kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸

بیش از 2 میلیون خودرو بدون معاینه فنی در تهران

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران گفت: بیش از 2 میلیون خودرو واجد شرایط بدون برگه معاینه فنی در تهران تردد می‌کنند.


به گزارش تسنیم، با گذشت دو سال و نیم از تصویب قانون معافیت 5 ساله خودروها از معاینه فنی در مجلس شورای اسلامی و به رغم تأکیدات بسیاری از کارشناسان بر اصلاح این قانون به دست قانون‌گذاران، هنوز خودروهای کشور بدون اینکه برگه معاینه فنی داشته باشند، در شهرها تردد می‌کنند.
خودروهایی که به رغم کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم در تولید حتماً نیاز دارند، سالانه تست معاینه فنی شوند، حالا معافیت 5 ساله از معاینه فنی دارند، این مهم موجب شده تا طی سال‌های اخیر به طور چشمگیری آمار مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی کاهش یابد.
ولی‌الله آذروش مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در این باره گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها 201 هزار خودرو به منظور انجام تست به مراکز مکانیزه شهر تهران مراجعه کرده‌اند.
وی با بیان اینکه 2 میلیون و 700 هزار خودرو در سال 93 مشمول معاینه فنی هستند، افزود: با توجه به اینکه از ابتدای سال تاکنون 201 خودرو معاینه فنی گرفته‌اند و با فرض بر انجام معاینه فنی 200 دستگاه خودروی دیگر در مراکز حاشیه تهران می‌توان گفت بیش از 2 میلیون و 300 هزار خودرو دیگر در تهران تردد می‌کنند که مشمول معاینه فنی هستند.
آذروش با تأکید بر اینکه قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی راه گریز از معاینه فنی را برای شهروندان تسهیل کرده‌اند، تأکید کرد: متأسفانه در کشور ما استاندارد تولید خودرو بسیار پایین است به طوری که به جرأت می‌گویم هر خودروی تازه تولید شده باید یک سال پس از تولید و استفاده مورد معاینه قرار گیرد. این در حالی‌است که با تصویب این قانون اجازه جولان خودروهای بی‌کیفیت در شهرها به ویژه شهرهای آلوده از جمله تهران به آسانی داده شده است.
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران تصریح کرد: در سال 92 تعداد خودروهایی که معاینه فنی دریافت کرده‌اند، 537 هزار خودرو بوده است این در حالی‌است که در 6 ماهه نخست سال گذشته 236 هزار خودرو مورد معاینه فنی شده‌اند.
آذروش ادامه داد: قانون‌گذاران در مجلس شورای اسلامی به نقش مؤثر معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا و افزایش ضریب ایمنی خودروها اجماع نظر دارند، اما اینکه چرا با گذشت 2 سال هنوز اصلاح این قانون در صحن علنی مجلس به تصویب نرسیده، تعجب همگان را برانگیخته است.
وی در ادامه به معاینه فنی موتورسیکلت‌ها اشاره و بیان کرد: در 6 ماه نخست سال جاری تنها 33 دستگاه موتورسیکلت به منظور معاینه فنی به مراکز مراجعه کرده‌اند و این نشان از بی‌توجهی در حوزه الزام به معاینه فنی دارد.
آذروش بار دیگر بر نقش 25 درصدی انجام معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا تأکید کرد و افزود: کاش قانون‌گذاران بر اهمیت معاینه فنی در حفظ ایمنی و کاهش آلودگی هوا اهتمام ویژه‌تری ورزند و به زودی از تعارفات مجلسی خارج شوند و اصلاح‌قانون را مصوب کنند.