kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۶۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۲
به مناسبت روز ملی فناوری فضایی و در آستانه روز نیروی هوایی انجام شد

رونمایی از پایگاه زیرزمینی «عقاب 44» ارتش و ماهواره‌های طلوع 3 و ناهید 2

با فرهنگ «ما می‌توانیم»، روز گذشته پایگاه راهکنشی و زیرزمینی «عقاب 44» ارتش جمهوری اسلامی ایران و ماهواره سنجشی طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ رونمایی شد.

به برکت انقلاب اسلامی و فرهنگ «ما می‌توانیم» ملت ایران، در شرایط تحریم فناور و نوآور است. با همین فرهنگ و انگیزه بالاست که دیروز به مناسبت روز ملی فناوری فضایی و در آستانه روز نیروی هوایی و در دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی پایگاه راهکنشی و زیرزمینی «عقاب 44» ارتش جمهوری اسلامی ایران و ماهواره سنجشی طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ از آخرین دستاوردهای فضایی کشور رونمایی شد.
پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 ارتش، مورد بازدید سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.
به گزارش فارس، پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند.
این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و به‌کارگیری عملیاتی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت.
گفتنی است؛ عقاب 44 یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.
احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم
می‌کند.
این پایگاه‌ها با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آنها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.
در این بازدید، امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ امیر حاتمی مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح در امور ارتش و امیر سرتیپ حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش نیز حضور داشتند.
رسانه ملی تحت مراقبت‌های حفاظتی از این پایگاه گزارش تهیه کرده که روز گذشته رسانه‌ای شد.
سرلشکر باقری: ساخت پایگاه‌های امن نظامی
تداوم خواهد داشت
سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب 44 نیروی هوایی ارتش، در جمع فرماندهان و کارکنان ارتش با تبریک ایام دهه فجر و روز نیروی هوایی گفت: خداوند را شاکرم که در دهه مبارکه فجر و در چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توفیق یافتم تا در جمع فرماندهان، کادر پروازی، کارکنان و جهادگران عزیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حاضر شوم و این پایگاه را بازدید کنم.
وی با اشاره به روز نیروی هوایی ارتش اظهار کرد: نوزدهم بهمن‌ماه سالروز نیروی هوایی قهرمان ماست و این نیرو افتخار پیشگامی در پیوستن ارتش به انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس و حوادث پس از آن را دارد و پرچمدار و پیشگام مقابله با تهدید‌کنندگان و دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و خواهد بود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه امروز شاهد یکی از اقدامات ارزشمند و راهبردی این نیرو بودیم، بیان داشت: کارکنان این نیروی الهی به تأسی از شهیدان ستاری و بابایی و همه شهیدان بزرگ نیروی هوایی، پا در رکاب نظام جمهوری اسلامی به حرکت توفنده خود ادامه خواهند داد.
سرلشکر باقری با بیان اهمیت پایگاه‌های زیرزمینی و غیرقابل دسترسی گفت: دشمن معتقد است که می‌تواند با به‌کارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلترها و باندهای پروازی کشور موردنظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشورهای افغانستان، عراق و برخی کشورها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره آن علاوه‌بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیرقابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیرزمین است.
وی افزود: پایگاه عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه با این مشخصات است که توسط قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) به فرماندهی سرلشکر غلامعلی رشید و با همکاری و همراهی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد و امروز مورد بازدید قرار گرفت.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه ملت شریف ایران به وجود چنین قدرتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنند، تصریح کرد: ایران یک هدف آسان برای دشمن متجاوز نخواهد بود. همچنان که در دهه هشتاد بعد از تجاوز به عراق و افغانستان و تصرف نسبتاً آسان این کشورها، آرزوی تکرار این اتفاق در ایران را داشت و حرف از هدفی آسان می‌زد، اما پس از مطالعه و تحقیق متوجه این حقیقت شد که ایستادن در برابر ملت ایران و جنگیدن با نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی کار آسانی نیست.
وی افزود: خداوند سرزمینی پهناور، دارای ارتفاعات ارزشمند، ویژگی‌های ژئواستراتژیکی بی‌نظیر و منابع عظیم طبیعی و مهم‌تر از آن سرمایه انسانی متعهد را به ما عطا فرموده که با قدری تدبیر، تلاش و جهاد توانسته‌اند و خواهند توانست نسل به نسل این کشور را سرافراز و سربلند حفظ و زمینه پیشرفت آن را در همه عرصه‌ها فراهم کنند.
سرلشکر باقری با اشاره به اقدامات نیروی هوایی ارتش گفت: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تعامل با عزیزان‌مان در وزارت دفاع توانسته است با حفظ زیرساخت اصلی پرنده‌ها، تمامی تجهیزات الکترونیکی و تسلیحات هواپیماها را به‌روز کرده، پادهای جنگ الکترونیک را ارتقاء داده و روی آنها نصب کند. امروز با وجود اینکه این هواپیماها زیرساخت قدیمی دارند، تجهیزات آنها به‌روز است و می‌توانند در نبرد هوایی و در عملیات پشتیبانی از نیروهای سطحی، نقش موثری ایفا کرده و در سرنوشت نبرد سهم بزرگی داشته باشند.
وی با تاکید بر ادامه روند ساخت پایگاه‌های راهکنشی اظهار کرد: ساخت پایگاه‌های امن که این پایگاه یکی از چندین نمونه آنهاست، تداوم خواهد داشت تا دشمن هرچه بیشتر نسبت به یک تهاجم موفق به سرزمین ما ناامید شود و توان بازدارندگی ما روزبه‌روز قوی‌تر، پایدارتر و ماندگارتر برای امنیت و آرامش ملت ایران پابرجا بماند. این پایگاه در زیر کوه‌هایی قرار دارد که هیچ بمب و سلاحی در آن موثر نیست و قابلیت حفظ تجهیزات و تسلیحات راهبردی نیروی هوایی ارتش را دارد و موجب ارتقای توان عملیاتی نیرو برای سرکوب دشمنان می‌شود.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تهدیدات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: عناصر رژیم صهیونیستی اغلب برای مصارف داخلی خود از الفاظ تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. دولت متزلزل فعلی رژیم صهیونیستی در همین روزهای اول با مخالفت‌های متعدد و انشقاق در بدنه مواجه شده است. سران این رژیم مجدداً تهدیدهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده‌اند، اگرچه خودشان خوب می‌دانند توانی برای اعمال این تهدید علیه ایران اسلامی ندارند.
سرلشکر باقری تصریح کرد: در مسیر مقابله با این تهدیدها، قدرت هوایی، توان موشکی و امکانات محور مقاومت برای پاسخگویی قاطع از همیشه آماده‌تر است.
سران رژیم صهیونیستی
به سوخت‌گیری هواپیماها در آسمان دل بسته‌اند
این بهترین فرصت برای هدف قرار دادن هواپیماهای آنهاست
وی در پایان گفت: موقعیت رژیم صهیونیستی تا کشور ما فاصله دارد و سران این رژیم به سوخت‌گیری هواپیماها در آسمان دل بسته‌اند که این بهترین فرصت برای هدف قرار دادن هواپیماهای آنهاست. همچنین سعی در استفاده از پایگاه‌های پیرامونی کشور ما که بعضاً مسیر عادی‌‌سازی خیانت به جهان اسلام را در پیش گرفته‌اند دارند، غافل از اینکه این مسئله در راهبرد و رهنامه عملیاتی جمهوری اسلامی ایران درج شده و همه فرماندهان ما این را می‌دانند، تمرین کرده‌اند و در رزمایش‌ها، این آموزه نهادینه شده است که اگر پایگاهی از یک کشور در هر کجای جهان برای تهاجم به جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار گیرد، علاوه‌بر رژیم صهیونیستی، آن پایگاهی که مبدأ حرکت رژیم صهیونیستی است، نیز مورد تهاجم سنگین قرار خواهد گرفت.
سرلشکر موسوی: پایگاه‌های ناشناخته
توانایی انجام کارهای بزرگی دارند
به گزارش مهر، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در بازدید از پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش، در جمع فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح با تبریک ایام دهه فجر و روز نیروی هوایی گفت: خداوند را شاکریم که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) این توان به نیروهای مسلح ما داده شده تا با وجود همه تهدیدها و تحریم‌ها بتواند در عرصه‌های مختلف کارهای بزرگی را انجام داده و به جهانیان نشان دهد.
وی افزود: نیروهای مسلح ما توانسته‌اند قلب ملت ایران، جبهه مقاومت و تمام کسانی که دوستدار انقلاب اسلامی هستند را شاد کنند و موجب کوری چشم و رعب دشمنان اسلام و ایران باشند.
فرمانده کل ارتش درباره ویژگی‌های پایگاه راهکنشی عقاب ۴۴ اظهار داشت: این پایگاه یکی از پایگاه‌های ترکیبی نیروی هوایی ارتش است؛ به این مفهوم که هم پرنده‌های با سرنشین و هم پرنده‌های بدون سرنشین در این پایگاه به اجرای مأموریت می‌پردازد.
وی با بیان اینکه تجهیزات ما متناسب با تهدیدات و نوع مأموریت‌ها از تاکتیکی به راهبردی ارتقا یافته است، افزود: تأثیر و اهداف پایگاه‌های هوایی معمولاً راهبردی است. تسلیحات و تجهیزات جدیدی که بر روی جنگنده‌ها تعبیه شده، همه به‌روز هستند و برای درگیری احتمالی در اهداف راهبردی پیش‌بینی شده است.
سرلشکر موسوی با تاکید بر اینکه امروز بخشی از توانمندی‌های نیروی هوایی ارتش به‌عنوان ذخیره در این پایگاه نشان داده شد، تصریح کرد: این پایگاه‌ها به‌عنوان ذخیره و پشتیبان برای نیروهای مسلح هستند و هرگاه شرایط ایجاب کند که در کنار بخش‌های شناخته شده؛ پایگاه‌های ناشناخته هم وارد عمل شوند، این پایگاه‌ها توانایی انجام کارهای بزرگی را دارند.
فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: این پایگاه‌ها امکان عمل و عکس‌العمل‌های لازم را دور از انتظار دشمنان در نقاط مختلف ایجاد کرده است. پایگاه‌های ما و البته برخی پایگاه‌های راهکنشی، در آینده میزبان جنگنده‌های جدید خواهند بود.
وی با برشمردن امکانات نیروی هوایی در پایگاه راهکنشی عقاب ۴۴ عنوان کرد: در این پایگاه نمونه‌ای از تجهیزات پروازی ارتقاءیافته نیروی هوایی ارتش مستقر شده که اگرچه در ظاهر جنگنده‌های شناخته شده هستند اما به سلاح‌ها و تجهیزات به‌روز مجهز شده‌اند که می‌توانند مأموریت‌های بزرگی را انجام دهند و این جریان بدون توان آماده به‌کار نگهداشتن عناصر فنی، مدیریتی و بدون شجاعت، دانش، توانمندی و انگیزه فوق‌العاده خلبانان در نیروی هوایی الهی ارتش جمهوری اسلامی ایران محقق نخواهد شد.
سرلشکر موسوی با اشاره به دستاوردهای نیروی هوایی ارتش گفت: این نیرو همان‌طور که در بحران‌ها در خط مقدم امدادرسانی به مردم است، در مقابله با دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز خط‌شکن، صف‌شکن و پیشگام بوده و این پایگاه هم نمونه‌ای از عزم و اراده راسخ این نیرو در مقابل دشمنان نظام است.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی گفت: ملت بزرگ ایران بدانند که سربازان آنها در نیروهای مسلح به‌ویژه در ارتش، شبانه‌‎روز برای دفاع از این ملت و آب و خاک مشغول تلاش و فعالیت هستند و با وجود همه تنگناها و سختی‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد، هرآنچه برای دفاع بهتر و موفقیت‌آمیز لازم باشد، انجام خواهند داد.
وی در پایان اظهار داشت: یکی از دلایلی که اتفاقات ناگواری در جهان توسط کشورهایی که خوی استکباری و تجاوز دارند رقم می‌خورد، محاسبات غلط است. دشمنان ما معمولاً دچار محاسبه غلط می‌شوند اما وقتی برخی از توفیقات ما را ببینند، آرامش بیشتری در منطقه و جهان حاکم می‌شود. این توفیقات باعث می‌شود که متجاوزان با محاسبه غلط، بیشه را از شیر خالی نبینند و کاری نکنند که هم خود و هم منطقه را دچار مشکل کنند.
موشک کروز عاصف رونمایی شد
به گزارش مهر، در جریان بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هوایی زیرزمینی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش، برای نخستین‌بار از موشک کروز بردبلند هواپایه تحت عنوان «عاصف» رونمایی شد.
این موشک بر روی جنگنده سوخو-۲۴ نیروی هوایی ارتش نصب می‌شود و قابلیت انهدام اهداف را از بردهای دور و خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن دارد.
به گزارش فارس، این موشک، دارای کلاهکی با قدرت تخریب و انفجار بالاست که می‌تواند استحکامات سنگین را نابود کند.
رونمایی از ماهواره‌های طلوع 3 و ناهید 2
علاوه‌بر اینها، دیروز در مراسم روز ملی فناوری فضایی با حضور عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در موزه ارتباطات از آخرین دستاوردهای فضایی کشور از جمله ماهواره سنجشی طلوع ۳ و ماهواره مخابراتی ناهید ۲ رونمایی شد.
به گزارش ایرنا، ماهواره طلوع ۳ یک ماهواره سنجشی بومی با دقت عکس رنگی ۱۰ متر و عکس سیاه و سفید ۵ متر است و ماهواره ناهید ۲، یک ماهواره مخابراتی است که با ساخت آن وارد صنعت ارتباط فضاپایه می‌شویم.
روزی که ایران با پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «امید» در روز ۱۴ بهمن ۱۳۸۷ به کشورهای دارای توانایی پرتاب ماهواره پیوست، به نام روز ملی فناوری فضایی نام‌گذاری شد. پس از این ایران هر سال در این روز سالگرد پرتاب این ماهواره را جشن می‌گیرد که این جشن همراه با رونمایی و پرتاب محموله‌های مختلف است. ایران هم‌اکنون جزو ۱۰ کشور نخست دارای چرخه کامل ساخت و پرتاب ماهواره و ماهواره‌بر است.