kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸

رئیس‌جمهور: فروش خودرو خارج از دستورالعمل دولت، تخلف است

رئیس‌جمهور تصریح کرد: فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز باید کاملا تابع دستورالعمل ۸‌بندی صادر شده از سوی دولت انجام شود و چنانچه دستگاهی درخواستی خارج از این ضابطه مطرح کرده باشد، هم آن دستگاه و هم شرکتی که چنین درخواستی را اجابت کند، هر دو تخلف کرده و باید به این تخلف رسیدگی شود.
 
 
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با تبریک فرارسیدن ایام پیروزی انقلاب اسلامی، پرتاب ۶ ماهواره به فضا در سالجاری با وجود کمبود منابع را اقدامی ارزشمند و ستودنی توصیف کرد و آن را از مصادیق عینی حرکت کشور در مسیر پیشرفت علمی و فناورانه دانست.
رئیس‌جمهور در ادامه همچنین با قدردانی از اقدام پدرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در صدور فرمان عفو تعداد قابل توجهی از متهمان ناآرامی‌های اخیر افزود: این اقدام علاوه‌بر ایجاد فرصت برای بازگشت فریب‌خوردگان به آغوش جامعه، موجب ناامیدی و خنثی شدن نقشه‌های دشمن شد.
آیت‌الله رئیسی با ابراز همدردی مجدد جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت‌های سوریه و ترکیه درخصوص زلزله ویرانگر در این کشورها و آسیب‌دیدگی و داغدارشدن جمع زیادی از مردم، کمک‌رسانی کشورهای اسلامی و سازمان‌های امدادی بین‌المللی به مردم آسیب‌دیده را ضروری دانست.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به دریافت گزارش‌هایی درباره اقدام برخی دستگاه‌ها برای دریافت خارج از ضابطه خودرو اشاره و تصریح کرد: فروش خودرو در شرکت‌های خودروساز باید کاملا تابع دستورالعمل ۸‌بندی صادر شده از سوی دولت انجام شود و چنانچه دستگاهی چنین درخواستی مطرح کرده باشد هم آن دستگاه و هم شرکتی که چنین درخواستی را اجابت کند، هر دو تخلف کرده و باید به این تخلف رسیدگی شود.
رئیسی در ادامه با اشاره مشکلات تردد کامیون‌ها از مرز جمهوری آذربایجان دستور داد ریشه این مشکل چه در داخل یا در طرف جمهوری آذربایجان، به سرعت شناسایی و رفع شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای طرح‌های عظیم و مهم که در این روزها افتتاح می‌شوند، گفت: تبیین صحیح و هنرمندانه این اقدامات برای افکار عمومی، علاوه‌بر اینکه مایه افزایش امید و اعتماد جامعه می‌شود، قدرشناسی از کسانی نیز هست که در شرایط سخت برای اجرای این طرح‌ها تلاش کرده‌اند.
پیگیری دستگاه‌های مسئول برای تامین حق‌آبه کشور از کشورهای همسایه، به‌ویژه در مورد تعلل طرف افغانستانی در تامین حق‌آبه هیرمند از دیگر تاکیدات رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت بود.
آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هر گونه خرید و فروش ارز از سوی هر شرکت و دستگاهی خارج از مسیر و قیمت تعیین شده از سوی بانک مرکزی تخلف محسوب می‌شود، از رئیس‌کل بانک مرکزی خواست اجرای قانون مبارزه با قاچاق ارز را با جدیت پیگیری کند و با متخلفان برخورد شود.
صیانت از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی-اسلامی کار ‌اندیشمندان و اهالی کتاب است
رئیس‌جمهور همچنین بعد از ظهر دیروز چهارشنبه در چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،‌ ضمن تشکر از برگزار کنندگان این نشست ارزشمند و حضور میهمانان فرهیخته با بیان اینکه در مراسم جایزه کتاب سال صاحب‌نظران، آثار و کتاب‌هایی معرفی می‌شوند که ارتباط با آنها و کتاب‌های آنان می‌تواند برای جامعه ما و همه جوامع بسیار اثربخش باشد، افزود:‌ کتاب پل ارتباطی بین عصرها و نسل‌ها و وسیله و امکانی برای انتقال فرهنگ، آداب و رسوم است.
رئیسی با اشاره به سوگند خداوند در قرآن به آنچه در قلم مستور است، اظهار داشت: دلیل اینکه خداوند به قلم سوگند یاد کرده این است که آنچه از قلم تراوش می‌کند، می‌تواند به نجات انسان و رشد و تعالی او بینجامد و پاسخگوی نیازهای جامعه و انسان معاصر باشد.
رئیس‌جمهور اصحاب کتاب را کسانی دانست که جامعه و نیازهای آن را خوب می‌شناسند و برای رفع این نیازها حاضر به مسئولیت‌پذیری و خطرپذیری در عرصه‌های مختلف از جمله‌ اندیشه‌ورزی، نوشتن، هدایت و جاری کردن سخن حق بر زبان و قلم هستند و تصریح کرد: روشنفکر واقعی کسی است که دارای نورانیتی از ‌اندیشه باشد و در جایگاه دیدبانی و صیانت از ‌اندیشه و فرهنگ، جامعه را رصد کرده و قبل از دیگران خطر و ‌اندیشه‌های ناپاک را شناخته و به جامعه هشدار دهد.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: در جهان امروز عده‌ای که خود را برتر می‌دانند، می‌خواهند بدون توجه به داشته‌های یک ملت ‌اندیشه، فرهنگ و داشته‌های تمدنی را که مطلوب خودشان است، با نگاه سلطه‌گرانه و استکباری و بی‌توجه به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها به ملت‌ها تحمیل کنند.
رئیس‌جمهور ملت ایران را برخوردار از فرهنگ و مدنیت نبوی، علوی، رضوی و مهدوی معرفی کرد و خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی ملت ایران همچنین با یک تمدن کهن و فرهنگ غنی گره خورده که آثار آن از هزاران سال پیش تاکنون در شعر، هنر، معماری، زندگی و دیگر عرصه‌های فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد.
رئیسی با تکرار این نکته که عده‌ای برخوردار از خوی استکباری، بدون توجه به فرهنگ و تمدن غنی ملت ایران می‌خواهند آنچه خودشان تشخیص می‌دهند به مردم ما تحمیل کنند، گفت: صیانت از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی-اسلامی کار ‌اندیشمندان است و مهم‌ترین و موثرترین ابزار کار آنها کتاب است که می‌تواند از داشته‌های فرهنگی و تمدنی ما صیانت کند.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جایگاه و اهمیت کتاب به عنوان حافظ و انتقال‌دهنده فرهنگ‌، علم، دانش، ‌اندیشه و تاریخ باید همواره مورد توجه قرار داشته باشد، افزود: دلیل اینکه در طول تاریخ همواره کتابخانه‌ها مورد هجوم مهاجمین قرار می‌گرفته، ناشی از اهمیت کتاب در صیانت از فرهنگ جوامع بوده و مهاجمین از سوی ستمگران دستور داشتند که این آثار ارزشمند را از بین ببرند.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی دولت مردمی توجه به مسائل فرهنگی و از جمله حوزه نشر کتاب است، اظهار داشت: توجه به مسئله محوری اقتصاد هرگز ما را از پرداختن به مسائل فرهنگی غافل نکرده است.
عفو حکیمانه رهبر انقلاب
از موضع اقتدار و پدرانه است
رئیس‌جمهور همچنین درخصوص عفو کریمانه تعداد زیادی از متهمان اغتشاشات اخیر با فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای اغتشاشات، بر دو سطح جدا‌سازی تأکید داشتند؛ سطح اول جدا‌سازی مردم از اغتشاشات بود، یعنی صف مردم از عده قلیلی که با اغتشاش و با رفتارهای ساختارشکنانه به دنبال تند کردن فضای عمومی و صدمه زدن به اموال مردم بودند، جدا است و در سطح دوم ایشان تأکید داشتند که حتی در بین اغتشاشگران نیز باید حساب افراد و بخصوص جوانانی را که بر اثر هیجانات یا تبلیغات پرحجم دشمنان ایران، دچار رفتارهای ناشایست و غیرقانونی شده‌اند، جدا کرد و به آنها فرصت بازگشت‌پذیری داد، لذا با تعبیر بچه‌های خودمان از آنها یاد کردند.
آیت‌الله رئیسی افزود: این نگاه به اعضای جامعه به‌خصوص جوانان آن پس از فروکش کامل غبار اغتشاشات، از موضع اقتدار و البته از موضع یک نگاه پدرانه است که به دنبال حفظ آحاد جامعه به‌خصوص سرمایه انسانی جوان آن به مثابه فرزندان است و معتقد است نباید فردی که وابستگی به سازمان آشوب ندارد و از عوامل جنایت نیز نبوده است، بر اثر یک خطا، زندگی و آینده شغلی و اجتماعی‌اش به خطر بیفتد. بر این اساس در عفو اخیر افراد حائز شرایط حتی اگر پرونده‌شان در حال رسیدگی در مرحله اتهام باشد و حکم قطعی درباره آنها صادر نشده باشد، مشمول عفو و حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب خواهند شد.
رئیس‌جمهور در حاشیه نشست ادیان توحیدی همچنین با تقدیر از نگاه کریمانه رهبر معظم انقلاب برای نشاندن شیرینی این تدبیر حکیمانه به کام مردم، امتداد و تقویت این نگاه را در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی متأثر از اغتشاشات، لازم دانست و گفت: سایر دستگاه‌ها اقداماتی را در حوزه‌های مرتبط با خود تدارک نمایند تا زمینه بازگشت برای افرادی که دچار آسیب شدند اما متعهد به قانون می‌باشند فراهم شود.
ضرورت دسترسی آسان مردم به اینترنت
با هدف تسهیل در امور و گشایش کسب و کارها
آیت‌الله رئیسی در جلسه شورای‌ عالی فضای مجازی نیز با تاکید بر لزوم اعمال و اجرای قانون در زمینه سامانه‌ها و پلتفرم‌های خارجی تصریح کرد: دسترسی آسان مردم به اینترنت با هدف تسهیل در امور، گشایش کسب و کارها و ارائه سریع‌تر خدمات امری ضروری است که تحقق آن تلاش بیشتر دست‌اندرکاران این بخش را می‌طلبد.
در این جلسه گزارش پیشرفت کار شبکه ملی اطلاعات مطرح و راهکارهای سرعت بخشیدن به تکمیل این طرح مهم بررسی شد و رئیس‌جمهور نیز بر تسریع بیشتر در روند تکمیل این شبکه تاکید کرد.
بر اساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، میزان پیشرفت اجرای شبکه ملی اطلاعات در مدت ۱۰ سال دولت‌های قبل ۲۳ درصد بوده و در دولت سیزدهم این رقم به بیش از ۵۷ درصد رسیده است.