kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

44 ساله شُدیم /روز پیروزی ما، روز شکست دشمن

 
 
سرویس سیاسی-
انقلاب اسلامی، حادثه بی‌نظیری در تاریخ معاصر است که توانسته ظرفیت‌های ملت شریف و پرافتخار ایران را به بهترین وجه فعال نماید و با اتکا به سه عنصر مکتب، رهبری و مردم‌، نظم جهانی را دچار تغییر و تحول کند. 
حیات اجتماعی بشر همواره با تحولات مختلف و فراز و فرودهای گوناگون همراه بوده و هست. انسان بما هو انسان موجودی پیچیده است و هنگامی که سخن از به هم پیوستن انسانها و روابط گوناگون آنها به میان می‌آید، این پیچیدگی فزون‌تر می‌گردد. اما در بین فراز و فرودهای زندگی اجتماعی انسان، زیاد نیستند حوادثی که بتوان از آنها با لفظ «انقلاب» تعبیر نمود. چه آنکه انقلاب، تحولی بنیادین و اساسی است که بسیاری از شئون زندگی انسان را متحول می‌سازد و جامعه پس از انقلاب، چهره کاملا متفاوتی با گذشته خود خواهد داشت. انقلاب اسلامی ایران نیز به معنای واقعی تحولی عمیق بود که تاریخ سرزمین ایران را می‌توان به قبل و بعد از آن تقسیم نمود.
اما بعد از گذشت 44 سال از وقوع آن واقعه عظیم، همچنان می‌توان از زاویه‌های مختلف به ابعاد گسترده این انقلاب پرداخت و حقایق بسیاری را برای جویندگان حق روایت کرد. گزارش پیش‌رو کوششی است برای تبیین ساده و روشن دستاوردهای انقلاب اسلامی در سه بعد امنیت،اقتصاد و فرهنگ که نه‌تنها از سوی دشمنان آن بیان نمی‌گردد، بلکه اغلب در روایت‌های معمول هواداران آن نیز غایب است.
دین‌باوری عمیق توده مردم
انقلاب اسلامی گرچه دارای ابعاد تحول‌زای مختلفی است. اما جوهر و ماهیت اصلی آن را فرهنگ تشکیل می‌دهد. فرهنگ به معنای منظومه باورها و ارزش‌هایی که جهت‌دهنده رفتار و کنش‌های انسان‌اند. انقلاب اسلامی برآمده از منظومه باورها و ارزش‌های اصیل اسلامی بود که بیش از هزارسال در ذهن و قلب ساکنین جغرافیای ایران رسوخ کرده بود و حتی نیم قرن سیاست‌های دین‌ستیزانه حکومت دست‌نشانده پهلوی نیز نتوانست آن را از وجود ایرانیان خارج کند. امروزه شاهدیم که برخی اشخاص و رسانه‌ها سخن از تنزل سطح دین‌باوری و دین‌داری ایرانیان پس از انقلاب به میان می‌آورند و عده‌ای از آنها در کمال شگفتی مقصر این تنزل را حکومت دینی می‌دانند! اما آیا این روایت، حقیقت دارد؟
مدعیان کاهش سطح دینداری ایرانیان پس از انقلاب عمدتا به نمونه‌هایی جزئی از عدم رعایت مسائل شرعی در بخش‌هایی از توده مردم اشاره می‌کنند. کاهش سطح رعایت حجاب شرعی توسط بانوان در انظار عمومی، بی‌توجهی برخی نوجوانان و جوانان به نماز و روزه و امثالهم، برخی آسیب‌های اخلاقی در نسل جدید و یا مشاهده برخی مفاسد اجتماعی مانند دروغ،رشوه،گرانفروشی و... از جمله شواهدی است که این اشخاص برای توجیه مدعای خود بیان می‌کنند. اما در این تحلیل، بسیاری از واقعیت‌ها درنظر گرفته نمی‌شوند.
اگر هم‌اکنون – و نه چند دهه قبل – به جامعه ایرانی نگاه کنیم، شواهد بسیاری را می‌بینیم که همگی حاکی از دین باوری عمیق توده مردم می‌باشد. ثبت‌نام داوطلبانه ده‌ها هزار جوان و نوجوان برای مراسم معنوی اعتکاف در ماه رجب، تجمع مردم در اماکن مذهبی در مناسبت‌های مهمی چون عید نوروز، وجود هزاران گروه جهادی که اکثر آنها جوانان مومن و متدین‌اند، جمع‌آوری مبالغ هنگفت کمک‌های داوطلبانه مردمی برای ساخت یا باز‌سازی اماکن مذهبی حتی در خارج از کشور، حضور میلیونی ایرانیان در راهپیمایی اربعین و بسیاری از نمونه‌های دیگر مواردی‌اند که به هیچ‌وجه نمی‌توان آنها را با ادعای کاهش سطح دین‌داری جامعه ایران جمع نمود. در طول سال به ویژه ایام تعطیل، پرازدحام‌ترین شهرهای کشور، آنهایی‌اند که دارای اماکن زیارتی و مرقدهای مطهر فرزندان پیامبر (ص) می‌باشند و در میان اقشار مردم، روحانیت دارای بالاترین جایگاه و احترام است. فقط کافی‌ است به حضور مردم در مراسم‌های تشییع پیکر علما و مراجع تقلید در چندسال اخیر نظر کنیم و بیندیشیم که کدام قشر اجتماعی از این نظر با روحانیت به عنوان مظهر دین و دینداری برابری می‌کند؟
اما معجزه انقلاب اسلامی و برکات میوه آن یعنی نظام جمهوری اسلامی آنجاست که همه این رویش‌ها در عین وجود چند دهه تهاجم بی‌رحمانه دشمنان به مبانی دین و فرهنگ اسلامی انجام گرفته است. دشمن از اوایل دهه 70 به این سو، صدها رسانه صوتی و تصویری و هزاران نیروی مزدور آموزش‌دیده را بکار گرفته تا در فکر مردم مومن و انقلابی ایران رخنه کنند و ذهن و قلب آنها را از محتوای اسلامی و ارزشی تهی سازند. دشمن برای پشتیبانی از لشکر رسانه‌ای و تبلیغاتی خود سالانه مبالغ هنگفتی را هزینه می‌کند که چندین برابر کل بودجه فرهنگی جمهوری اسلامی است. و این‌جاست که توان بالای انقلاب اسلامی در «مقاومت فرهنگی» آشکار می‌گردد. البته باید افزود که انقلاب اسلامی نه فقط بر ایرانیان‌، بلکه بر ملل گوناگونی از آسیا،آفریقا‌، آمریکای لاتین و حتی اروپا تاثیر گذاشته و طیف‌های گوناگونی از‌اندیشه اسلام را – از مقاومت در برابر ظلم تا نظریه ولایت فقیه – به سایر مناطق جهان صادر نموده است و علاوه‌بر دفاع، دارای قدرت تهاجم نیز بوده و هست.
مقاوم‌ترین اقتصاد جهان 
در برابر فشارها
در تحلیل عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی، آنچه در دیدگاه اغلب مردم و حتی نخبگان خودنمایی می‌کند، مشکلات اقتصادی از جمله تورم،بیکاری و... است. جدای از اینکه مشکلات اقتصادی موجود امری انکارناپذیرند، اما مع‌الاسف کلان‌روایت دشمن در این زمینه بر اذهان غلبه کرده و آن هم نمایش مردم ایران به عنوان مردمی غرق در بدبختی و فلاکت و فاقد ضروریات زندگی‌ است! حقیقت این است که هم با اتکا به آمارهای بین‌المللی و هم با نگاهی ساده به وضعیت معیشت مردم و مقایسه آن با دهه‌های گذشته در می‌یابیم که سطح رفاه اغلب اقشار جامعه به طرز ملموسی افزایش یافته است. اما به موازات افزایش سطح رفاه، توقعات اقتصادی جامعه نیز بالا رفته و آنچه امروزه بسیاری از مردم احساس می‌کنند، نه «فقر مطلق»‌، بلکه «فقر نسبی» است که از مقایسه وضع فعلی با وضع ایده‌آل حاصل می‌شود. البته سیاست‌های غلط اقتصادی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فشار مضاعف و بی‌سابقه‌ای را بر معیشت مردم وارد نمود و مردم حتی برای تامین برخی نیازهای اساسی مانند مالکیت مسکن نیز دچار سختی و مشقت شدند. اما نکته قابل ‌توجه در این زمینه، بزرگنمایی عجیب مشکلات و دشواری‌های اقتصادی در اذهان است. نگارنده این سطور، چندی پیش شاهد بود که در متروی تهران، دستفروشی اقدام به فروختن لیف می‌نمود و وقتی در یک واگن، هیچ‌کس از او لیف نخرید، فردی که از قضا بسیار آراسته و کت و شلواری بود، با تاسف مدعی شد که مردم از شدت بدبختی و فلاکت حتی نمی‌توانند به حمام بروند! این یک نمونه از تاثیر جنگ شناختی دشمن و القائات افراد ناآگاه یا غرض‌ورز بر باورها و تصورات مردم است.
به‌ علاوه باید توجه نمود که اقتصاد انقلاب اسلامی حقیقتا مقاوم‌ترین اقتصاد جهان در برابر فشارها و تحریم‌های خارجی بوده و هست. تحریم‌هایی که سران استکبار با تعابیری چون «فشار حداکثری» و «تحریم‌های فلج‌کننده» از آن یاد نمودند و یقینا هر کشور دیگری با وجود این فشارها، در کوتاه‌مدت دچار فروپاشی کامل اقتصادی می‌شد، اما جمهوری اسلامی با تحمل 44 سال فشار اقتصادی، توانسته کشور را اداره و نیازهای اولیه مردم را – با وجود همه کاستی‌ها- تامین کند که در نوع خود ستودنی است.
 امنیت پایدار
امنیتی که جمهوری اسلامی برای مردم خود فراهم نموده است، گرچه اصل آن حتی از سوی دشمنان، انکارناپذیر است. اما گاه تلاش می‌شود با بیان شبهاتی اهمیت آن کمرنگ شود و با بزرگنمایی سایر مشکلات، این دستاورد عظیم انقلاب اسلامی به حاشیه رود. البته این خاصیت نعمت امنیت است که چون بنا بر فرمایش امیرالمومنین‌(ع)‌، از نعمت‌های مخفی الهی است، مردم هنگامی که غرق در آن هستند، به سان ماهی در آب، آن را حس نمی‌کنند. 
برای درک اهمیت امنیت کافی است به مثال زیر توجه شود، فرض کنیم جمعیتی انبوه پیرامون برج بلندی جمع شده‌اند و ما از بالای آن برج مرتفع، نظاره‌گر اطراف باشیم. در این میان، سه گروه را می‌بینیم که از سه جانب مختلف به سوی جمعیت حاضر پیش می‌آیند. 
یک گروه تعدادی تروریست هستند که به قصد عملیات انتحاری و کشتن افراد بیگناه آمده‌اند(تهدید امنیتی) یک گروه تعدادی سارق و جیب‌بر هستند
(تهدید اقتصادی) و گروه دیگر شماری افراد فاسد که قصد اغوای جوانان و تباهی اخلاق آنان را دارند(تهدید فرهنگی) و در این میان، ما توانایی مقابله همزمان با این سه گروه را نداریم. 
یقینا اگر بخواهیم اولویت‌بندی کنیم، ابتدا به مقابله با گروه تروریست می‌پردازیم و سپس به سراغ سایر تهدیدات می‌رویم. چرا که می‌دانیم امنیت نفوس، زیربنای سلامت سایر ابعاد جامعه است و جامعه ناامن، بستر انبوه مشکلات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و... است. بنابراین افتخار بزرگ جمهوری اسلامی این است که در یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان(غرب آسیا)، جزیره‌ای از امنیت را برای ساکنین خود ایجاد نموده و زیرساخت اصلی برپایی یک جامعه ایده‌آل را فراهم نموده است. امنیت جمهوری اسلامی به‌اندازه‌ای استوار و باثبات است که دشمنان پس از وقوع یک تک‌رویداد ضدامنیتی مانند حادثه شاهچراغ یا حمله ناموفق سه ریزپرنده به یک ساختمان در اصفهان، فریاد شادی و پیروزی سر می‌دهند و تا مدتها دستگاه رسانه‌ای خود را مشغول بزرگنمایی و برجسته‌‌سازی آن می‌کنند!
در پایان باید یادآور شد انقلاب اسلامی، حادثه بی‌نظیری در تاریخ معاصر است که توانسته ظرفیت‌های ملت شریف و پرافتخار ایران را به بهترین وجه فعال نماید و با اتکا به سه عنصر مکتب، رهبری و مردم‌، نظم جهانی را دچار تغییر و تحول کند. 
یقینا ثمرات و برکات این انقلاب محدود به مرزهای جغرافیایی ایران نیست و هدف نهایی آن، ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌‌سازی برای طلوع خورشید مهدویت است. این روزها سالگرد 44 ساله شدن این درخت پرثمر و یادآور روز پیروزی ما و روز شکست دشمن است.