kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

تناقض لیبرالیسم در حرف و عمل(نگاه)

 
 
سید محمد امین آبادی
1- «ایلهان عمر»نماینده سیاهپوست  و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا هفته جاری با 218 رای موافق جمهوری‌خواهان و ۲۱۱ رای مخالف دموکرات‌ها به‌خاطر انتقاد از جنایات رژیم صهیونیستی از کمیته مهم روابط خارجی مجلس نمایندگان رژیم صهیونیستی اخراج شد. این نماینده ایالت «مینه‌سوتا» درخصوص مسئله فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی حساسیت ویژه‌ای طی چند سال اخیر نشان داده بود. فرآیند اخراج ایلهان عمر از مجلس نمایندگان آمریکا از سوی «کوین مک‌کارتی» نماینده جمهوری‌خواهان و رئیس‌ فعلی مجلس نمایندگان آغاز شد. او بارها اظهارات ایلهان عمر را یهودی‌ستیزانه و ضدآمریکایی توصیف کرده است و از سایر همکاران خود خواسته بود تا مقدمات اخراج این عضو مجلس نمایندگان را مهیا کنند.
2- سحرگاه روز دوشنبه زلزله‌ای شدید بخش‌هایی از دو کشور ترکیه و سوریه را لرزاند به دنبال این زلزله هزاران نفر در این دو کشور کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند. شرایط سخت زمستان و حجم گسترده تخریب‌ها باعث شده که آواربرداری‌ها بسیار سخت پیش رود. به گفته سازمان بهداشت جهانی این زلزله زندگی 23 میلیون نفر در این دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. به دنبال این زلزله سیل کمک‌ها از سرتاسر جهان و به‌خصوص کشورهای غربی روانه ترکیه شد. رئیس‌مرکز مدیریت حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) اعلام کرد ۶۵ کشور جهان در حال ارسال کمک به این کشور هستند. وی شمار نیروهای اعزامی از خارج برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه را ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی آماده و آموزش دیده ذکر کرد و این در حالی است که به گفته رئیس‌سازمان هواپیمایی سوریه فقط 6 هواپیما حامل کمک‌های بشردوستانه از سوی ایران، امارات متحده عربی، روسیه و هند به همراه ۲ هواپیما از سوی عراق به سوریه اعزام شده‌اند. به گفته «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه تحریم‌های آمریکا در این شرایط سخت باعث تشدید فاجعه زلزله در سوریه شده است. «خالد حبوباتی»، رئیس‌سازمان هلال احمر سوریه نیز اعلام کرده است تحریم‌های اقتصادی و محاصره مانع رویارویی دولت سوریه با پیامدهای زلزله شده است.«حبوباتی» خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «از اتحادیه اروپا درخواستی دارم... تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه باید برداشته شوند. این نمایش خنده دار و مسخره را پایان دهید. الان بعد از این فاجعه زمان برداشتن تحریم‌ها فرا رسیده تا بتوانیم به تجهیزات سنگین دسترسی داشته باشیم. امیدوارم فورا با ما همکاری صورت بگیرد، ما کاملا آماده‌ایم.»
3- نشریه هتاک فرانسوی «شارلی ابدو» روز سه‌شنبه در جدیدترین کاریکاتور خود به موضوع زلزله مرگبار ترکیه پرداخته و قربانیان و خسارت‌دیدگان آن را مسخره کرده است. کاریکاتوریست این نشریه فرانسوی بدون توجه به زلزله مهیبی که تلفات و خساراتش وجدان عمومی جامعه جهانی را به درد آورده ساختمان‌های ویران شده‌ای را به تصویر کشیده شده و عنوان «زلزله ترکیه» را برایش درج کرده و نوشته است دیگر «نیازی به ارسال‌تانک نیست.» کاربران شبکه‌های اجتماعی جمله‌ای که  در زمینه کاریکاتور نوشته شده را چنین  برداشت کردند که منظور «شارلی ابدو» این است که برای کشتن ترک‌ها نیازی به ارسال ‌تانک نیست زیرا آنها در جریان زلزله کشته شدند. «اومیت» یکی از کاربران  ترکیه‌ای در توئیتر خطاب به گردانندگان مجله شارلی ابدو نوشت:« شما هیچ سهمی از انسانیت ندارید! اگر فکر می‌کنید این کاریکاتور برای خنده یا آزادی بیان است، واقعاً در اشتباهید! ». اقدام غیر انسانی « شارلی ابدو» در حالی صورت گرفته که این نشریه فرانسوی سابقه طولانی در هتاکی و توهین به اعتقادات مسلمانان همه جهان اسلام داشته است و همواره نیز به بهانه آزادی بیان با آن برخورد نشده است.
هر سه این رویدادها در هفته جاری نشان از یک تناقض لاینحل لیبرالیسم به عنوان یک ایدئولوژی در حرف و عمل دارد. لیبرالیسم در تئوری بر آزادی و حقوق برابر همه ابنای بشر در سرتاسر جهان فارغ از رنگ و نژاد و زبان و مذهب تاکید دارد ولی این آزادی ادعایی تنها در تئوری است و در عرصه عمل پیاده کردن این ایده از سوی دولت‌های لیبرال با چالش‌ها و تناقض‌های زیادی مواجه می‌شود. از مهم‌ترین انتقادات مارکسیست‌های اولیه به دولت‌های لیبرال این بود که این اقتصاد است که تعیین‌کننده روندهای سیاسی و فرهنگی است و در پس پرده این ابرسرمایه‌داران و الیگارش‌ها هستند که تعیین می‌کنند روندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چه سمت و سویی پیدا کند و این آنها هستند که مرزهای آزادی و آزادی بیان و عقیده را تعیین می‌کنند. این آنها هستند که تعیین می‌کنند «ایلهان عمر» اگر از دولت ایران انتقاد کند حق دارد اما اگر همین فرد از رژیم صهیونیستی انتقاد کند باید از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکای لیبرال اخراج شود. این ابرسرمایه‌داران هستند که به دولت‌های غربی برخلاف اصول بنیادین حق حیات بشری در لیبرالیسم دیکته می‌کنند که در زلزله به کدام کشور باید کمک شود و زیر آوارماندگان کدام کشور در این زمستان سرد باید رها شوند. این آنها هستند که تعیین می‌کنند مجله «شارلی ابدو» حق ندارد هولوکاست را مسخره کند اما همزمان می‌تواند به اسم آزادی بیان هزاران کشته یک زلزله را به سخره بگیرد و نمک روی زخم میلیون‌ها انسان در یک کشور داغ‌دیده بپاشد و فراتر از آن با توهین به پیامبر بیش از یک میلیارد انسان احساسات آنها را جریحه‌دار کند. تناقض‌های از این دست در لیبرالیسم کم نیستند و هر روز نیز تکرار می‌شوند اما چنبره زدن مدیران پشت پرده این ایدئولوژی بر جریان اصلی رسانه‌ای در غرب باعث شده است که افکار عمومی جهانی به راحتی از کنار این تناقض‌ها عبور کند.