kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۹۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
با ارسال فناوری نظامی به روسیه

وال استریت ژورنال: چین در اوکراین به کمک پوتین رفته است

 
 
 
سرویس خارجی-
روزنامه آمریکایی اعلام کرده که چین در حال ارائه فناوری مورد نیاز ارتش روسیه برای کمک به این کشور در جنگ با ناتو در اوکراین است. در صورت درستی این ادعا می‌توان گفت، کسانی که می‌گویند در اوکراین، جنگ جهانی سوم جاری است، پُر بیراه نمی‌گویند.
طی نزدیک به یک سالی که از جنگ اوکراین می‌گذرد آمریکا و اروپا میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی و مالی راهی کیف کرده‌اند و این سوای از کمک‌های اطلاعاتی، سیاسی و...است. کمک‌هایی که البته تاکنون مانعی مقابل ماشین جنگی روسیه نبوده و پوتین همچنان اصرار دارد که در این جنگ پیروز شود. از سوی دیگر طی همین دوره اخبار و گزارش‌های ضد و نقیضی از کمک‌های تسلیحاتی و اطالاعاتی چین به روسیه منتشر شده است. چندی پیش «لویدآستین» وزیر دفاع آمریکا در سخنانی گفت که «چین همچنان حامی سرسخت روسیه در حمله غیرقابل توجیه به اوکراین است.» جمعه گذشته نیز «جان کربی» هماهنگ‌کننده امور راهبردی کاخ سفید گفته بود که «آمریکا از چین می‌خواهد تا از عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت نکند.» بر اساس گزارشی نیز که خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع آگاه ناشناس منتشر کرده «آمریکا  تشخیص داده برخی شرکت‌های چینی در حال اعطای کمک‌های غیر کشنده به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین هستند. به نوشته این خبرگزاری، این منبع خبری گفته، مقام‌های آمریکایی نگرانی را خود از این کمک‌ها به دولت چین منتقل کرده‌اند. اتهامات مشابهی نیز در این مدت به ایران وارد شده است.
 در جدیدترین مورد از این دست گزارش‌ها روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته چین در حال کمک به روسیه در جنگ اوکراین است. بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، چین در حال ارائه فناوری مورد نیاز ارتش روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین با وجود تحریم‌هاست. سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در واکنش به این گزارش اعلام کرده که ادعاها درخصوص ارائه کمک به روسیه بی‌اساس بوده و به صورت متعمدانه درباره آن بزرگنمایی شده است.
هشدار مدودف
اما در حالی که موضوع ارسال گسترده تسلیحات نظامی پیشرفته به اوکراین به موضوع داغ این روزهای رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل شده و رسانه‌ها از احتمال حملات گسترده اوکراین به مواضع روسیه و از جمله کریمه با این تسلیحات سخن می‌گویند، معاون شورای امنیت روسیه گفته واکنش مسکو به حملات احتمالی علیه کریمه یا هر منطقه دیگر در «دل» قلمرو روسیه، «بسیار سخت و کوبنده» خواهد بود.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «تاس»، دیمیتری مدودف تاکید کرده که «پاسخ ما می‌تواند از هر نوعی باشد و رئیس‌جمهور پوتین این موضوع را کاملاً آشکارا بیان کرده است.» وی در ادامه توضیح داد که روسیه برای خود هیچ محدودیتی قائل نشده و بسته به ماهیت تهدیدها، می‌تواند از همه نوع تسلیحات «مطابق با اصول دکترین روسیه از جمله اصول بنیادین بازدارندگی هسته‌ای» استفاده کند.
هشدار گازوئیلی مجارستان
از سوی دیگر سایه بحران انرژی نیز به دلیل ادامه جنگ اوکراین و تحریم نفت و گاز و گازوئیل روسیه همچنان بر سر اروپا سنگینی می‌کندوزارت انرژی مجارستان در این باره اعلام کرد که با اجرایی شدن ممنوعیت خرید فراورده‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا از ۱۶ بهمن، اروپا ممکن است شاهد رشد قیمت گازوئیل و حتی کمبود آن باشد؛ زیرا این کشور ۵۰ درصد از نیاز اتحادیه اروپا به سوخت را تامین می‌کند. 
به گزارش ایرنا به نقل از اسپوتنیک، اتحادیه اروپا از روز یکشنبه واردات فراورده‌های نفتی با منشأ روسیه را که در سراسر اروپا استفاده می‌شود، ممنوع کرده است. 
افشاگری نفتالی بنت؛ ترسو بودن زلنسکی
در خبری دیگر از پشت پرده‌های جنگ اوکراین «نفتالی بِنت»، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی اعلام کرده در دورانی که نخست‌وزیر بوده و همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به او قول داده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را نکُشد. «هاآرتص» به نقل از نفتالی بنت نوشته «پس از دیدار با پوتین در راه بازگشت در فرودگاه به زلنسکی که در یک پناهگاه مخفی شده بود زنگ زدم که رئیس‌جمهور روسیه قول داده که تو را به قتل نرساند. زلنسکی در جواب گفت: مطمئنی؟ گفتم: بله، ۱۰۰ درصد، او تو را نخواهد کُشت. دو ساعت بعد، زلنسکی وارد دفترش شد و با گفتن این جمله نمی‌ترسم!‌، تلفنی از خودش فیلم گرفت و برای مردم منتشر کرد.» گفتنی است، غرب و رسانه‌های غربگرا در کشورمان تلاش زیادی کردند از این دلقک، یک قهرمان بسازند!
فرانسه: زلنسکی مرتب می‌گوید با پوتین تماس بگیرید
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در اظهاراتی غافلگیرکننده درباره تماس رئیس‌جمهور این کشور با همتای روس وی، رئیس‌جمهور ترسوی اوکراین و قهرمان اصلاح‌طلبان را رسوا کرد. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، «آنه کلر لوژاندر»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که تماس‌های تلفنی امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور با ولادیمیر پوتین، همتای روس وی، عمدتاً به درخواست «ولودیمیر زلنسکی» (رئیس‌جمهور اوکراین) صورت گرفته است! این در حالی است که زلنسکی همواره به طور علنی مدعی شده که هرگز بشخصه با پوتین حرف نخواهد زد.