kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
رئیس ‌سازمان شیلات:

اجازه صید به هیچ کشوری در آب‌های ایران نمی‌دهیم

 
 
 
 
رئیس ‌سازمان شیلات ایران گفت: ایران توانایی صید آبزیان در هر عمقی را دارد و هیچ کشور خارجی را برای صید در ایران نمی‌پذیریم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم «حسین حسینی» در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر در پاسخ به سؤال خبرنگاران اظهار داشت: صید آبزیان در آب‌های کم عمق با استفاده از صید ترال مخرب است اما در آب‌های عمیق حتما باید از طریق صید ترال انجام شود. با این وجود از دو سال گذشته هرگونه صید صنعتی آبزیان از جمله ترال ممنوع شده است.
وی افزود: برای ورود هرگونه فناوری روز دنیا به صنعت شیلات ایران هیچ محدودیت نداریم اما اکنون مشکلی برای تامین تجهیزات صید در آب‌های عمیق، دور و نزدیک نداریم و تمام نیاز خود را در داخل کشور تامین می‌کنیم.
رئیس ‌سازمان شیلات ایران در واکنش به صید ترال کشتی‌های چینی در آب‌های ایران گفت: ایران توانایی صید آبزیان در هر عمقی دارد و هیچ کشور خارجی از جمله چین را برای صید در ایران نمی‌پذیریم.
حسینی درباره دلایل افزایش قیمت کنسرو ماهی تن تصریح کرد:  قیمت ماهی تن تغییری نداشته است و صیادان هر کیلوگرم از این محصول را 63 هزار تومان به فروش می‌رسانند اما سایر هزینه‌های تولید که شامل هزینه‌های جانبی می‌شود تغییر داشته است. وزارت جهاد کشاورزی دخالتی در تعیین قیمت کنسرو ماهی تن ندارد و  قیمت این محصول توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود. وی ادامه داد: میزان صادرات آبزیان نیز در سال گذشته 166 میلیون تن به ارزش 556 میلیون دلار بوده است که در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 
67 درصد از لحاظ ارزشی و 27 درصد از لحاظ وزنی رشد داشته است.
سهم ناچیز ایران
 از بازار شیلات جهان
همچنین یک عضو انجمن صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور تاکید کرد: یکی از ظرفیت‌های مناسب کشور در حوزه شیلات است. سواحل جنوبی ایران 4500 کیلومتر است که اگر دو هزار کیلومتر سواحل شمالی کشور را به این آمار اضافه کنیم کل مساحت سواحل کشور 6500 کیلو متر می‌شود؛ اما سهم ایران در بازار جهانی شیلات فقط نیم درصد است.
به گزارش خبرگزاری مهر، «محمود معلم» با اشاره به کل محصولات آبزی دنیا گفت: در جهان ۲۱۲ میلیون تن محصولات شیلات تولید می‌شود و ایران در تولید محصولات آبزی جایگاه 
۲۳ جهان را دارد. ۷۳ درصد حجم تولید در این حوزه مربوط به کشورهای جنوب شرقی آسیا از جمله چین، ‌اندونزی و هند است.
عضو انجمن صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور درباره سهم ایران در این آمار تولیدی اظهار کرد: پیش از انقلاب تولید محصولات شیلات ایران حدود ۴۰۰ هزار تن بوده که این عدد با رشدی که پس از انقلاب داشته به سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسیده است.