکت‌های تولیدکننده تایر موفق شدند از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه ۲۱۸ هزار
و ۶۰۰ تن انواع تایر تولید کنند که در هم‌سنجی با پارسال رشد یک درصدی نشان می‌دهد.
به گفته کارشناسان، در حالی که تولید هر کیلوگرم تایر ارزبری کمتر از یک دلار دارد، اما واردات این کالا بین سه و نیم تا چهار دلار در هر کیلو ارز نیاز دارد. فعالان این صنعت خواستار خروج از قیمت‌گذاری دستوری و انجام قیمت‌گذاری محصولات توسط خود شرکت‌ها هستند یا حداقل عرضه تایر در بورس به آنان اجازه داده شود که در این صورت کالا با قیمت مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان واقعی خواهد رسید.