kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ذهن استعمارزده غربگدایان و تمسخر روابط با آفریقا و آمریکای لاتین

 
 
 
 سرویس سیاسی-
 روزنامه اعتماد روزگذشته در مطلبی با عنوان «همچنان كوبا؟ همچنان نيكاراگوئه؟ همچنان ونزوئلا؟!» به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای حوزه آمریکای لاتین پرداخته و با طرح تعابیری نظیر «سفرهايي نه چندان ثمربخش و دلگرم‌كننده» و «همچنان اختراع دوباره چرخ؟!» تلاش کرده رویکرد دولت سیزدهم در ایجاد توازن در سیاست خارجی با هدف ساختن شبکه‌ای از تعاملات خارجی و تقویت روابط اقتصادی و سیاسی مستحکم و پایدار با کشورهای مستقل جهان را به سخره بگیرد. 
اصلاح‌طلبان زمانی مدعی تعامل با دنیا و گفت‌وگوی تمدن‌ها بودند اما هیچ‌گاه مفهوم تعامل از موضع برابر برایشان حل نشد. محور گفتمانی اصلاحات در سیاست خارجی پذیرش مفهوم «کدخدا-رعیتی» است. ظاهراً هیچ مدل دیگری برایشان قابل‌تصور نیست. مفهوم «منافع ملی» هم در این مدل سیاست خارجی محلی از اعراب ندارد.
این طیف در حالی ارتباط ایران با آفریقا و آمریکای لاتین که هر کدام از اهمیت خاصی برخوردار هستند را مورد تمسخر قرار می‌دهند که نتیجه 8 سال سیاست خارجی منفعلانه و ذلیلانه دولت مورد حمایتشان در مقابل آمریکا و اروپا علاوه‌بر خدشه‌دار کردن عزت ملی ایرانیان نابود کردن معیشت مردم، افزایش چند صددرصدی قیمت مسکن، دلار، خودرو، کالاهای اساسی، کاهش چند ده درصدی ارزش پول ملی و بازگشت همه تحریم‌ها به علاوه 800 تحریم جدید دیگر بود.
فعال اصلاح‌طلب: ما بی‌عرضه‌ها راه امام را ادامه ندادیم
روزنامه مردم‌سالاری سخنان محمد موسوی‌خوئینی‌ها دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل(ره)را منتشر کرده و به نقل از او نوشته است: «روحیاتی که ایام جنگ در جوان‌ها بود، شوخی نیست؛ خود امام سخنانی دارند که می‌گویند، جوان‌ها «می‌آیند پیش من ـ یک‌دفعه و دو دفعه نه، زیاد ـ و از من تقاضا می‌کنند که تو دعا کن که ما شهید بشویم». به‌هرحال یک کسی آمده و توانسته قلوب ملتی را این‌قدر جذب به رأس حاکمیت کند، این یک پدیده عجیب‌وغریب و سرمایه عظیمی است.»
خوئینی‌ها گفته است: «انصافاً مردم هم قدردان این نعمت بودند، اما بنده و امثال بنده مثل فرزندان پدری هستیم که از دنیا رفته و یک ثروت عظیم هم در اختیار بچه‌هایش گذاشته و ما بی‌عرضه‌ها فکر کردیم این ثروت عظیم دیگر کار می‌خواهد چه کند؟! همین‌که هست از یک گوشه‌اش می‌خوریم! یعنی ما در این سال‌ها هیچ فکر نکرده‌ایم که باید تولید هم کنیم. گمان می‌کنم مشکل ما این است که آن ثروت و سرمایه را مولد نکرده‌ایم و فقط آن را مصرف کرده‌ایم؛ و امروز رسیده‌ایم به‌جایی که احساس می‌کنیم هم آن دارد کم می‌شود و هم انگار ما عادت کرده‌ایم به اینکه فقط بخوریم و راه تولید آن سرمایه و ثروت را نداریم.»
دبیرکل مجمع روحانیون مبارز ادامه داده است: «یک کار را امام انجام داد که خیلی عظیم و باعظمت است و آقایان هم اشاره کردند، ولی ما آن راه را ادامه ندادیم؛ یعنی به نظرم مشکل این است که ما ادامه ندادیم و همچنان به سرخوشی آن‌همه محبوبیت، ثروت و سرمایه زمان را گذرانده‌ایم و اصولی را که امام بر اساس آنها موفق شد آن کار عظیم را انجام بدهد و آن اعتماد را در مردم ایجاد کند، انگار کنار گذاشتیم و فراموش کردیم.» گرده مدعیان اصلاحات می‌خواهند با آسمان ریسمان به هم بافتن به نظام جمهوری اسلامی و مدل حکمرانی مبتنی بر مردم‌سالاری دینی تعریضی بزنند اما آنها در برخی اعترافات خود به نکات قابل‌تأملی اشاره می‌کنند. ازقضا جمله آقای موسوی خوئینی‌ها مبنی بر اینکه ما بی‌عرضه‌ها راه امام را ادامه ندادیم نه‌تنها شامل حال ایشان بلکه کسانی می‌شود که در طول 24 سال در دولت‌های‌هاشمی، خاتمی و روحانی، سعی کردند راه امام و انقلاب را به انحراف ببرند. حتی در مقاطعی در دولت‌های دیگر
-‌وقتی عده‌ای، راه اصلاح‌طلبان را در پیش گرفتند- همین اتفاق افتاد. مگر می‌شود امام(ره)به‌عنوان معیار کبیر انقلاب اسلامی بی‌شمار بر ضرورت پیروی از ولایت‌فقیه، حفظ قانون اساسی، حفظ استقلال، حفظ بیت‌المال، دشمنی با آمریکا و بسیاری دیگر از اصول انقلابی تأکید کند اما عده‌ای در هر برهه‌ای که روی کار بوده‌اند برعکس آن عمل کنند؟ اتفاقاً کسانی از اعتماد افکار عمومی به نظام و شهادت‌طلبی جوانان این مرزوبوم ناراحت و عصبانی‌اند که برای تشویق و تهییج افکار عمومی به اغتشاش و آشوب بیانیه دادند.