kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

کوتاه از سراسر جهان

 
 
ترکیه
المیادین: «دفیر دیمری»، سخنگوی تیم اعزامی از رژیم صهیونیستی، درباره نگرانی این تیم از اظهار هویت خود در ترکیه گفت که بله. مردم این کشور با حضور این تیم مخالف هستند و آنها را تروریست می‌دانند. همچنین کرملین گزارش رسانه‌های اسرائیلی درباره درخواست از رژیم صهیونیستی برای کمک به سوریه را تکذیب کرد. اخیراً در زلزله ویرانگر ترکیه بیش از ۵۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۱ هزار نفر زخمی شدند. به دنبال این زلزله رژیم صهیونیستی تیمی متشکل از کارمندان وزارت خارجه و اعضایی از ارتش و وزارت جنگ را به ترکیه اعزام کرد.
سوریه
اسپوتنیک: «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه در گفت‌وگوی تلفنی با فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور از تحریم‌های ظالمانه علیه سوریه در شرایط فعلی در پی وقوع زلزله انتقاد کرد. او تأکید کرد: «زمان فعلی مستلزم کمک به ملت سوریه است نه اعمال تحریم علیه آنها که درد و رنج‌هایشان را بیشتر می‌کند.» همچنین معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی با انتقاد از تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ملت سوریه، این تحریم‌ها را مانع اصلی در مسیر تلاش‌ها برای کمک به زلزله زدگان سوری ارزیابی کرد.
کره شمالی
ایسنا: رسانه دولتی کره‌شمالی روز چهارشنبه گزارش داد که «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، همزمان با ادای احترام به سربازان و دیدار با نیروهای کشورش در شرایطی که انتظار می‌رود یک رژه نظامی بزرگ با نمایش جدیدترین سلاح‌ها برگزار شود، خواستار تقویت ارتش این کشور شد. رهبر کره‌شمالی روز سه‌شنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تأسیس ارتش خلق کره به همراه همسر و دخترش در ضیافتی شرکت کرد. این اظهارات یک روز پس از آن بیان شد که کیم متعهد شد که رزمایش‌های نظامی را گسترش دهد و وضعیت آمادگی جنگی کشور مجهز به سلاح هسته‌ای خود را تقویت کند.
انگلیس
ایندیپندنت: «جان میجر»، نخست‌وزیر محافظه‌کار اسبق انگلیس، در مقابل «کمیته امور ایرلند شمالی» گفت: «من یک یوروفیل واقعی (شخصی که اروپا را ستایش کند و خواستار عضویت در اتحادیه اروپا باشد) نیستم اما تاکید می‌کنم که بریتانیا در داخل این اتحادیه قوی‌تر بود.» او گفت، این کشور با خروج از اتحادیه اروپا مرتکب «اشتباه فاحشی» شد.